برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بافت متراکم پستان خطر سرطان را بالا می برد

بافت متراکم پستان خطر سرطان را بالا می برد محققان نوروژی با مطالعات دقیق و با استفاده از تجهیزات پیشرفته دریافته اند زنانی که بافت پستان متراکم دارند بیشتر در معرض «سرطان پستان» هستند.
محققان نوروژی با مطالعات دقیق و  با استفاده از تجهیزات پیشرفته دریافته اند زنانی که بافت پستان متراکم دارند بیشتر در معرض «سرطان پستان» هستند.
به گزارش «بهپو»، این مطالعه روی بیش از 100 هزار زن انجام گرفته و بیش از 300 هزار آزمایش غربالگری انجام شده است. «سالوینگ هافویند»، مسئول تحقیق، می گوید: «در غربالگری های زنان متوجه شدیم احتمال نمونه برداری، تشخیص سرطان پستان و ابتلا به سرطان پستان در فواصل زمانی غربالگری در زنانی که بافت پستان متراکم دارند بیشتر است.»
بافت متراکم پستان احتمال خطا در غربالگری سرطان سینه را افزایش می دهد، زیرا بافت متراکم در ماموگرافی سفید به نظر می آید، که درست شبیه رنگ تومور پستان است. به این صورت بافت متراکم ممکن است تومور سرطانی را پنهان کند و اجازه ندهد درست نشان داده شود.
«لیان فیلپات»، مدیر بخش تصویر برداری دانشگاه ییل، می گوید: «پستان با بافت متراکم چیزی نیست که خود بیمار متوجه آن شود و تنها با انجام ماموگرافی می توان چنین بافتی را تشخیص داد.»
رادیولوژیست ها با استفاده از روش های رده بندی استاندارد کالج رادیولوژی امریکا به بافت های پستانی نمره A تا D می دهند. زنانی که بافت پستانی آن ها A یا B است پستان متراکم ندارند، اما زنان با نمره C یا D بافت متراکم دارند. حدود نیمی از زنان در امریکا که تحت آزمایش های غربالگری قرار گرفتند بافت پستانی متراکم دارند. با بالا رفتن سن، تراکم بافت پستان کمتر می شود.
روش نرم افزار خودکار هم تکنیک دیگری برای اندازه گیری تراکم بافت پستان است. زنان 50 تا 69 ساله نوروژی با این روش تحت مطالعه قرار گرفتند و نرم افزار خودکار در 28 درصد آن ها بافت متراکم پستان را یافت.
در هر هزار آزمایش روی زنان، نرخ سرطان برای دارندگان پستان متراکم 6.7 و برای پستان های غیر متراکم 5.5 بود.
این مطالعه به دقت نشان می دهد زنانی که پستان متراکم دارند بیشتر در معرض سرطان قرار دارند. گرچه این تفاوت زیاد نیست و عدد بزرگی را نشان نمی دهد، اما باز هم نشان می دهد که بین دارندگان پستان متراکم و غیر متراکم تفاوتی وجود دارد.
علاوه بر این زنان دارای بافت پستان متراکم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان بین دو غربالگری هستند. به همین طریق مطالعات نشان می دهد احتمال اینکه زنان دارای پستان متراکم به دلیل یافته های مشکوک در غربالگریشان به انجام نمونه برداری و آزمایشات بیشتر دعوت شوند بالاتر است.
به هنگام تشخیص سرطان، احتمال بزرگ تر بودن تومور در این زنان بیشتر است. میانگین اندازه تومور در پستان های متراکم حدود 17 و در پستان های غیر متراکم حدود 15 است. علاوه بر آن تشخیص سرطان در پستان های متراکم سخت تر است. هافویند می گوید: «تکنیک های خودکار اندازه گیری حجمی تراکم پستان می تواند با نشان دادن دقیق تراکم بافت، استاندارد خوبی برای غربالگری سرطان سینه باشد.»
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، در نهایت با بیان اینکه این روش تحقیق نیاز به بررسی بیشتری دارد تا درستی و اشتباهات آن بیشتر بررسی شود، فیلپات می گوید: «زنانی که پستان های متراکم دارند ضرورتا نیازی ندارند که دوره های غربالگری بیشتری بگذرانند، فقط تجهیزاتی که آنها را غربالگری می کند تفاوت دارد؛ مثل سونوگرافی یا ام آر آی که تفاوت ها را آشکار تر می کنند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات