برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خون در ادرار و احتمالات پیش رو

خون در ادرار و احتمالات پیش رو وجود خون در ادرار هشدار دهنده است، اما اغلب اوقات، علت آن نگران کننده نیست. البته در برخی موارد هم به یک بیماری جدی اشاره می کند. اگر به وجود خون در ادرارتان مشکوک شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درست است که عجیب به نظر می رسد، اما ممکن است خون در ادرارتان وجود داشته باشد ولی شما آن را نبینید. گاهی اوقات، مقدار خون خیلی کم است و فقط در میکروسکوپ نشان داده می شود. ممکن است وقتی پزشک به علت دیگری آزمایش ادرار را بررسی می کند متوجه خون در ادرار شود.

به گزارش «بهپو»، وجود خون در ادرار هشدار دهنده است، اما اغلب اوقات، علت آن نگران کننده نیست. البته در برخی موارد هم به یک بیماری جدی اشاره می کند. بنابراین اگر در ادرار خون مشاهده کردید باید به پزشک خود اطلاع دهید.

 

عفونت مجاری ادراری

وقتی باکتری ها بخش تولید کننده و ذخیره کننده ادرار، مثل مثانه یا مجاری ادرار را درگیر می کنند، عفونت مجاری ادراری بروز می کند. در چنین عارضه ای علاوه بر دیدن خون، ممکن است دایم احساس ادرار داشته باشید و هنگام دفع ادرار هم احساس سوزش کنید. در موارد شدیدتر درد شکم یا کشاله ران را تجربه خواهید کرد. اما گاهی اوقات، به خصوص اگر سالمند باشید، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. عفونت مجاری ادراری –UTI- عارضه ای بسیار شایع است و با آنتی بیوتیک درمان می شوند.

 

عفونت کلیه

گاهی اوقات عفونت مجرای ادرار از طریق لوله های اتصال دستگاه ادراری به کلیه انتشار پیدا می کنند. علایم این عارضه اغلب مشابه عفونت دستگاه ادراری است، اما در عفونت کلیه، احتمال ابتلا به تب و درد پهلو بیشتر است. عفونت کلیه از عفونت مجاری ادراری جدی تر است و امکان انتشار به نقاط دیگر بدن هم در آن وجود دارد. بنابراین اگر علایم یا نشانه ای شما را نگران کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

سنگ کلیه

هنگامی که کلسیم یا سایر مواد معدنی بیش از اندازه در بدن تجمع کند سنگ کلیه ایجاد می شود. اگر این سنگ ها بزرگ شوند واقعا دردآور خواهند بود، به ویژه اگر نزدیک لگن و دنده ها تشکیل شوند. در مبتلایان به سنگ کلیه گاهی خون در ادرار مشاهده می شود. سنگ های کوچکتر معمولا به خودی خود دفع می شوند، اما بزرگتر ها نیاز به جراحی دارند.

 

بیشتر بخوانید: پزشکان از رنگ ادرار چه می فهمند؟

 

بزرگ شدن پروستات

عفونت، جراحی و یا وارد شدن ضربه ناگهانی به این غده کوچک نزدیک مثانه مردان موجب التهاب آن می شود. علاوه بر خون در ادرار، ادرار کردن هم سخت یا دردناک می شود. همچنین هنگام دفع مدفوع یا انزال هم ممکن است درد کشاله ران و زیر شکم را تجربه کنید. درمان بزرگی پروستات بستگی به علت آن دارد، اما گاهی اوقات با آنتی بیوتیک ها یا داروهای مسکن هم قابل درمان است.

 

التهاب کلیه

«گلومرولونفریت» یا التهاب کلیه، به فیلترهای کوچک کلیه آسیب می رساند. این عارضه باعث می شود تصفیه ضایعات سخت تر شود. معمولا تا وقتی که پزشک آن را در آزمایش ادرار تشخیص نداده باشد، افراد نمی دانند به چنین عارضه ای مبتلا هستند. البته ممکن است مدفوع شخص خونی باشد یا ظاهری فومی و قهوه ای پیدا کند یا اینکه صورت، پاها و شکم او متورم شود. گاهی اوقات این عارضه به خودی خود بهبود پیدا می کند، اما اگر درمان نشد، با به کارگیری روند درمان می توان از آسیب کلیوی جلوگیری کرد.

 

بیماری کلیه پلی کیستیک

در بیماری کلیه پلی کیستیکPKD- کیست های کوچک پر از مایعی در کلیه ها رشد می کنند. علت این بیماری دریافت ژن های آن از والدین است. این کیست ها به اندام ها آسیب می رسانند و باعث بروز خون در ادرار می شوند. بیشتر افراد تا سن 30-40 سالگی علامتی ندارند، اما اولین نشانه آن بزرگ شدن شکم، عفونت های ادراری مکرر و درد پشت و پهلوست. احتمال ابتلا به فشار خون بالا، احساس فرو ریختن قلب، تپش یا درد قفسه سینه در مبتلایان به بیماری کلیه پلی کیستیک بیشتر است. درمانی برای PKD وجود ندارد، اما پزشک به کاهش علایم آن کمک می کند.

 

بیماری های ارثی

PKD تنها بیماری ژنتیکی نیست که موجب مشاهده خون در ادرار می شود. بیماری های ارثی دیگری مانند کم خونی سلول داسی، هموفیلی یا سندرم آلپورت روی چشم، گوش و کلیه تاثیر می گذارد و گاهی اوقات این بیماری ها بی هیچ دلیل مشخصی به فرزندان دیگر خانواده هم انتقال می یابد. اگر چنین بیماری هایی دارید خون در ادرار نیازی به درمان ندارد.

 

ورزش سنگین

این عارضه معمولا در دونده ها بیشتر از بقیه ورزشکاران دیده می شود. البته این عارضه شایع نیست و پزشکان دقیقا نمی دانند چرا این اتفاق می افتد. ممکن است علت وجود خون در ادرار در این وضعیت کمبود آب، آسیب به مثانه یا شکستن بیش از اندازه گلبول های قرمز در تمرین های هوازی باشد.

 

داروها

مصرف بعضی از داروهای آنتی بیوتیک مانند پنی سیلین یا داروهای سرطان مانند «سیکلوفسفامید» خون در ادرار ایجاد می کنند. اگر داروهای رقیق کننده خون مانند مانند آسپیرین یا هپارین مصرف کنید، ممکن است خون در ادرار مشاهده کنید، به ویژه اگر بیماری مانند عفونت مجاری ادراری داشته باشید خونریزی مثانه راحت تر خواهد شد.

 

تروما

ضربه شدید، معمولا در ناحیه پشت کمر، باعث بروز خون در ادرار می شود. افتادن، تصادف اتومبیل یا وارد شدن ضربه سنگین هم منجر به خون در ادرار می شود. اغلب اوقات این وضعیت با استراحت بهتر می شود، البته این استراحت هم باید در کنار مراقبت پزشک باشد تا از بهبود کامل اطمینان حاصل شود. اگر آسیب شدید باشد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

 

سرطان

خون در ادرار یک نشانه کلیدی از سرطان مثانه است. همچنین ممکن است نشانه ای از سرطان کلیه یا پروستات باشد. در برخی موارد علامت دیگری نخواهید داشت. به همین دلیل وقتی خون می بینید حتما می بایست به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالات را بررسی می کند، علت دقیق آن را شناسایی می کند و روند درمان را آغاز خواهد کرد.

 

تشخیص بیماری

برای یافتن علت خون در ادرار، پزشک بیمار را معاینه می کند و در مورد سوابق پزشکی و خانوادگی تان سوالاتی می پرسد. آزمایشگاه نمونه ادرار را بررسی خواهد کرد و حضور گلبول های قرمز، عفونت و سایر مشکلات احتمالی را مورد بررسی قرار می دهد. در بعضی موارد، پزشک خون را هم آزمایش می کند و از کلیه یا مثانه عکسبرداری CT اسکن، MRI یا «سینوسکوپ» می کند. گاهی پزشک نمونه ادرار را برای وجود سلول های سرطانی بررسی می کند.

 

درمان خون در ادرار

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، درمان صحیح به علت بروز بیماری بستگی دارد. عفونت را می توان با آنتی بیوتیک از بین برد. سرطان های مختلف نیاز به رویکردهای درمانی متفاوت دارند و بیماری های ژنتیکی نیاز به مراقبت بلند مدت دارند. با پزشک خود درباره اینکه چه نوع درمانی احتمال معالجه شما را بالا می برد مشورت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات