برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عوارض داروهای فشار خون

عوارض داروهای فشار خون داروهای فشار خون همانند هر داروی دیگری دارای عوارض جانبی است. البته بسیاری از بیمارانی که داروی فشار خون مصرف می کنند اثر جانبی دارو آزارشان نمی دهد و اغلب این اثرات در آنها خفیف است. با این حال آگاهی از عوارض جانبی داروهای فشار خون و ارتباط نزدیک با پزشک معالج برای مدیریت این عوارض لازم به نظر می رسد.

هر دارویی در کنار فوایدش عوارض جانبی هم دارد و داروهای فشار خون هم از این قاعده مستثنی نیستند. البته بسیاری از بیمارانی که داروی فشار خون مصرف می کنند اثر جانبی دارو آزارشان نمی دهد و اغلب این اثرات در آنها خفیف است. با این حال آگاهی از عوارض جانبی داروهای فشار خون و ارتباط نزدیک با پزشک معالج برای مدیریت این عوارض لازم به نظر می رسد.

به گزارش «بهپو»، اگر دارویی مصرف می کنید که شما را اذیت می کند لازم نیست در سکوت، رنج آن را تحمل کنید. امروزه گزینه های درمانی زیادی برای کنترل فشار خون بالا وجود دارد که پزشک می تواند آنها را جایگزین درمان فعلی شما کند.

در این مقاله کلیه اثرات جانبی احتمالی ناشی از مصرف داروهای فشار خون بالا –هایپرتنشن- را فهرست کرده ایم.

در ابتدا توجه شما را به 4 هشدار مهم جلب می کنیم:

1- هرگز بدون مشورت پزشک داروی خود را قطع نکنید: قطع ناگهانی دارو گاهی بسیار خطرناک است و می تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود.

2- اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشکتان درباره ایمن ترین دارو برای این دوران مشورت کنید: مهار کننده های ACE یا آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II « ARBs» اثرات جانبی مضری برای مادر و جنین او دارند.

3- اگر دیابت دارید و انسولین مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید: افراد دیابتی که دیورتیک ها یا بتابلاکرها را برای فشار خون مصرف می کنند ممکن است دچار تغییر قند خون شوند.

4- اگر با مشکلات نعوظ در رابطه جنسی روبرو هستید با پزشک خود مشورت کنید: برخی داروهای فشار خون باعث چنین مشکلی می شوند. کاهش دوز دارو یا تغییر آن کمک کننده است. اما فشار خون بالا خودش می تواند باعث اختلال نعوظ شود.

برای آگاهی کامل از اثرات جانبی دارویی که مصرف می کنید می توانید بروشور اطلاعات دارو را مطالعه کنید. در اینجا ما به شایع ترین اثرات جانبی داروهای فشار خون اشاره کرده ایم.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای فرار از چنگ قاتل خاموش-فشار خون

 

دیورتیک ها – داروهای ادرار آور

داروهای دیورتیک –ادرار آور- مقدار زیادی آب و سدیم –نمک- را از بدن خارج می کنند. دیورتیک ها ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشند:

● افزایش ادرار: همانطور که از اسم این داروها مشخص است، دیورتیک ها باعث افزایش ادرار می شوند. بهتر است مصرف این داروها را به آخر شب و زمانی که دستشویی در دسترستان نیس، نیندازید.

● مشکلات نعوظ در برخی مردان

● ضعف، گرفتگی پاها یا خستگی. دیورتیک ها پتاسیم بدن را کاهش می دهند که نتیجه آن همین اثرات جانبی است. دیورتیک های نگهدارنده پتاسیم چنین اثری ندارند.

● اثر جانبی دیگر درد شدید و ناگهانی پا است که علامت نقرس است. این حالت به ندرت دیده می شود.

 

بتابلاکرها

بتابلاکرها باعث می شوند قلب با قدرت کمتر و با سرعت آرام تری بتپد. اثرات جانبی ناشی از مصرف این داروها به شرح زیر است:

● علایم آسم

● سردی دست و پا

● افسردگی

● مشکلات نعوظ

● بی خوابی و مشکلات خواب

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با 10 گیاه کاهنده فشار خون

 

بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین «ACE»

بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانع تشکیل هورمونی می شوند که عامل تنگ شدن عروق خونی است. بنابراین نتیجه مصرف این داروها منبسط شدن عروق خونی است.

مصرف بازدارنده های ACE اثرات جانبی زیر را به همراه دارد:

● سرفه خشک که بهتر نمی شود. در این صورت پزشک ممکن است داروی شما را تغییر دهد.

● راش پوستی و از دست دادن حس چشایی

 

آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II «ARBs»

داروهای آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین، عروق خونی را در برابر هورمونی که باعث انقباضشان می شود حفظ می کنند. نتیجه این کار باز ماندن عروق است. یکی از عوارض جانبی شایع ARBs ها سرگیجه است.

 

مسدود کننده های کانال کلسیم «CCBs»

داروهای مسدودکننده کانال کلسیم مانع وارد شدن کلسیم به داخل عضله قلب و سلول های عروق خونی می شوند. با این عمل عروق خونی منبسط می شوند. CCBs ممکن است عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشند:

● یبوست

● سرگیجه

● سردرد

● ضربان قلب نامنظم یا خیلی سریع – تپش قلب

● تورم مچ پا

 

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مناسب حال بیماران فشار خونی

 

آلفا بلاکرها

آلفا بلاکرها تکانه های عصبی به عروق خونی را کاهش می دهند و باعث می شوند خون به راحتی جریان داشته باشد. این داروها ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشند:

● سرگیجه، سبکی سر یا ضعف وقتی به یک باره می ایتید یا صبح ها هنگام برخواستن از خواب که علت آن کاهش فشار خون است

● ضربان قلب سریع

 

آگونیست گیرنده آلفا 2

این داروها فعالیت را در بخش تولید آدرنالین سیستم عصبی کم می کنند که نتیجه آن خواب آلودگی و سرگیجه است.

 

مسدود کننده های آلفا-بتا

این داروهای فشار خون، تکانه های عصبی و همچنین ضربان قلب را کاهش می دهند. بیمارانی که فشار خون بالای شدید دارند اغلب این دارو را از راه تزریق وریدی دریافت می کنند. گاهی این دارو برای بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب هم تجویز می شود. آلفا-بتا بلاکرها ممکن است باعث کاهش ناگهانی فشار خون هم شوند؛ وقتی ناگهان می ایستید یا صبح ها پس از برخواستن از خواب. سرگیجه، سبکی سر یا ضعف از نتایج این افت ناگهانی فشار است.

 

بیشتر بخوانید: فشارخونتان را این‌گونه اندازه بگیرید

 

آگونیست های مرکزی

آگونیست های مرکزی تکانه های عصبی را کنترل و عروق خونی را منبسط می کنند. آگونیست های مرکزی عوارض جانبی زیر را ممکن است ایجاد کنند:

● کم خونی

● یبوست

● سرگیجه، سبکی سر یا ضعف وقتی ناگهان می ایستید یا صبح ها پس از برخواستن از خواب.

● خواب آلودگی

● خشکی دهان

● مشکلات نعوظ

● تب

 

مهار کننده های آدرنرژیک محیطی

این داروها، انتقال دهنده های عصبی را در مغز مسدود می کنند و در نتیجه پیام تحریک به عضلات نرم نمی رسد. استفاده از این نوع داروها خیلی معمول نیست. عوارض جانبی این داروها به شرح زیر است:

● اسهال

● سرگیجه، سبکی سر یا ضعف وقتی ناگهان می ایستید یا صبح ها پس از برخواستن از خواب.

● مشکلات نعوظ

● سوزش سر دل

● گرفتگی بینی

● اگر کابوس های شبانه یا بی خوابی شما ادامه داشت با پزشکتان مشورت کنید تا نوع دیگری از داروهای HPB را تجویز کند.

 

بیشتر بخوانید: داروهای ضد انعقاد خون، مزایا و معایب

 

وازودیلاتورها

وازودیلاتورها عضلات دیواره عروق را منبسط می کنند و با باز کردن عروق به خون اجازه می دهند راحت تر جریان داشته باشد. این داروها ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشند:

● رشد بیش از حد موها

● احتباس مایعات

● سردرد

● ضربان قلب خیلی تند یا نامنظم –تپش قلب

● درد مفاصل

● تورم اطراف چشم ها

 

مهارکننده رنین

این کلاس جدید داروهای فشار خون با کاهش مواد شیمیایی که عروق خونی را تنگ می کنند عمل می کند. این دارو ممکن است تنها یا در ترکیب با داروهای دیگر استفاده شود. اثرات جانبی احتمالی این داروها به شرح زیر است:

● سرفه

● اسهال یا درد معده

● سوزش سر دل

● راش پوستی

 

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره وارفارین بدانید

 

اگر عوارض جانبی داروهای فشار خون شما را آزار می دهد

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید. از او بپرسید آیا می توانید کاری انجام دهید که از اثرات جانبی دارو کاسته شود؟ مثلا برای کم کردن اثرات فشار خون بالا، پرهیز از ایستادن زیاد در آفتاب کمک کننده است. در برخی موارد، اثرات جانبی مثل خستگی یا اسهال با گذشت زمان فروکش می کند. در سایر موارد پزشک ممکن است دوز دارو یا نوع آن را عوض کند. گاهی استفاده از ترکیب دو دارو بهتر از یک دارو به تنهایی است؛ هم به دلیل کنترل بهتر فشار خون و هم به دلیل کاهش اثرات جانبی.

همچنین وقتی برای اولین بار داروی جدیدی را شروع به مصرف می کنید مراقب واکنش های آلرژیک نادر باشید. اگر کهیر، خس خس سینه، استفراغ، سبکی سر یا تورم گلو یا چهره را مشاهده کردید هرچه زودتر با اورژانس تماس بگیرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات