برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هشدار به مبتلایان به سرطان پوست درباره بدخیمی های دیگر

هشدار به مبتلایان به سرطان پوست درباره بدخیمی های دیگر یافته های مطالعه محققان آمریکایی نشان می دهد افرادی که چندبار به یک نوع متداول «سرطان پوست» مبتلا شده اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان هستند.
یافته های مطالعه محققان آمریکایی نشان می دهد افرادی که چندبار به یک نوع متداول «سرطان پوست» مبتلا شده اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان هستند.
به گزارش «بهپو»، سرطان پوست متداول ترین نوع سرطان است، انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که سرطان پوست سلول پایه ای شایع ترین نوع سرطان به شمار می آید.
پوست ما مرتب در معرض اشعه مافوق بنفش قرار دارد که دی ان ای را تخریب می کند و می تواند در نهایت منجر به ابتلا به سرطان شود. پروتیین هایی در پوست ما وجود دارد که وظیفه آن ها بازسازی این نوع تخریب است.
تشخیص ابتلا به سرطان پوست در مراحل اولیه مهم است و در مقایسه با دیگر انواع سرطان آسان تر. اما بسیاری از تومورهای اندام های داخلی تا مراحل نهایی با نشانه مشخصی در بیمار همراه نیستند و به همین دلیل یافتن راه هایی برای پیش بینی اینکه کدام افراد با بیشترین خطر روبه‌رو هستند، حیاتی است.
محققان دانشکده پزشکی استنفورد آمریکا اخیرا این موضوع را بررسی کردند که چطور تعداد ابتلا به بیماری سرطان پوست سلول پایه می تواند بر آینده فرد برای ابتلا به سرطان تاثیر بگذارد.
«کویتا سارین»، محقق ارشد این مطالعه، توضیح می دهد: «پوست اساسا زمینه ای متحرک برای آزمون جهش زایی فراهم می کند، بهترین اندامی است که از روی آن می توان مشکلات ژنتیکی را دریافت پوست است. مشکلاتی که در ادامه به ابتلا به سرطان منجر می شوند.»
دکتر سارین و هیونج چو، محقق دیگر این مطالعه، وضعیت 61 فرد را بررسی کردند که در درمانگاه دانشگاهی استنفورد برای چندین مورد ابتلا به سرطان سلول پوست پایه ای درمان شده بودند، مشارکت کنندگان در این طرح به طور متوسط 11 بار طی 10 سال ابتلا به این بیماری را تجربه کرده بودند.
دانشمندان می خواستند بدانند آیا این افراد در پروتیین مسئول تخریب دی ان ای جهش ژنتیکی داشته اند یا خیر.
سارین می گوید: «بررسی های ما نشان داد 20 درصد از افرادی که متناوبا با این بیماری مواجه بوده اند، با مشکل جهش ژن مسئول بازسازی دی ان ای نیز دست و پنجه نرم می کرده اند در حالی که 3 درصد از افراد معمولی این مشکل را دارند.»
سارین ادامه داد: «همچنین پی بردیم احتمال ابتلا به دیگر سرطان ها در افرادی که با 6 مورد یا موارد بیشتر سرطان پوست در بازه زمانی 10 ساله روبه‌رو می شوند، سه برابر بیشتر از افراد عادی است.»
به گفته سارین سرطان های دیگر که معمولا بعد از سرطان پوست فرد را درگیر می کند؛ سرطان خون، سرطان سینه، پروستات و سرطان روده هستند و این یافته می تواند در تشخیص افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان های بدخیم قبل از پیشرفت آن کمک کند.
این گروه تحقیقاتی برای افزایش دقت یافته های خود، نمونه آماری گسترده تری را در نظر گرفتند: «پایگاه داده های ادعاهای بیمه ای افراد شامل 13 هزار فردی می شد که 6 مورد یا موارد بیشتر سرطان پوست را تجربه کرده بودند. تحلیل از این نمونه آماری یافته های اولیه آنها را تایید کرد، این افراد با احتمال سه برابری ابتلا به دیگر موارد سرطان روبه‌رو بودند.»
به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، در این مرحله محققان به الگویی بر اساس روند فزاینده دست یافتند؛ هر چه میزان ابتلا به سرطان پوست بیشتر باشد، احتمال ابتلا به دیگر سرطان ها نیز در فرد افزایش می یابد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات