برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک زانو «پارگی منیسک» یکی از شایع ترین آسیب های زانو است. هر گونه فعالیتی که موجب چرخیدن یا پیچیدن زانو با فشار شود، به ویژه وقتی وزنتان را روی زانو انداخته باشید، ممکن است به پارگی منیسک منتهی شود. درد، تورم و قفل شدن زانو از علایم پارگی منیسک است.

«پارگی منیسک» یکی از شایع ترین آسیب های زانو است. هر گونه فعالیتی که موجب چرخیدن یا پیچیدن زانو با فشار شود، به ویژه وقتی وزنتان را روی زانو انداخته باشید، ممکن است به پارگی منیسک منتهی شود.

به گزارش «بهپو»، هر زانو دارای دو منیسک است؛ منیسک غضروفی C شکل است که مثل یک کوسن ضد ضربه بین درشت نی و استخوان ران  قرار دارد. پارگی منیسک باعث درد، تورم و سفتی می شود. گاهی این عارضه از حرکت زانو جلوگیری می کند و باز کردن کامل زانو را با مشکل همراه می کنند.

گاهی فقط با درمان های محافظه کارانه - مانند استراحت، یخ و دارو درمانی- می توان درد را تسکین داد، در این شرایط گذر زمان به خودی خود جراحت را بهبود می دهد؛ اما در موارد دیگر، درمان پارگی منیسک نیاز به جراحی ترمیمی دارد.

 

علایم پارگی منیسک

اگر منیسک پاره شود، علایم و نشانه های زیر را در زانوی خود مشاهده می کنید:

  • احساس ترکیدن چیزی
  • تورم یا سفتی
  • درد، به ویژه هنگام پیچش یا چرخش زانو
  • اشکال در صاف کردن زانو
  • احساس قفل شدن زانو در زمان تلاش برای حرکت دادن آن

پارگی منیسک منجر به ناپایداری زانو، ناتوانی حرکت زانو یا درد شدید زانو می شود. همچنین احتمال ابتلا به آرتروز در زانوی آسیب دیده بالاتر می رود.

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر زانوی شما دردناک یا متورم شده باشد یا اگر نمی توانید زانوی خود را به طور معمول حرکت دهید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

چرا منیسک زانو پاره می شود؟

هر زانو دو منیسک دارد. یک منیسک خارجی و یک منیسک داخلی. منیسک ها بافت هایی شبیه غضروف ولی به مراتب محکم تر از آن و با خاصیت ارتجاعی زیاد مثل لاستیک هستند. آنها مانند بالشتکی در بین دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار گرفته وظیفه اصلی آنها جذب شوک های ضربه ای است که به زانو وارد می شود.

 در موقع دویدن هر بار که کف پای ما به زمین میرسد، استخوان ساق و ران در محل مفصل زانو بشدت به یکدیگر کوبیده می شوند و منیسک با قرار گرفتن بین این دو استخوان شدت این ضربه را کاهش می دهد.

هر فعالیتی که باعث چرخش یا پیچش زانو به همراه فشار مضاعف شود می تواند منجر به پارگی منیسک شود. از جمله این فعالیت ها می توان به چرخش های سریع یا توقف های ناگهانی همراه با چرخش اشاره کرد. حتی زانو زدن، اسکات شدید یا بلند کردن اجسام سنگین گاهی به پارگی منیسک منجر می شود. در سالمندان، تغییرات دژنراتیو زانو اگر با ترومای –ضربه- کم همراه شود یا حتی بدون تروما باعث پارگی منیسک می شود.

بسته به اینکه شکل پارگی منیسک چگونه است و در کدام قسمت از آن قرار دارد این پارگی ها را به انواع مختلفی تقسیم می کنند. پارگی ها ممکن است طولی، عرضی، مانند دسته سطل، زبانه ای، شاخی یا مخلوطی از انواع قبلی باشند.

بسیاری اوقات پارگی های منیسک که در حین ورزش بوجود می آیند همراه با دیگر آسیب های زانو مانند پارگی لیگامان متقاطع قدامی است.

 

عواملی که خطر پارگی منیسک را بالا می برد

انجام فعالیت هایی که شامل چرخش و پیچش شدید زانو هستند، شما را در معرض خطر پارگی منیسک قرار می دهند. این خطر به ویژه در ورزشکاران - مخصوصا آن هایی که در ورزش های پربرخورد مانند فوتبال یا ورزش های با حرکات چرخشی مانند تنیس و بسکتبال شرکت می کنند - شدید تر است. خطر ابتلا به پارگی منیسک با بالا رفتن سن افزایش می یابد، زیرا زانو دچار ساییدگی –آرتروز- شده است.

 

تشخیص پارگی منیسک زانو

منیسک پاره شده اغلب با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. پزشک زانویتان را در موقعیت های مختلف حرکت می دهد، به راه رفتنتان نگاه می کند و از شما می خواهد اسکات –زانوها را در زاویه 90 درجه خم کرده و به حالت نیم خیز می نشینید- بزنید تا علایم و نشانه هایتان را ببیند. گاهی برای تایید تشخیص دستور دستور تصویربرداری یا آرتروسکوپی داده می شود.

 

درمان پارگی منیسک

درمان منیسک پاره شده اغلب به صورت محافظه کارانه است و به نوع، اندازه و محل پارگی بستگی دارد.

پارگی های همراه با آرتریت –التهاب مفصل- معمولا با درمان آرتریت بهبود می یابند، بنابراین معمولا نیاز به عمل جراحی نیست. درد بسیاری از پارگی ها که منجر به قفل شدن یا انسداد حرکت زانو نمی شوند، با گذشت زمان تسکین می یابد، به همین دلیل آنها هم نیازی به عمل جراحی ندارند.

 

گاهی پزشک موارد زیر را توصیه می کند:

  • استراحت: از فعالیت هایی که باعث درد زانو می شود، به ویژه فعالیت هایی که سبب چرخش، پیچش یا گردش زانو می شود، اجتناب کنید. اگر دردتان شدید باشد، با استفاده از عصا فشار روی زانوی خود را کاهش دهید و بهبودی را سرعت بخشید.
  • یخ: یخ درد و تورم زانو را کاهش می دهد. کیسه کمپرس سرد، کیسه سبزیجات فریز شده و یا حوله پر از قطعات یخ را حدود 15 دقیقه روی زانو قرار دهید، بهتر است در این حالت زانوی تان را در محلی بالاتر از حالت عادی قرار داده باشید. این کار را در روز اول یا دو روز اول پس از آسیب، هر چهار تا شش ساعت یک بار انجام دهید و سپس به همان اندازه که فکر می کنید نیاز دارید ادامه دهید.
  • سعی کنید دراز کشیده و زانویتان را بالاتر از سطح قلبتان بگیرید تا تورم زانو کم شود. برای این کار می توانید زیر پایتان بالشت بگذارید.
  • دارو: مسکن های بدون نسخه هم درد زانو را کاهش می دهند.
  • تراپی: فیزیوتراپی به تقویت عضلات اطراف زانو و پا کمک می کند و موجب تثبیت و تقویت مفصل زانو می شود.

 

عمل جراحی

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مایوکلینیک»، اگر باوجود انجام تراپی زانو همچنان دردناک باشد یا در صورت قفل شدگی زانو، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. گاهی اوقات امکان ترمیم منیسک پاره شده، به ویژه در کودکان و نوجوانان وجود دارد.

اگر پارگی قابل ترمیم نباشد، گاهی طی عمل جراحی، منیسک را بر می دارند. این کار معمولا با یک برش کوچک با آرتروسکوپ انجام می شود. پس از جراحی، برای بهینه سازی قدرت و ثبات زانو می بایست ورزش های ویژه ای را انجام دهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات