برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اضطراب دشمن استخوان زنان

اضطراب دشمن استخوان زنان مطالعات جدید نشان می دهد اضطراب، احتمال شکستگی استخوان در زنان را افزایش می دهد.
عواملی مانند مصرف نکردن ویتامین D و کلسیم، بیماری قند کنترل نشده، بی تحرکی طولانی مدت، بیماری های روماتیسمی، یائسگی و مصرف زیاد قهوه و سیگار تاکنون به عنوان عوامل موثر در ابتلا به «پوکی استخوان» شناخته شده اند؛ اما در تحقیقات جدید مشخص شده است عوامل روحی و روانی هم در ابتلا به این عارضه فراگیر تاثیر ویژه ای دارند. مطالعات جدید نشان می دهد اضطراب، احتمال شکستگی استخوان در زنان را افزایش می دهد.
به گزارش «بهپو»، این مطالعه روی حدود 200 زن ایتالیایی که دوران پس از یائسگی را می گذراندند انجام شد و نتایج آن مبتنی بر تحقیقات قبلی است که اضطراب را به خطر بالاتری برای بیماریهای قلبی و مشکلات گوارشی مرتبط می کند.
«آنتونیو کاتالانو»، مدیر این تحقیق، می گوید: «یافته های ما بسیار شگفت آور بود، زیرا پیش از این ارتباط بین اضطراب و سلامت استخوان گزارش نشده بود.» این رابطه هنوز به طور کامل به تایید نرسیده است، زیرا عوامل دیگری هم در افزایش خطر شکستگی موثرند.
کاتالانو می گوید: «به نظر ما زنان مضطرب، بیشتر در معرض رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن یا رژیم غذایی نامطلوب هستند. البته تاثیر منفی هورمون استرس هم روی افزایش خطر شکستگی را نباید انکار کرد. زنانی که استرس بیشتری دارند ویتامین D کمتری هم دارند و کمبود ویتامین D خطر شکستگی ها را افزایش می دهد.»
محققان می گویند «پوکی استخوان» شایع ترین بیماری استخوانی متابولیک در جهان است. پیش بینی می شود 33 درصد زنان و 20 درصد مردان در طول زندگی با پوکی استخوان منجر به شکستگی روبرو شوند. این تیم تحقیق می گوید 7 درصد جمعیت جهان از اضطراب رنج می برند.
در این مطالعه سن شرکت کنندگان به طور میانگین 68 سال بود وهمه تحت غربالگری های دقیق قلبی قرار گرفتند و در آنها فاکتور هایی از جمله سابقه شکستگی، تشخیص آرتریت، بیماری های قلب و ریه، تراکم استخوانی و مصرف سیگار و الکل مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین محدوده وسیعی از بیماری های روحی از جمله افسردگی، استرس، بی خوابی، هیجان و وضعیت حافظه از متوسط تا شدید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
تحقیقات نشان داد زنانی که اضطراب بیشتری دارند با خطر شکستگی بسیار بالا تری مواجه هستند.
اگر اضطراب بالاتر برود در مدت 10سال خطر شکستگی های اساسی تا 4 درصد و خطر شکستگی های استخوان ران 3 درصد افزایش می یابد.
افزایش میزان اضطراب با کاهش تراکم مواد معدنی در ناحیه پایینی کمر –مهره کمر- و فمورال همراه است. این یافته ها پزشکان را تشویق می کند که برای کاهش خطر شکستگی در زنان سالمند بررسی هایی روی سطح اضطراب آنها انجام دهند.
«پینکرتون»، مدیر انجمن یائسگی امریکای شمالی، به نکاتی اشاره می کند که زنان می توانند برای کاهش خطر شکستگی رعایت کنند: «در سن 35 سالگی زنان دارای بیشترین توده استخوانی هستند، بنابراین زنانی که در مرحله پیش از یائسگی هستند می بایست کلسیم کافی مصرف کنند.» کارشناسان مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم را در رژیم غذایی توصیه می کنند.
او می گوید: «مصرف منیزیم و ویتامین D کافی –از آفتاب یا از مکمل ها- هم ضروری است. در کنار اینها ورزش های مقاومتی و قدرتی مثل وزنه زدن، پیاده روی و استفاده از وسایلی مانند اسکی فضایی را نباید فراموش کرد. پرهیز از سیگار، الکل و زندگی بی تحرک از جمله ضروریات است. همچنین توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از داروهای جایگزینی تیرویید و دارو هایی استروییدی و مهارکننده های پمپ پروتون به سلامت استخوان آسیب می زنند.»
او ادامه می دهد: «برای کاهش اضطراب از روش های ذهن آگاهی، شناخت درمانی، روش های خود آرامی، یوگا، مشاوره یا در صورت لزوم دارو استفاده کنید.»
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، پینکرتون می گوید: «با اینکه هورمون درمانی روشی برای مداوای افسردگی و اضطراب نیست، اما گاهی استفاده از آن به تنهایی یا به همراه روش درمانی دیگر به بهبود زنان کمک کرده است.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات