برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تحریک الکتریکی مغز با ابزاری به اندازه چوب کبریت

تحریک الکتریکی مغز با ابزاری به اندازه چوب کبریت محققان دانشگاه ملبورن یک دستگاه محرک الکتریکی مغز موسوم به «Stentrode» ساختند که به اندازه یک چوب کبریت است و از راه رگ های خونی به مغز دسترسی پیدا می کند. این روش در کاهش عوارض پارکینسون و صرع بسیار موثر است.
محققان دانشگاه ملبورن یک دستگاه محرک الکتریکی مغز موسوم به «Stentrode» ساختند که به اندازه یک چوب کبریت است و از راه رگ های خونی به مغز دسترسی پیدا می کند. این روش در کاهش عوارض پارکینسون و صرع بسیار موثر است.
به گزارش «بهپو»، این ابزار مسیر جدیدی را برای تحریک الکتریکی مغز بدون استفاده از روش های تهاجمی فعلی در اختیار می گذارد. تحریک الکتریکی عمیق مغز - DBS- یک روش موثر برای کاهش عوارض پارکینسون و صرع است که از طریق سوراخ کردن جمجمه و وارد کردن الکترودهایی به بخش های مختلف مغز انجام می شود. این شیوه بسیار تهاجمی است و دارای عوارض جانبی متعددی است.
اما روش جدید محققان استرالیایی نیاز به جراحی باز مغز را برای تحریک الکتریکی آن از بین می برد و این امر مزیت قابل توجهی باری بیماران محسوب می شود. این شیوه خطر عفونت را از بین می برد و طول دوره بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهد. همچنین از آنجا که در این شیوه وسیله مورد استفاده برای تحریک الکتریکی مغز درون رگ خونی قرار دارد، هیچ تماس مستقیمی با مغز ندارد.
دستگاه Stentrode متشکل از یک میکروسیم و یک میکروکاتتر است که از طریق یک سوراخ کوچک در گردن وارد رگ خونی می شود. این وسیله با استفاده از اشعه X به موقعیت موردنظر در قشر حرکتی مغز هدایت می شود.
سپس محققان الکترودهای مختلفی را که روی Stentrode قرار دارند به صورت بی سیم فعال می کنند تا نورون های موجود در بخش های مختلف قشر حرکتی مغز را تحریک کنند.
محققان در آزمایشات اولیه، این وسیله را در رگ های موجود در قشر حرکتی مغز گوسفند به کار گرفتند و کارکرد آن را با روش های متداول تحریک الکتریکی مغز مقایسه کردند. در نتیجه این آزمایش مشخص شد که ابزار Stentrode قادر است بخش هایی از مغز را که با حرکات خاص عضلات از جمله یکی از پاها یا لب پایین ارتباط دارند، به طور مستقل از سایر بخش های مغز تحریک کند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس دیلی»، ابزار Stentrode علاوه بر تحریک مغز قادر است سیگنال های الکتریکی مغزی را هم دریافت کند و تحت نظارت قرار دهد. این قابلیت یک مسیر ارتباطی دو طرفه با مغز ایجاد می کند که امکان تعامل مغز با اندام های مصنوعی را به گونه ای متفاوت در اختیار می گذارد. در واقع با استفاده از این قابلیت، اندام های مصنوعی علاوه بر لمس کردن محیط، می توانند آن را احساس کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه «Nature biotechnology» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات