برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 روش برای تسکین انواع سردرد

در اتاقی تاریک و آرام استراحت کنید استرس یکی از علل اصلی سردرد است. شل کردن عضلاتی که تحت فشار و انقباض هستند به تسکین سردردهای تنشی که شایع ترین نوع سردرد است، کمک می کند. کسانی که از سردردهای تنشی رنج می برند ممکن است نسبت به نور یا صدا بیش از حد حساس باشند. در اتاق نسبتا تاریک استراحت کنید یا بنشینید. چشمان خود را ببندید و تلاش کنید کمر، گردن و شانه ها را شل و آرام کنید.
  داروهای بدون نسخه مصرف کنید استامینوفن، آسپرین؛ ایبوپروفن و ناپروکسن از جمله داروهای بدون نسخه هستند که سردرد را تسکین می دهند. داروهایی که ترکیبی از استامینوفن، آسپرین و کافئین هستند برای برخی افراد بهتر عمل می کنند. اما مصرف هر نوع داروی سردرد بیش از 3 روز در هفته ممکن است باعث سردرد ناشی از مصرف بیش از اندازه دارو شود. اگر اغلب نیاز به مصرف دارو دارید به پزشک مراجعه کنید.
 طب فشاری را امتحان کنید طب فشاری یا Acupressure نیز به تسکین سردرد کمک می کند. هر دو شست را نزدیک قاعده کاسه سر قرار دهید. تو رفتگی های هر دو طرف را پیدا کنید؛ جاییکه سر و گردن به هم می رسند. آنها قسمت بیرونی ماهیچه ضخیمی هستند که از وسط گردن به طرف پایین می رود(در حدود 2 اینچ از مرکز). این دو نقطه را به آرامی و با دو انگشت شست فشار دهید و به سمت بالا بیاورید تا جاییکه احساس درد کمی کنید. حرکت شست باید حول یک دایره کوچک و به مدت یک تا دو دقیقه باشد.
سر درد دارید؟ کافئین را امتحان کنید. کافئین علائم سردرد را تسکین می دهد و وقتی با داروهای ضد درد همراه باشد اثر آنها را بهتر و سریع تر می کند. کافئین اضافه شده به داروهای ضد درد، تاثیر ضد دردی آنها را بیشتر می کند. به همین دلیل یکی از ترکیبات داروهای مسکن، کافئین است.
تسکین تنش با ورزش سردردهای تنشی ناشی از نگه داشتن سر در یک حالت خاص به مدت طولانی، با ورزش دادن به گردن آرام می شود. یکی از این ورزش ها به این شکل انجام می شود: کف دست را روی پیشانی بگذارید. از عضلات گردن استفاده کرده و پیشانی را به آرامی به سمت جلو و برخلاف کف دست فشار دهید. سر باید در این حالت صاف و مستقیم باشد. دست و بازو نیز در برابر نیروی وارده مقاومت می کنند.
طب سوزنی در طب سوزنی، درمانگر سوزن های نازکی را در نقاط خاصی از بدن قرار می دهد. تحریک این نقاط باعث ترشح ضددردهای طبیعی از بدن می گردد که به آن اندورفین می گویند. اندورفین باعث آرام گرفتن درد گردن، شانه و سر می شود. برخی مطالعات نشان داده اند که وقتی طب سوزنی بعنوان طب پیشگیرنده و به مدت چند ماه انجام شود ممکن است تعداد سردردهای تنشی که فرد دچار می شود را کاهش دهد. طب سوزنی می تواند به تنهایی یا همراه با سایر درمان ها انجام شود.
ماساژ درمانی ماساژ باعث می شود عضللات سفت و منقبض شده، شل و آرام شوند در نتیجه ماساژ دادن یکی از روش های تسکین سردردهای تنشی و استرسی است. برای این منظور فرد دیگری می تواند سر، گردن و عضلات شانه را به نرمی ماساژ دهد یا اینکه خودتان آن را انجام دهید. نقاط دردناک سر را با نوک انگشتان به مدت چند ثانیه به آرامی بمالید. کمی استراحت کنید و در صورت نیاز کار را تکرار کنید.
تسکین درد با تکنیک های آرام سازی تمرینات تنفس عمیق و تصویرسازی ذهنی به کاهش استرس و تسکین سردرد کمک می کند. این تکنیک سریع دو چیز را ترکیب می کند: درحالیکه تصویر آرامی را مجسم می کنید چند نفس عمیق بکشید، به آرامی بازدم کنید، مناطقی را که فکر می کنید سفت و منقبض است شل کنید. چانه خود را به سمت قفسه سینه نزدیک کنید سپس به نرمی و آرامی سر خود را در یک حرکت نیم دایره از سمت راست به سمت چپ بچرخانید. نفس عمیق دیگری گرفته و به آرامی بازدم کنید.
ملاقات با پزشک اگر سردردهای تکرار شونده دارید یا سردرد بیش از چند روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. اگر سردرد ناگهانی و شدید بود، اگر پس از یک حادثه شروع شد یا اگر شدیدتر از هر زمان بود، نیاز به معاینه و درمان فوری دارید. همچنین اگر سردرد همراه با تب، چوب شدن گردن، سرگیجه، بی حسی، دوبینی، تشنج، حالت تهوع، تنفس کوتاه یا پریشانی و گیجی بود بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید./
گرمادرمانی و سرمادرمانی سرما و گرما، تنش و درد عضلات را که عامل سردرد هستند، از بین می برند. حمام آب داغ یا اعمال گرمای مرطوب به پشت گردن به تسکین علایم سردردهای تنشی غیر تکرار شونده کمک می کند. بطری آب داغ، حوله گرم یا کمپرس آب گرم را امتحان کنید. اگر سرما را ترجیح می دهید، بسته یخ که به دور حوله پیچیده شده است را امتحان کنید. سپس آن را روی قسمتی که درد می کند بگذارید؛ بر روی پیشانی، گیجگاه یا گردن.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات