برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با بیماری هایی که با نیش پشه منتقل می شوند

آشنایی با بیماری هایی که با نیش پشه منتقل می شوند فصل پشه ها از بهار شروع می شود و در تابستان به اوج خود می رسد. با شروع فصل گرما بسیاری از حشرات شروع به زاد و ولد می‌کنند و به سمت انسان‌ها هجوم می‌آورند! مناطق مختلف آب و هوایی، حشرات خاص خودشان را دارند و مسافرت به این مکان ها ما را در معرض موجودات ناشناخته ای قرار می دهد که مثل پشه های ریز خانگی بی خطر نیستند و می توانند باعث عفونت، خونریزی، شوک و حتی مرگ شوند!
فصل پشه ها از بهار شروع می شود و در تابستان به اوج خود می رسد. با شروع فصل گرما بسیاری از حشرات شروع به زاد و ولد می‌کنند و به سمت انسان‌ها هجوم می‌آورند! مناطق مختلف آب و هوایی، حشرات خاص خودشان را دارند و مسافرت به این مکان ها ما را در معرض موجودات ناشناخته ای قرار می دهد که مثل پشه های ریز خانگی بی خطر نیستند و می توانند باعث عفونت، خونریزی، شوک و حتی مرگ شوند!
به گزارش «بهپو»، برخی از بیماری های ناشی از «نیش پشه»، خطرناک و حتی مرگ آور هستند. در ادامه به تعدادی از شایع ترین این بیماری ها اشاره می کنیم.
 

مالاریا

قدیمی ترین بیماری ناشی از نیش پشه مالاریا است که باعث مرگ 400 هزار نفر در سراسر دنیا شده است. این بیماری از مسافران کشور های استوایی افریقا و جزایر گرمسیری اقیانوس آرام مثل گینه نو قابل انتقال است.
در حال حاضر در ایران به‌جز چهار استان در معرض خطر یعنی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و جنوب استان خراسان در استان‌های دیگر گردش انگل مالاریا وجود ندارد. افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند یا قصد سفر به این نواحی را دارند، باید از پمادهای محافظت‌کننده و دافعه حشرات –ریپلنت- استفاده کنند. اگر فرد مورد گزش پشه «آنوفل»-عامل انتقال‌دهنده بیماری مالاریا- قرار بگیرد دچار نوعی بیماری به نام «تب نوبه» می‌شود که از علایم آن می‌توان به تب، لرز و سردردهای مکرر اشاره کرد. این پشه‌ها معمولا در فصول گرم روی برکه‌ها و آب‌های راکد تولیدمثل می‌کنند و زیاد می‌شوند.
محققان در حال تولید واکسن مالاریا هستند، اما فعلا می توانید برای در امان ماندن از آن دارو مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: اصول پیشگیری و درمان گزیدگی‌های پشه، کنه، کک، زنبور، مار و عقرب

 

تب دنگی

تب بالا به همراه خونریزی مختصر بینی و لثه از جمله علایم «تب دنگی» - تب دنگ یا دانگی- است. این وضعیت بسیار ناخوشایند است. استراحت و درمان علایم تنها راه های درمان دنگی هستند.
بعضی افراد دچار نوع شدید آن می شوند که به آن تب هموراژیک دنگی می گویند. در این وضعیت رگ های کوچک دچار خونریزی می شوند و خون در ریه و شکم فرد تجمع پیدا می کند. چنین حالتی نیاز به اقدام فوری پزشکی دارد.
تب دنگی در افریقا، آسیا، جزایر اقیانوس آرام، کشور های کاراییب –به ویژه پورتو ریکو- و امریکای جنوبی و مرکزی دیده می شود. برای تب دانگ واکسن وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده که این واکسن تنها باید در کشورهایی با میزان بالای شیوع این بیماری مورد استفاده قرار گیرد. محققان تاکید دارند این واکسن برای افرادی که قبل از واکسینه شدن به طور طبیعی به این ویروس آلوده نشده‌اند مناسب نیست. به همین دلیل واکسینه کردن افراد در مناطقی که میزان شیوع بیماری پایین است می‌تواند موجب تشدید علایم در افراد مبتلا شود.
 

تب زرد

احتمال ابتلا به «تب زرد» کم است زیرا معمولا مسافران کشورهای آفریقایی و امریکایی واکسینه می شوند. بیشتر مبتلایان به تب زرد متوجه هیچ علامتی نمی شوند، برخی هم علایمی شبیه آنفولانزای خفیف دارند. اگر علایمی دارید با استراحت، مصرف مایعات و دارو بهبود خواهید یافت. البته ممکن است چندین ماه احساس ضعف و خستگی داشته باشید.
حدود 15 درصد مبتلایان به نشانه های خفیف، پس از بهبودی دچار علایم شدیدی مثل تب بالا، یرقان –زرد شدن پوست و قسمت سفید چشم- و خونریزی می شوند. این وضعیت باعث نارسایی کبد و کلیه می شود و مهلک است.
در سفر به آرژانتین، برزیل، جنوب و مرکز آمریکا و مناطق استوایی آفریقا احتمال بیماری تب زرد وجود دارد که تزریق واکسن آن تا ده سال از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با حشرات قاتل
 

ویروس نیل غربی

بیشتر افرادی که «ویروس نیل غربی» را می گیرند هیچ علایمی ندارند. حدود یک نفر از پنج نفر تب می کنند و بقیه علایم سرماخوردگی دارند. ماه ها طول می کشد تا احساس خستگی مفرط به طور کامل از بدن خارج شود. تعداد کمی از مبتلایان علایم عفونی شدیدی بروز می دهند که باعث تورم مغز یا «مننژیت» می شود. احتمال مرگ از این بیماری بسیار کم است.
 

انسفالیت

پشه ها می توانند ویروس های عامل التهاب مغز و نخاع را انتقال دهند. ورم مغزی ناشی از عفونت نیل غربی نوعی «انسفالیت» محسوب می شود. این حشرات در ژاپن، بخش هایی از امریکا و خلیج مکزیک دیده می شوند. پزشک برای تخفیف تب و گلو درد دارو تجویز می کند. اگر دچار علایم شدیدی مانند گیجی، تشنج و ضعف ماهیچه ها شُدید برای پیشگیری از آسیب مغزی و عوارض دیگر به مراقبت های اورژانس مراجعه کنید.
برای پیشگیری از انسفالیت ژاپنی می توانید قبل از مسافرت واکسن بزنید.
 

ویروس زیکا

این ویروس در افریقا، امریکای مرکزی و جنوبی، مکزیک، حوزه کاراییب، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام وجود دارد.
بیشتر مبتلایان به «زیکا» از بیماری خود اطلاع ندارند. نشانه های این بیماری خفیف و معمولا دوره بیماری کمتر از یک هفته است. تب، درد مفاصل یا عضلات، چشم صورتی یا بثورات جلدی از جمله علایم احتمالی آن است.
این ویروس با بیماری های جدی تری مانند «سندرم گیلن باره» و نقص تولدی به نام «میکروسفالی» ارتباط دارد.
گیلن باره یک اختلال سیستم عصبی است که باعث ضعف و فلج می شود. بیشتر افراد با گذر زمان درمان می شوند.
در میکروسفالی سر نوزاد به طور کامل تشکیل نمی شود و کوچکتر از حد معمول است. کودکان مبتلا به این بیماری دچار تاخیر رشد و ذهنی هستند.
واکسنی برای پیشگیری از ویروس زیکا وجود ندارد. بهترین راه این است که زنان باردار به کشورهای نام برده سفر نکنند.
 

ویروس چیکونگونیا

این ویروس در کشور های حوزه کاراییب و امریکای جنوبی وجود دارد و در امریکا هم در حال انتشار است. «ویروس چیکونگونیا» درد شدید مفاصل را به همراه دارد که چندین هفته به طول می انجامد. استراحت، مصرف مایعات و استفاده از مسکن های تجویزی پزشک، راه های درمان این عارضه هستند.
 

مقابله با نیش پشه

بسیاری از پشه ها 2 تا 3 ماه زندگی می کنند و بیشتر آنها با افت دمای زیر 10 درجه می میرند یا غیر فعال می شوند. فصل پشه ها از بهار شروع می شود و در تابستان به اوج خود می رسد. این زمان در کشور های گرمسیری طولانی تر خواهد بود.
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، بهترین راه پیشگیری از بیماری اجتناب از گزش پشه هاست.
  • لباس های رنگ روشن و پوشاننده بپوشید.
  • روی پوستتان دفع کننده حشرات –ریپلنت- بمالید.
  • از محل های تجمع آب دوری کنید.
  • به هنگام خوابیدن در فضای باز یا باز گذاشتن پنجره ها از پشه بند استفاده کنید.
  • حوض ها و استخر ها را پر آب نگه دارید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات