برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راهکار های غیر دارویی کنترل میگرن

راهکار های غیر دارویی کنترل میگرن تغییرات سبک زندگی بهترین روش تخفیف درد میگرن است. انجام ورزش های روزانه، استفاده از گارد –محافظ- دهان برای کم کردن فشار روی استخوان فک و مصرف نکردن بسیاری از دارو ها زندگی جدیدی را برای شما به ارمغان می آورد.
اگر شما هم جزو آن دسته از مبتلایان به «میگرن» هستید که وقتی دچار سردرد می شوید از نور و صدا فرار می کنید و به دنیای تاریک و پردردی وارد می شوید، با مطالعه این 5 تکنیک می توانید لحظات جدیدی را برای خود رقم بزنید.
به گزارش «بهپو»، تغییرات سبک زندگی بهترین روش تخفیف درد میگرن است. انجام ورزش های روزانه، استفاده از گارد –محافظ- دهان برای کم کردن فشار روی استخوان فک و مصرف نکردن بسیاری از دارو ها زندگی جدیدی را برای شما به ارمغان می آورد. اگر با میگرن دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است با روش های تسکین علایم آن آشنا شوید.
«لیزا جیکوبسن»، موسس سایت « Daily Migraine»، نتایج پیاده کردن این روش ها را روی خودش به اشتراک گذاشته است.
 

کمتر دارو بخورید

او در اوج حملات میگرنش هر 6-12 ساعت یک بار از تریپتان استفاده می کرد، اما سردردش بدتر می شد. به چنین حالتی «سردرد ارتجاعی» می گویند، در این حالت خوردن دارو درد را بیشتر می کند. مخصوصا داروهای بدون نسخه که حاوی کافیین یا مواد گوناگون هستند نقش بیشتری در وخامت سردرد های ارتجاعی دارند.
«ریچارد لیپتون»، مدیر مرکز سردرد نیویورک می گوید: «خوردن دارو روش غلطی است و دردتان را تنها مدت کوتاهی تخفیف می دهد.» اگر بیش از دو بار در هفته داروی میگرن مصرف می کنید، بهتر است آن را کاهش دهید و از پزشک بخواهید برنامه بهتری به شما بدهد.
 

شکلات را در باران نخورید

بسیاری از افراد از محرک های میگرن در خود آگاهی دارند، اما چیزی که نمی دانند این است که بعضی از محرک ها به صورت تیمی عمل می کنند. به عنوان مثال تغییرات آب و هوایی همراه با خوردن شکلات از جمله محرک هایی هستند که با همکاری هم باعث میگرن می شوند.
برای اینکه از این دسته محرک ها هم در امان باشید چیزهایی را که در طول روز می خورید یا با آنها در تماسید، یادداشت کنید. با این کار متوجه می شوید چه چیزهایی باعث میگرن شما می شوند و از آنها پرهیز می کنید.
به عنوان مثال می توانید با استفاده از عینک آفتابی از نورهای زننده و تحریک کننده دروی کنید، روی صفحه کامپیوتر محافظ ضد خیرگی نصب کنید و از نورهای استاندارد در منزل استفاده کنید. اگر تغییرات دمایی باعث سردردتان می شوند طوری لباس بپوشید که بتوانید آنها را کم و زیاد کنید. از بدحالی ناشی از بیماری حرکت پرهیز کنید تا از میگرن هم دور بمانید. صندلی جلوی اتومبیل بنشینید و چیزی مطالعه نکنید. اگر با دیدن فیلم های سه بعدی با عینک دچار گیجی می شوید عینکتان را دربیاورید.
پنیرهای کهنه، شکلات، کره بادام زمینی، کافیین، آووکادو، موز، پیاز، مرکبات، گوشت های فراوری شده مثل سوسیس و کالباس، غذاهای حاوی «منوسدیم گلوتامات» و «تیرامین»، غذاهای تخمیر شده و ترشی ها، حتی گاهی سفیده تخم مرغ، ذرت و لبنیات از جمله محرک ها هستند، اما نیازی به افراط نیست. همه این محرک ها به تمام افراد کارساز نیستند، از همه چیز پرهیز نکنید.
 

پرهیز از فشارهای روانی

وقتی جیکوبسن به گذشته اش نگاه می کند متوجه می شود تنها روزهایی که خبری از سردرد نیست، روزهایی است که او در تعطیلات به سر می برد، زیرا به تماس ها و ایمیل ها رسیدگی نمی کند یا به عبارتی استرس ندارد.
استرس دلیل اصلی میگرن است، اما بیشتر وقت ها تا وقتی که کار تمام نشده و شما به آرامش نرسیدید سردرد آغاز نمی شود. به این سردرد «letdown headache» یا سردرد استرسی می گویند. معمولا دانش آموزانی که مبتلا به میگرن هستند و از یک امتحان سخت می گذرند، در روز بعد دچار این نوع سردرد می شوند.
اگر استرس هایی در زندگی دارید که می توانید آنها را تغییر دهید، حتما این کار را بکنید. اگر توانایی تغییر وضعیت خود را ندارید، نحوه برخورد خود را با شرایط استرس زا عوض کنید. پزشکان می گویند: «استرس از راه درک وارد فیزیولوژی ما می شود. هیچ چیز نه استرس زاست نه خالی از استرس؛ این نحوه تفکر ماست که می تواند آن را استرس زا بداند.»
می توانید با روش های مدیتیشن، تصویرسازی هدایت شده، یوگا یا تنها با تمرکز بر یک کار در یک زمان استرس را از خود دور کنید. ورزش سی دقیقه ای سه بار در هفته یکی از حتمی ترین راه های دفع استرس است.
 

زیاد نخوابید

خواب خیلی کم یا خیلی زیاد محرکی برای میگرن محسوب می شود.
زیاد خوابیدن و کم خوابیدن بستگی به الگوی خواب شما دارد. خواب کافی 7-8 ساعت در شب است. می بایست برای خود برنامه خواب و بیداری داشته باشید. هر شب در همان ساعت به خواب روید و صبح در همان ساعت بیدار شوید. اگر همیشه 7 صبح از خواب بیدار می شدید، خوابیدن تا ساعت 10 در روز جمعه می تواند با سردرد شدیدی تعطیلی تان را نابود کند. اگر عادت به نوشیدن قهوه صبحگاهی دارید از دست دادن این وعده کافیینی هم می تواند دلیل دیگری برای ابتلا به میگرن باشد.
 

مراقبت های دندانپزشکی

بعضی سردردها در اثر فعالیت بیش از اندازه استخوان فک ایجاد می شوند. مفصل فکی گیجگاهی، فک را به جمجمه وصل می کند. در فشارهای روزانه به فک، آدامس جویدن زیاد یا دندان قروچه های شبانه، به این مفصل فشار وارد می شود. این نوع میگرن معمولا صبح ها بروز می کند.
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، با ورزش های کششی فک در طول روز می توانید این سردردها را کاهش دهید. لقمه هایتان را کوچک بردارید و آدامس نجوید. به هنگام خواب هم با مشورت دندانپزشک از گارد ویژه دهان استفاده کنید تا از عوارض دندان قروچه در امان باشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات