برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

زردچوبه، کلید معمای مقاومت آنتی بیوتیکی

زردچوبه، کلید معمای مقاومت آنتی بیوتیکی محققان توانستند با استفاده از زردچوبه راه جدیدی برای مبارزه با بحران ابرمیکروب و مقاومت آنتی بیوتیکی کشف کنند.

محققان در سراسر جهان در تلاشند تا راهی برای مقابله با بحران ابرمیکروب –سوپرباگ- پیدا کنند. حال دانشمندان توانسته اند روش جالبی برای خنثی کردن یک باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک با استفاده از زردچوبه کشف کنند.

به گزارش «بهپو»، مقاومت ضدمیکروبی به مقاومت یک میکروارگانیسم؛ شامل باکتری، قارچ، ویروس و انگل در برابر داروهای ضدمیکروبی، برای درمان عفونت ناشی از آن گفته می‌شود. زمانی که این میکروارگانیسم‌ها نسبت به داروهای ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس مقاوم شوند، داروهای استاندارد بی‌اثر شده، عفونت در بدن باقی می‌ماند و به راحتی منتقل می‌شود. مقاومت آنتی بیوتیکی به یک معضل جهانی تبدیل شده و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تعداد قربانیان ناشی از این بحران تا سال ۲۰۵۰ میلادی از سرطان تجاوز می‌کند.

درمان بسیاری بیماری‌های کشنده مانند سل، فقط با آنتی بیوتیک امکان‌پذیر است و همین یک مورد نشان می‌دهد مقاومت در برابر این گروه درمانی تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک که سبب عفونت‌های شایعی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت‌های خون می‌شوند، وجود دارند. ناکارا بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه‌های هنگفت در حوزه بهداشت است.

تحقیقات گسترده‌ای به منظور راهکار مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک در سراسر جهان وجود دارد.

مطالعات اخیر محققان انگلیسی و آلمانی نشان می‌دهد ترکیبات موجود در زردچوبه راه حل موثری برای حل بحران مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک است. مقاومت باکتری هلیکوباکتر پیلوری «Helicobacter pylori» نسبت به دارو بسیار شایع است و این عفونت باکتریایی به میزان گسترده‌ای در سراسر جهان وجود دارد. بر اساس آمار این مطالعه ۷۰ درصد از افراد بشر در معرض این عفونت قرار دارند.

باکتری‌ها معمولا زیر لایه مخاطی معده و سیستم گوارشی پنهان می‌شوند و به همین دلیل آنتی بیوتیک نفوذ چندانی ندارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد با استفاده از نانوکپسول‌های حاوی زردچوبه با میزان مناسب می‌توان از پنهان شدن باکتری‌ها و چسبیدن آنان به مخاط دستگاه گوارشی جلوگیری کرد و از این طریق کارایی آنتی بیوتیک افزایش یابد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که رنگ، عطر و طعم ادویه نیز ناشی از همین ماده است. کورکومین خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و در درمان بسیاری بیماری ها موثر است. مطالعات قبلی نشان می‌دهد کورکومین باعث تحریک سیستم ایمنی و مکانیسمی به نام آپوپتوز می شود. این مکانیسم منجر به نابودی باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس –سل- با استفاده از ماکروفاژ ها می شود.

نتایج این مطالعه در نشریه «ACS Applied Bio Materials» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات