برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سوسک ها آلرژی زا هستند

سوسک ها آلرژی زا هستند آیا می دانستید که سوسک ها یکی از علل اصلی حساسیت و تحریک آسم هستند؟ آلرژی به سوسک ها بیشتر در شهرها شایع است. بین 78 تا 98 درصد از خانه های شهری سوسک دارند و نزدیک به 60 درصد از مبتلایان به آسم که در شهرها زندگی می کنند به سوسک آلرژی دارند.

کافی است اسم سوسک را بیاورید تا حالتی از تنفر و تهوع در چهره دیگران مشاهده کنید. موجوداتی کثیف که کارشان انتشار چرک و آلودگی است، اما آیا می دانستید که سوسک ها یکی از علل اصلی حساسیت و تحریک آسم هستند؟

به گزارش «بهپو»، آلرژی به سوسک ها بیشتر در شهرها شایع است. بین 78 تا 98 درصد از خانه های شهری سوسک دارند و نزدیک به 60 درصد از مبتلایان به آسم که در شهرها زندگی می کنند به سوسک آلرژی دارند.

 

بیشتر بخوانید: عوامل پنهانی آلرژی زا در خانه که به ریه آسیب می زنند

 

به دلیل اقلیم گرم تر مناطق جنوبی، آلرژی به سوسک در این مناطق به ویژه بین خانواده های کم در آمد، بیشتر مشاهده می شود، با این حال سوسک ها در هر خانه ای ممکن است دیده شوند.

حساسیت به سوسک بیشتر نسبت به بزاق دهان، مدفوع و بقایای بدن سوسک ها است. از آنجا که سوسک ها آزادانه به هرجا سرک می کشند و در چاه دستشویی و مکان ‌های کثیف رفت ‌و آمد دارند، امکان انتقال تخم انگل و باکتری توسط آنها بسیار بالا است و گاهی حامل بیماری هایی مثل اسهال، اسهال خونی، طاعون، جذام، تب تیفویید، وبا و بیماری های ویروسی مثل پلی آمیلیت هستند.

سوسک ها از آفات مهم محسوب می شوند چون از خود آلودگی منتشر می کنند و مواد غذایی، پارچه و کتاب را از بین می برند. این حشره شب ها فعال است و روی کف اطاق ها و جاهای مختلف دنبال غذا می ‌گردد. سوسک ها همه چیزخوار و پُرخوار هستند و قسمتی از غذای نیمه هضم شده خود را بالا می آورند و مدفوع خود را هم روی سطوح باقی می گذارند. همچنین ترشحات تهوع آوری را از دهان و غدد روی بدنشان رها می کنند که بویی ماندگار و آزار دهنده در محدوده ای که حرکت کرده اند ایجاد می کند.

 

بیشتر بخوانید: 7 ماده غذایی که حشرات را فراری می دهند

 

از کجا بفهمیم به سوسک ها آلرژی داریم؟

شاید خودتان هم ندانید که به سوسک حساسیت دارید. حساسیت به سوسک علایمی مشابه سایر حساسیت ها دارد. اگر علایم زیر را دارید و روش های کنترل حساسیت را در خانه دنبال کرده اید و به نتیجه نرسیده اید، بهتر است به سوسک ها و آلرژن بودن آنها هم فکر کنید!

● گرفتگی مزمن طولانی مدت- بینی

● عفونت مکرر سینوس و گوش

● خارش چشم ها و بینی

● سرفه ای که خوب نمی شود

● تنگی نفس

● خس خس سینه

● تنگی و گرفتگی قفسه سینه

حساسیت به سوسک ها می تواند باعث بروز راش های پوستی هم شود. برای اطمینان از اینکه شما به سوسک آلرژی دارید تست های پوستی وجود دارد که به دستور پزشک انجام می شود.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای بهتر نفس کشیدن در محیط خانه

 

پیشگیری از آلرژی سوسک ها

سوسک ها استاد پنهان شدن در دیوارها و درزها هستند. حتی ممکن است ندانید در نزدیکی شما سوسکی زندگی می کند. تحقیقات نشان داده اند دیدن تنها یک سوسک در خانه به معنای این است که در نزدیکی شما و دور از چشمتان تقریبا 800 سوسک زندگی می کند!

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، برای کاهش اثرات سوسک ها بر خودتان باید تا حد امکان تماستان را با سوسک ها کم کنید. و این یعنی قبل از سمپاشی باید تغییراتی در خانه خود ایجاد کنید:

1- غذاها و خوراکی ها را در ظروف پلاستیکی یا شیشه ای دربسته نگهداری کنید. سوسک ها وقتی غذایی برای خوردن پیدا نکنند، به جای دیگری می روند.

2- آشپزخانه و اتاق غذاخوری را تمیز نگه دارید. مرتب جاروبرقی بکشید. ریخت و پاش ها و خرده های آنها را جمع کنید.

3- در سطل زباله را ببندید.

4- غذای حیوان خانگی را در ظرفش رها نکنید.

5- سوسک ها پشت انبوه روزنامه ها یا جعبه ها مخفی می شوند. آنها حتی ممکن است کاغذ بخورند. بنابراین به جمع کردن این وسایل اهمیت بدهید.

6- بررسی کنید لوله های زیر سینک ظرفشویی و دستشویی چکه نکنند. سوسک ها مکان های مرطوب را دوست دارند.

7- از طعمه های سوسک استفاده کنید. اسید بوریک طعمه خوبی است. البته مراقب باشید کودکان به اشتباه این طعمه ها را نخورند.

8- تا آن جایی که می ‌توانید به‌ طور مستقیم به بدن سوسک‌ ها دست نزنید یا آنها را با روش ‌های فیزیکی از بین نبرید چون این کار باعث پراکنده شدن ترشحات بدن آنها به محیط اطراف و ایجاد آلرژی بیشتر می‌ شود.

9- اگر به سوسک ها آلرژی دارید آنتی هیستامین ها و اسپری های کورتیکواستروئیدی بدون نسخه به تسکین علایم شما کمک می کنند. اگر آسم دارید پزشک ممکن است قرص های دیگر یا اسپری های تنفسی تجویز کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات