برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شکستگی استخوان در روزهای برفی

شکستگی استخوان در روزهای برفی به هنگام زمین خوردن ممکن است هر نقطه ای از بدن دچار آسیب شود اما شایع ترین آسیب به بافتهای نرم بدن است که شامل پیچ خوردن، کوفتگی و کوبیدگی است و گاهی هم متاسفانه ضربه ها چنان محکم است که باعث شکستگی در اندام می گردد.
از مهمترین حوادث روزهای برفی سر  خوردن، شکستگی، سقوط و تصادف هنگام رانندگی است. به هنگام زمین خوردن ممکن است هر نقطه ای از بدن دچار آسیب شود اما شایع ترین آسیب به بافتهای نرم بدن است که شامل پیچ خوردن، کوفتگی و کوبیدگی است و گاهی هم متاسفانه ضربه ها چنان محکم است که باعث شکستگی در اندام می گردد.

علاوه بر این در روزهای برفی بدلیل عدم دید کافی و لغزنده بودن سطوح، آمار تصادفات رانندگی و آسیب به سرنشینان و عابران افزایش می یابد.
در این میان کودکان، سالمندان، افرادی که در بدلیل بیماری در راه رفتن تعادل کافی ندارند مثل مبتلایان به پوکی استخوان یا آرتروز یا بیماران دیابتی بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
البته جوان ها هم از این حوادث مصون نیستند و گاهی بی احتیاطی در جست و خیز و بازی در برف حوادث تاسف بار و جبران ناپذیری را بوجود می آورد. حتما کسانی را که در کوهستان بر روی تیوب می نشینند را دیده اید، نتیجه این بازی پر خطر گاهی ضایعات نخاعی و حتی مرگ نیز بوده است.
 
بیشتر بخوانید: همه چیز درباره شکستگی استخوان

 

با فرد آسیب دیده چگونه برخورد کنیم؟

در حوادث همیشه اصل را بر بدترین شرایط بگذارید. حتی از کنار کوچکترین حوادث مثل پیچ خوردگی نیز آسان عبور نکنید. دیده شده افرادی هستند که آستانه تحمل درد در آنها بالاست و حتی می توانند با پای شکسته راه بروند، یا افراد معتادی که درد را حس نمی کنند و متوجه شکستگی نمی شوند. نتیجه آنکه یک درمان ساده و موفق به درمانی پیچیده و گاهی ناموفق تبدیل می شود.
در پیچ خوردگی ها که معمولا بر اثر کشیدگی و پارگی ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها بوجود می آید، با توجه و درمان به موقع می توان از آسیب های جدی بعدی جلوگیری کرد. در این نوع آسیب، بیمار دچار درد و تورم و گاهی خونمردگی روی لیگامان و اطراف مفصل می شود و حرکت دادن مفصل همراه با درد است. در مواجهه با پیچ خوردگی:

 
  1. با گذاشتن کیسه حاوی یخ در اطراف مفصل آن را سرد کنید تا از افزایش تورم و خونریزی جلوگیری شود.
  2. مفصل را بالا نگه دارید.
  3. دور مفصل را با باند ببندید تا از افزایش تورم جلوگیری شود.
  4. مفصل را حرکت ندهید.
  5. به پزشک مراجعه کنید.

اگر عضو آسیب دیده دچار درد شدید، تورم، کبودی و خون مردگی، عدم توانایی در حرکت دادن عضو و حساسیت به لمس و فشار بود، نشان دهنده شکستگی است. در مواجهه با فردی که دچار شکستگی شده هرگز او را تکان ندهید، زیرا اوضاع بدتر خواهد شد. اگر محل دقیق شکستگی را نمی دانید، بدون اینکه فرد را جابجا کنید با اورژانس 115 تماس بگیرید. اگر محل شکستگی مشخص است آن را با آتل ثابت نگه دارید. بدین منظور می توانید از کارتن های مقوایی، تخته چوب یا پلاستیک محکم استفاده کنید. سپس عضو را کمی بالاتر از قلب شخص قرار دهید. مثلا اگر پای فردی آسیب دیده او را روی سطح زمین خوابانده و با قرار دادن ملحفه‌ای زیر پا، آن را کمی بالاتر از قلب قرار دهید. توصیه اکید ما به شما در مواجهه با شکستگی های لگن و ستون فقرات، حرکت ندادن مصدوم و تماس فوری با اورژانس است. این نوع شکستگی ها در صورت عدم آگاهی در رسیدگی به مصدوم، عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

گاهی نیز شکستگی ها ظریف بوده و حتی در مراکز درمانی نیز به راحتی قابل تشخیص نیستند. مثل شکستگی در گردن استخوان ران که معمولا در رادیوگرافی ساده قابل تشخیص نیست. در این صورت نیاز به بررسی های دقیق تر و انجام ام-آر-آی یا سی تی اسکن است.

بیشتر بخوانید: بررسی علل بیشتر زمین خوردن سالمندان

توصیه ما به شما در روزهای برفی

  • توصیه اول ما به شما بخصوص گروه های پر خطر آن است که در روزهای برفی تا حد امکان از خانه خارج نشوید.
  • درچنین شرایطی به هنگام راه رفتن در برف هم قدم‌های کوچک بردارید و هرگز روی برف ندوید و آهسته حرکت کنید. برای تردد بهتر است از کنار دیوار حرکت کنید.
  • بهتر است هنگام سرخوردن خود را رها نکنید و سعی کنید خود را روی پهلو یا شانه‌ها بیندازید و روی مچ دست نیفتید.
  • حتما کفش مناسب بپوشید. کفش باید حتما عاج داشته باشد تا مانع سر خوردن شود. کفش های صافی که کفه لیز دارند، خطر افتادن را دو چندان می نمایند.
  • برف روی پلکان‌ها یا پل‌های روی جوی آب و همچنین پل‌های عابر پیاده باعث لغزنده شدن سطح آن می‌شود، پس لازم است که با احتیاط کامل و با کمک گرفتن از دستگیره‌های کناری از روی آنها عبور کنید.
  • های مصنوعی و حوض منازل محل عبور ناامنی است، پس هرگز از روی آنها عبور نکنید.سطح یخ زده دریاچه‌
 
«برف کوری» از جمله بیماری‌های فصل زمستان است، بخصوص وقتی که به مدت زیادی در معرض برف یا یخ یا در ارتفاعات و کوهستان‌ها باشیم، پس برای جلوگیری از بروز ‌آن هنگام کوهنوردی و حتی در محیطی که برف تازه باریده از عینک آفتابی استفاده کنید.در شرایط یخبندان و لغزندگی سطح معابر هرگز از وسیله نقلیه فاقد لاستیک یخ‌شکن یا زنجیر چرخ استفاده نکنید. از ترمزهای ناگهانی بر روی سطح لغزنده خیابان‌ها جدا خودداری نمایید، این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. هنگام خروج از منزل حتما وسیله نقلیه خود را بررسی کرده و از مجهز بودن آن به امکانات ایمنی مطمئن شوید. چنانچه خودروی شما هنگام رانندگی دچار نقص فنی شد آن را در مکانی مناسب متوقف کرده و از علائم هشداردهنده در فاصله مناسب برای پیشگیری از برخورد دیگر وسایل نقلیه با خودرویتان استفاده کنید. در روزهای برفی و یخبندان هرگز ار وسایل نقلیه‌ای مثل موتور و دوچرخه استفاده نکنید.
 
بیشتر بخوانید: عوارض بدنبال شکستگی استخوان
 

عوارض بعد از شکستگی‌ها

به دنبال شکستگی در استخوان یکسری عوارض خاص پیش می‌آید. مثلا چنانچه زخم محل شکستگی در معرض هوا قرار بگیرد، احتمال عفونت بسیار بالاست و لازم است بدانید که عفونت استخوان یکی از بدترین نوع عفونت‌هاست که معمولا فرد مصدوم را زمین گیر می‌کند و درصد بهبود آن نسبت به سایر عفونت‌ها بمراتب کمتر است و دوره درمان آن طولانی‌تر. از عوارض دیگر شکستگی‌ها بد جوش خوردن استخوان است یا این‌که در برخی موارد اصلا استخوان جوش نمی‌خورد.
از طرف دیگر عوارضی که به دنبال شکستگی ممکن است برای فرد پیش بیاید عوارض غیراستخوانی است. به دنبال شکستگی در درجه اول شانس پارگی عروق و اعصاب اطراف استخوان وجود دارد که خطری جدی و تهدید‌کننده جان فرد مصدوم می‌باشد و بمراتب از خطر شکستگی جدی‌تر است که گاهی حتی می‌تواند منجر به از دست دادن عضو شود. علاوه بر اینها پروسه آسیب به ماهیچه‌ها و بافت اطراف شکستگی نیز باید جدی گرفته شود.
 
چنانچه این بافت‌ها کوبیده و متورم شده باشند پیامد آن می‌تواند آسیب‌های عصبی و عروقی باشد.
بی‌حرکتی اندام آسیب‌دیده گاهی می‌تواند منجر به لخته شدن خون در آن شود و چنانچه لخته حرکت کرده و به نقاط مختلف بدن برود، می‌تواند عارضه لخته شدن خون در بدن بروز کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات