برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کاهش خطر سرطان پروستات با مصرف برخی داروهای فشار خون

کاهش خطر سرطان پروستات با مصرف برخی داروهای فشار خون محققان دریافتند کسانی که از داروهای مسدود کننده بتا به نام «آتنولول» استفاده می کنند، در مقایسه با مردانی که بتا بلوکر مصرف نمی کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات درجه متوسط را تا حدود پنجاه درصد کاهش می دهند.

خبر خوبی برای مردان داریم و آن اینکه مطالعه جدیدی نشان می دهد مصرف برخی داروهای فشار خون احتمالا باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود.

به گزارش «بهپو»، محققان دریافتند کسانی که از داروهای مسدود کننده بتا به نام «آتنولول» استفاده می کنند، در مقایسه با مردانی که بتا بلوکر مصرف نمی کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات درجه متوسط را تا حدود پنجاه درصد کاهش می دهند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان پروستاتِ درجه پایین هم با مصرف این داروها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

البته این اثر تنها در مصرف آتنولول مشاهده شده است. دو داروی دیگر مسدود کننده بتا - متوپرولول و کارودیلول - به نظر نمی رسد چنین اثری در پی داشته باشند و از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کنند.

«پل فرنت»، همکار این پژوهش و مدیر موسسه تحقیقات سلول های بنیادی کالج آلبرت اینشتین، می گوید: «آتنولول تنها دارویی است که از افراد در مقابل ابتلا به سرطان پروستات محافظت می کند.»

مسدود کننده های بتا از طریق جلوگیری از اثرات هورمون آدرنالین، فشار خون را کاهش می دهند، این کار باعث می شود قلب به آرامی و با نیروی کمتری بتپد. این داروها همچنین رگ های خونی را شل می کنند و به آنها کمک می کنند تا به راحتی باز شوند و جریان خون بهتری داشته باشند.

مسدود کننده های بتا اثر دیگری هم دارند؛ از تشکیل سلول های پوشاننده داخل رگ جلوگیری می کنند و ایجاد ساختار عروقی جدید را با مشکل مواجه می کنند.

فرنت می گوید: «این داروها اساسا متابولیسم این سلول ها را تغییر می دهند و اجازه نمی دهند عروق خونی جدیدی را ایجاد کنند.»

از آنجایی که تومورهای سرطانی به عروق خونی جدید نیاز دارند، محققان بر این باورند که مسدود کننده های بتا پیشرفت سرطان پروستات را کند می کند.

محققان برای آزمایش این نظریه، نزدیک به 4200 مرد را که بین سالهای 2006 تا 2016 بیوپسی پروستات کرده بودند، بررسی کردند.

از این تعداد، حدود 670 نفر از مسدود کننده های بتا استفاده کرده بودند. محققین در این دسته از افراد مصرف مسدود کننده ی بتا را با ابتلا به سرطان پروستات یا مقدار پیشرفت سرطان در صورت ابتلا، مقایسه کردند.

فرنت می گوید: «مصرف آتنولول احتمالا تاثیر مثبتی خواهد داشت، اما بقیه دارو های فشار خون تاثیر چندانی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ندارند؛ این دارو عمر پروستات را طولانی تر می کند.»

او می گوید: «ما این را می دانیم که برخی از داروها روی پروستات متمرکز می شوند، اما احتمالا توانایی بقیه داروها در عملکردشان روی پروستات با آتنولول متفاوت است.»

افرادی که از مسدود کننده های بتا استفاده می کنند نمی بایست بلافاصله پس از شنیدن این خبر به پزشک مراجعه کنند و از او بخواهند داروی مصرفی شان را به آتنولول تغییر دهد. فرنت می گوید: «فکر می کنیم هنوز خیلی زود است که به نتیجه قطعی برسیم. می بایست مطالعات بزرگتری انجام دهیم تا اثر این دارو به تایید برسد.»

«سام چانگ»، رییس بخش جراحی ارولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، با این اظهار نظر موافق است و می گوید برای تبدیل این نظریه به عملکرد بالینی هنوز زود است.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، چانگ می گوید: «درست است که این مطالعه بسیار جالب توجه است، اما مطالعات اپیدمیولوژیک بسیار بزرگتری برای بررسی واقعیت های اثر این دارو مورد نیاز است.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات