برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

لکه های کلسیمی در عروق، هشدار بیماری های قلبی

لکه های کلسیمی در عروق، هشدار بیماری های قلبی نتایج یک مطالعه بر روی بیماران هندی و دیگر اقوام جنوب آسیا نشان داد وجود لکه های کلسیمی در دیواره عروق قلب می تواند نشانه ای زود هنگام از بروز بیماری های قلبی باشد.

نتایج یک مطالعه بر روی بیماران هندی و دیگر اقوام جنوب آسیا نشان داد وجود لکه های کلسیمی در دیواره عروق قلب می تواند نشانه ای زود هنگام از بروز بیماری های قلبی باشد.

به گزارش «بهپو»، این نتایج می تواند یک راهنمای درمان در این جمعیت هدف باشد. مردمان جنوب آسیا به داشتن شانس بالای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی معروفند و بیش از 60 درصد جمعیت بیماران قلبی عروقی در سراسر جهان را تشکیل می دهند. عوامل خطری چون فشار خون بالا، کلسترول و دیابت در سنین جوانی نسبت به سایر اقوام و نژادها در آسیای جنوبی ها بیشتر است. با این وجود هنوز مشخص نیست چه عوامل بالینی می تواند به تشخیص افرادی که در معرض خطر بیشتر هستند، کمک کند.

«آلکا کانایا»، سرپرست تیم پژوهش، در این باره می گوید: «در حالیکه میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در مردمان جنوب آسیا بالا است، مطالعات آینده نگر کمی در جهان بر تعیین فاکتورهای خطر تمرکز داشته است.» وجود کلسیم در دیواره عروق قلب می تواند شاخصی مفید برای پیش بینی خطر و راهنمای بالینی بهتری برای استفاده از استاتین و دیگر درمان های پیشگیرانه در این جمعیت قومی باشد.»

تیم تحقیق در این مطالعه، به بررسی حدود ۷۰۰ بیمار از هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال و بوتان از نظر تغییر در تشکیل کلسیم در دیواره های عروق خونی قلب در طول مدت ۵ سال پرداخت. محققان مشاهده کردند در مقایسه با مردان سفیدپوست، مردان دارای پیشینه قومی از جنوب آسیا، دارای میزان بالا تغییر در تشکیل کلسیم در عروق خونی قلب شان بودند و در نتیجه با نرخ بالاتر بیماری قلبی-عروقی روبرو بودند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال اکسپرس»، تشکیل رسوبات کلسیم در عروق کرونر می تواند موجب باریک شدن عروق خونی شده و منجر به ابتلا به بیماری قلبی شود. تشخیص این رسویات کلسیم از طریق سی تی اسکن امکان پذیر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات