برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماری هایی که منجر به بی خوابی می شوند

بیماری هایی که منجر به بی خوابی می شوند بی خوابی به وضعیتی گفته می شود که فرد نمی تواند بخوابد، حتی اگر خسته باشد. یا اینکه مدت خواب او آنچنان که باید طولانی نیست. در کنار همه عللی که می توانند بی خوابتان کنند، بیماری هایی هم هستند که کم خوابی از عوارضشان است.

عادت داشته اید تا نیمه های شب بیدار بمانید بدون آنکه خسته شوید، ولی الان احساس خستگی می کنید؟ یا تا پاسی از شب در محل کارتان مشغول کار هستید؟ اشتباه می کنید این ها نمونه هایی از بی خوابی محسوب نمی شوند.

به گزارش «بهپو»، بی خوابی به وضعیتی گفته می شود که فرد نمی تواند بخوابد، حتی اگر خسته باشد. یا اینکه مدت خواب او آنچنان که باید طولانی نیست. مبتلایان به بی خوابی، از وضعیت خوابشان راضی نیستند، احساس خستگی و کمبود انرژی دارند، نمی توانند راحت تمرکز کنند، در عملکرد مدرسه یا کارشان افت پیدا کرده اند و بالاخره اینکه مثل قبل خوش اخلاق نیستند.

در کنار همه عللی که می توانند بی خوابتان کنند، بیماری هایی هم هستند که کم خوابی از عوارضشان است.

 

استرس

اتفاقاتی مانند از دست دادن شغل یا مرگ عزیزان اغلب اوقات خواب شب را مختل می کنند. پزشکان به این وضعیت بی خوابی حاد می گویند، زیرا ظرف چند روز به خودی خود بهتر می شود. نگرانی های درازمدت، اختلال اضطراب، حملات هراس و اختلال استرس پس از سانحهPTSD- هم منجر به بی خوابی مزمن در فرد می شود، که عارضه هایی جدی ترند.

 

زمان خواب نامنظم

نامنظم بودن ساعت بدن باعث می شود درست در زمان خواب، بی خواب شوید. علت این مساله احتمالا به علت نامنظم بودن زمان خواب شماست. داشتن یک پرواز طولانی به منطقه زمانی دیگر، بیدار ماندن برای انجام کارهای باقیمانده یا داشتن شغلی که شیفت های شبانه و روزانه متغیری دارد منجر به بر هم خوردن ساعت بدن می شوند، اما در بعضی افراد، ریتم شبانه روز همیشه متفاوت است و این باعث می شود نتوانند با فعالیت های روزمره هماهنگ شوند و در نتیجه نتوانند در زمان معمول به خواب روند.

 

بیماری های روانی

بیش از 50 درصد اوقات یک عارضه روانی دردس ساز، مسوول بی خوابی است. مبتلایان به افسردگی معمولا مشکلات خواب دارند، که بی خوابی هم جزوی از آن هاست. مبتلایان به اختلالات اضطراب، دوقطبی و وسواسی-اجباری هم از این دسته اند. معمولا مشکل خواب در فرد، پزشک را در شناخت نوع اختلال او راهنمایی می کند. بسیار پیش آمده که فردی به دنبال تشخیص علت بی خوابی خود باشد و در نهایت متوجه شده است که مبتلا به نوعی اختلال روحی است.

 

مشکلات تنفسی

گاهی خروپف شدید در اثر آپنه خواب است. آپنه به معنای قطع یکباره تنفس است و حتی ممکن است فرد را صدها بار در طول شب بیدار کند. مبتلایان به آپنه معمولا به یاد نمی آورند که دیشب نخوابیده اند، اما روز بعد احساس خواب آلودگی می کنند. گاهی اوقات آپنه به وزن زیاد فرد مربوط می شود، اما نه همیشه. آلرژی تنفسی و آسم هم تنفس فرد را درگیر می کنند. اگر دچار آپنه خواب هستید به پزشک مراجعه کنید، او وضعیت شما را بررسی می کند و به شما در مدیریت و درمان عارضه کمک می کند.

 

دمانس یا زوال عقل

از دست رفتن حافظه، آلزایمر و دیگر اشکال زوال، عقل فرد را دچار ناپایداری و اغتشاش می کند و گاهی اوقات دقیقا زمانی که انتظار دارید بخوابد، بی خواب می شود. به این وضعیت «سندرم غروب آفتاب» هم می گویند که در آن فرد مبتلا به دمانس درست حوالی زمان خواب، دچار گیجی، اضطراب، بی قراری و یا رفتار تهاجمی می شود و شروع به قدم زدن، تکان دادن بدن یا حتی ولگردی های شبانه می کند. گاهی اوقات این عادت رفتاری به خودی خود ناپدید می شود و گاهی دوباره پدیدار می شود و باعث می شود فرد تمام شب بیدار بماند.

 

درد

درد ناشی از آرتریت، کمردرد مزمن، فیبرومیالژیا، سرطان یا بیماری های دیگر، مانع از استراحت یا خواب راحت می شوند. گاهی اوقات مساله پیچیده تر می شود و بی خوابی باعث تشدید درد خواهد شد. چنین وضعیتی یک چرخه معیوب به وجود می آورد و فرد بیمار مجبور می شود با عوارض آزار دهنده بیماری علاوه بر خود بیماری هم دست و پنجه نرم کند.

 

خارش

عارضه هایی مانند پسوریازیس و اگزما باعث سوزش و خارش می شوند. گاهی این سوزش و خارش آنچنان شدید است که تمام فکر و ذکرتان را درگیر می کند و هرچه گوسفند می شمارید حواستان پرت نمی شود و به خواب نمی روید. حتی وقتی به خواب روید آنقدر بدنتان می خارد که از خواب بیدار می شوید. خوشبختانه، برای تسکین پوست داروهایی وجود دارد. اگر علت خارش را نمی دانید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

بیماری پارکینسون

مبتلایان به پارکینسون تمایل کمتری به خوابیدن دارند و بیشتر از افراد هم سن خودشان از خواب می پرند. این مساله به علت بروز اختلالاتی در سیستم پیام رسانی مغز و عصب است. آپنه خواب و بیدار شدن برای دفع ادرار در این دسته از بیماران بیشتر است. این بیماری همچنین مرحله مهم خواب –REM- را مختل می کند. اضطراب و افسردگی ناشی از این بیماری هم خود به بروز مشکلات خواب منجر می شود. اما توجه داشته باشید که بعضی از دارو های خواب آور باعث گیجی مضاعف در مبتلایان به پارکینسون می شود.

 

یائسگی

معمولا در میانسالی، بدن زنان به آرامی تولید پروژسترون و استروژن را متوقف می کند. بر هم خوردن تعادل هورمون ها و همچنین سایر تغییراتی که معمولا در زنان یائسه اتفاق می افتد، حساسیت فرد را به مسایلی چون استرس بیشتر می کند. استرس روی خواب تاثیر مستقیم می گذارد. گرگرفتگی شدید - افزایش آدرنالین که باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن می شود – بسیار آزار دهنده است. وقتی کسی در اثر گرگرفتگی بیدار می شود تمام بدنش از عرق خیس شده است، ممکن است این اتفاق در یک شب چندین مرتبه بیفتد.

 

داروها

داروهای آلرژی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات تیروییدی و افسردگی - به خصوص بازدارنده های انتخابی بازجذب سروتونین -مانند فلوکستین - ممکن است باعث بی خوابی شوند. داروهای اختلال کم توجهی بیش فعالی- ADHD- و بیماری پارکینسون هم بی خوابی در پی دارند. داروهای ضد احتقان بدون نسخه ای که محتوی پزودوافدرین هستند هم گاهی بی خوابی به همراه دارند. اگر دچار بی خوابی شده اید و دارو مصرف می کنید. در مورد داروهایتان با پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید یا زمان و دوز مصرف را عوض کنید.

 

بی خوابی اولیه

بی خوابی اولیه به این معنی است که مشکلی در محیط اطراف یا سلامت جسمی و ذهنی شما باعث بی خوابی نمی شود. پزشکان فکر می کنند دلیل آن این است که صرفا مغز برخی افراد در زمان خواب از آن چیزی که باید هشیارتر است. علت اصلی این وضعیت هنوز مشخص نیست، اما احتمالا در نتیجه برخی تفاوت های فیزیکی و احتمالا ژنتیکی در مغز است. دانشمندان همچنان در حال بررسی علل احتمالی هستند.

 

بلایی که بی خوابی سرتان می آورد

کم خوابی موجب دمدمی مزاجی، زود رنجی، دلهره ، اضطراب و افسردگی می شود. درست فکر کردن و به یاد آوردن مسایل در این وضعیت سخت می شود. احتمال تصادف با ماشین یا آسیب به خودتان یا دیگری هم در چنین شرایطی بالا می رود. بی خوابی با عوارضی مانند چاقی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی ارتباط دارد.

 

فرار از بی خوابی

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، برای کمک به بازگشت چرخه خواب و افتادن آن در روال معمول، با اتاق خوابتان شروع کنید. اتاق خواب باید تاریک، آرام، ایمن، راحت و خنک باشد. از مصرف کافیین اجتناب کنید. این ماده حتی در دوزهای طبیعی، باعث بی خوابی در شما خواهد شد. حمام داغ، خواندن کتاب یا کشش های خفیف قبل از خواب به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید. از انجام فعالیت های پر سر و صدا و جر و بحث های شدید و همچنین مصرف مواد غذایی سنگین و چرب خودداری کنید. صبح زود ورزش کنید و کمی نور صبحگاهی دریافت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات