برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تسکین التهاب روده با مصرف توت فرنگی

تسکین التهاب روده با مصرف توت فرنگی نتایج مطالعه ای جدید نشان می دهد مصرف روزانه توت فرنگی علایم بیماری التهابی روده را کاهش می دهد.
نتایج مطالعه ای جدید نشان می دهد مصرف روزانه توت فرنگی علایم بیماری های التهابی روده را کاهش می دهد.
به گزارش «بهپو»، افراد مبتلا به بیماری التهاب روده نمی توانند هر خوراکی ای را مصرف کنند. مصرف برخی انواع غذاها و خوراکی ها موجب تحریک مخاط درونی روده می شود که نتیجه آن، احساس ناراحتی به شکل اسپاسم، درد یا حتی اسهال است. از اینرو این گروه از افراد در مصرف غذاها و خوراکی ها محتاط هستند.
دو نوع اصلی بیماری التهابی روده کولیت اولسراتیو و بیماری کرون هستند.
حال محققان دریافته اند یک تغییر ساده در رژیم غذایی می تواند التهاب در روده ها را تسکین داده و موجب بهبود سلامت روده ها شود. محققان توصیه می کنند مصرف روزانه کمتر از یک فنجان توت فرنگی می تواند به تسکین علایم این بیماری کمک کند.
«هانگ شیائو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ماساچوست، در این باره می گوید: «سبک زندگی بی تحرک و عادات غذایی نامناسب از جمله رژیم های غذایی پرقند، پرچربی حیوانی و کم فیبر، می تواند منجر به التهاب روده شده و ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.»
در این مطالعه، موش ها به چهار گروه تقسیم شدند: گروه موش های سالم با رژیم غذایی عادی؛ گروه موش های مبتلا به التهاب روده با رژیم غذایی عادی؛ گروه موش های مبتلا به التهاب روده با رژیم غذایی حاوی ۲.۵ درصد پودر کامل توت فرنگی؛ و گروه موش های مبتلا به التهاب روده با رژیم غذایی حاوی ۵ درصد پودر کامل توت فرنگی.
محققان دریافتند مصرف رژیم غذایی حاوی توت فرنگی کامل با دوز معادل سه چهارم فنجان توت فرنگی در روز به شکل قابل توجهی موجب کاهش علائمی نظیر کاهش وزن و اسهال خونی در موش های مبتلا به التهاب روده شد.
همچنین پاسخ التهابی در روده موش ها؛ به عنوان مثال نشانگرهای پروتیین التهابی مانند فاکتور نکروز دهنده تومور آلفا و اینترلوکین 1 بتا در روده بزرگ بسیار پایین تر بود.
به طور مشابه، سطح سلول های ایمنی پروتیین التهابی در غشای پوشاننده روده کاهش یافت.
همچنین، در موش هایی که توت فرنگی خورده بودند سطح باکتری های مضر از جمله « Akkermansia» و « Dorea» کاهش و سطح فلور سالم مانند « Lactobacillus» و « Bifidobacterium» افزایش نشان داد.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، محققان در گام بعدی می خواهند این نتایج را در انسان بررسی و تایید کنند. اگرچه نتایج در موش ها شگفت انگیز است اما شائو می گوید هنوز زود است که به بیماران مبتلا به IBD چنین توصیه ا بکنیم و بهتر است مبتلایان به بیماری های التهابی روده پیش از تغییر رژیم خود با پزشک مشورت کنند. برخی افراد به میوه حساسیت دارند و باید از آن پرهیز کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات