برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیامدهای ناگوار نگه داشتن ادرار

پیامدهای ناگوار نگه داشتن ادرار مثانه طبیعی حدود 2 فنجان مایع در خود جای می دهد، این میزان برای کودکان کمتر است. مثانه می تواند بیش از این مقدار هم کش بیاید، اما اگر این اتفاق زیاد تکرار شود خطرناک است. به هیچ عنوان توصیه نمی شود به طور مداوم ادرارتان را نگه دارید. در این مقاله به عواقب احتمالی تکرار این کار اشاره می شود.
سرتان شلوغ است و کارها پشت سر هم به شما هجوم می آورند یا فیلم هیجان انگیزی می بینید که نمی توانید یک لحظه از آن دل بکنید یا احساس می کنید دستشویی های در دسترس تمیز نیستند؛ این ها دلایلی هستند که شما را به نگه داشتن ادرار تشویق می کنند، اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا با نگه داشتن ادرار و انجام کارهایتان بیشتر آسیب می بینید یا رها کردن کار و دفع ادرار؟
به گزارش «بهپو»، مثانه طبیعی حدود 2 فنجان مایع در خود جای می دهد، این میزان برای کودکان کمتر است. مثانه می تواند بیش از این مقدار هم کش بیاید، اما اگر این اتفاق زیاد تکرار شود خطرناک است. به هیچ عنوان توصیه نمی شود به طور مداوم ادرارتان را نگه دارید. در این مقاله به عواقب احتمالی تکرار این کار اشاره می شود.
در یک فرد بالغ سالم نگه داشتنِ گاه به گاه ادرار، مشکل ساز نیست، اما اگر تبدیل به عادت شود مشکلات ناخواسته ای را به همراه می آورد.
وقتی مثانه تا نیمه پرمی شود به مغز پیام می دهد که زمان تخلیه ادرار است. در این هنگام مغز هم دستور ادرار را می دهد و هم به مثانه می گوید خودش را نگه دارد.
گاهی اوقات باید ادرارتان را نگه دارید، مثلا دستشویی پیدا نمی کنید یا تمرین تقویت مثانه می کنید. تاثیر نگه داشتن ادرار در بعضی ها بیشتر از بقیه است. هیچ قانونی نمی گوید کی و چگونه نگه داشتن ادرار بی خطر است.
 

عوارض احتمالی نگه داشتن ادرار

1-درد

در بعضی از افرادی که دایم ادرار خود را نگه می دارند، درد مثانه یا کلیه مشاهده می شود. در بعضی افراد هم ممکن است تخلیه ادرار با درد همراه باشد. حتی ممکن است ماهیچه ها بعد از دفع ادرار همچنان منقبض باقی بمانند و این امر باعث گرفتگی لگن می شود.
 

2-عفونت دستگاه ادراری

نگه داشتن ادرار در بعضی موارد باعث تکثیر باکتری ها و احتمالا عفونت دستگاه ادراری می شود.
هیچ مطالعه ای تاکنون «عفونت دستگاه ادراری» را ناشی از نگه داشتن ادرار ندانسته است، اما پزشکان توصیه به پرهیز از آن می کنند؛ به ویژه اگر به طور مکرر به عفونت دستگاه ادراری مبتلا می شوید.
کسانی که مایعات کافی نمی نوشند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت دستگاه ادراری هستند، زیرا مثانه آنها کمتر ادرار دفع و باکتری را در دستگاه ادراری پخش می کند و منجر به عفونت می شود.
 
علایم عفونت دستگاه ادراری:
  • احساس سوزش به هنگام دفع ادرار
  • درد لگن یا زیر شکم
  • احساس نیاز دایمی به دفع ادرار
  • بوی بد یا شدید ادرار
  • تار شدن رنگ ادرار
  • تیرگی دایمی رنگ ادرار
  • خون در ادرار 

3-کشش مثانه

نگه داشتن ادرار در طولانی مدت باعث کشیدگی مثانه می شود و انقباض و دفع ادرار را با مشکل روبرو می کند. اگر کسی دچار کشیدگی مثانه شود پزشک از وسیله ای مانند کاتتر برای او استفاده می کند.
 

4-صدمه به ماهیچه های کف لگن

نگه داشتن مکرر ادرار به ماهیچه های کف لگن آسیب می زند. یکی از این ماهیچه ها اسفنکتر ادرار است که مجرای ادرار را می بندد و از نشت آن خودداری می کند. آسیب به این ماهیچه باعث «بی اختیاری ادرار» می شود.
انجام ورزش های لگن مثل ورزش های «کگل» باعث تقویت این ماهیچه و جلوگیری از نشت ادرار می شود.
 

5-سنگ کلیه

اگر فرد دارای سابقه تشکیل «سنگ کلیه» باشد یا مواد معدنی ادرارش زیاد باشد با نگه داشتن ادرار دچار سنگ کلیه می شود. ادرار معمولا موادی مثل «اگزالات کلسیم» و «اسید اوریک» دارد.
 

آیا مثانه می ترکد؟

این یک تصور غلط است که مردم فکر می کنند اگر ادرار را زیاد نگه دارند مثانه می ترکد. البته با اینکه اتفاق بی نهایت نادریست، اما امکان دارد.
احتمال اینکه مثانه بر ماهیچه های نگه دارنده ادرار غلبه کند و موجب تخلیه ادرار شود بیشتر است.
 

احتباس ادرار

وجود عارضه های زمینه ای دیگر منجر به احتباس ادرار می شود. این عارضه غیر ارادی است و فرد متوجه آن نمی شود، اما عواقبی شبیه نگه داشتن ارادی ادرار دارد.
«بزرگی پروستات»، ضعف ماهیچه های مثانه یا آسیب عصبی دستگاه ادراری، جریان ادرار را مسدود می کند یا باعث احتباس آن می شود. مبتلایان به مشکلات کلیوی می بایست از نگه داشتن ادرار پرهیز کنند تا دچار عوارض آن نشوند.
 

تمرین دادن مثانه برای کمتر ادرار کردن

در برخی موارد پزشکان توصیه می کنند ادرار را نگه دارید و در مقابل آن مقاومت کنید. هدف این است که میزان مایعی که مثانه می تواند در خود نگه دارد بیشتر شود. اگر این تمرین موفقیت آمیز باشد شخص قادر به سفر کردن و طی مسافت های طولانی تر خواهد بود.
پزشک برنامه زمان بندی منظمی برای حفظ ادرار به شما ارایه می دهد. رعایت نکات زیر این فرایند را آسان تر می کنند:
  • گرم نگه داشتن بدن: سرد شدن بدن احساس نیاز به ادرار را بیشتر می کند.
  • گوش کردن یک موسیقی یا تماشای تلویزیون برای حواس پرتی
  • درگیر کردن ذهن با بازی، جدول یا معما
  • خواندن کتاب و روزنامه
  • نشستن یا راه رفتن –هر کدام که در حفظ ادرار موثرتر است
  • تلفن زدن یا ایمیل فرستادن
در همه موارد موضوع اصلی پرت شدن حواستان از فشار ادرار است.
 

 نکاتی برای حفظ ادرار تا زمان تخلیه

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»،درست است که بهترین حالت ادرار کردن، زمانی است که مثانه پر شده باشد، اما ممکن است به دستشویی دسترسی سریع نداشته باشید. نکات زیر شما را در پیشگیری از مشکلات احتمالی یاری می کند:
  • در حالت ایستاده پا ها را ضربدری بگذارید: این کار مجاری ادراری را تحت فشار قرار می دهد و زمان تخلیه را به تعویق می اندازد.
  • گاز را دفع کنید: اگر گاز در روده تان جمع شده باشد به مثانه فشار می آورد و نیاز به تخلیه پیدا می کنید.
  • به محض بیدار شدن ادرار کنید: وقتی صبح از خواب بیدار می شوید و عجله دارید به سرکار بروید، ممکن است از دستشویی رفتن صرف نظر کنید، اما می بایست چرخه ادراری روزتان را به درستی و از نو آغاز کنید.
  • برنامه زمانی داشته باشید: هر 2-3 ساعت یک بار ساعت را تنظیم کنید و به دستشویی بروید، چه مثانه پر شده باشد چه نشده باشد. با این کار فشار ادرار را کم می کنید.
  • تا آخرین لحظه صبر نکنید: قبل از اینکه فشار ادرار به آخرین مرحله برسد به دستشویی بروید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات