برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

استفاده مداوم از مواد شوینده اثری معادل کشیدن 2 پاکت سیگار در روز

استفاده مداوم از مواد شوینده اثری معادل کشیدن 2 پاکت سیگار در روز استفاده مداوم از سفید کننده ها باعث بروز بیماری مزمن انسدادی ریه و بیماری های حاد و گاهی کشنده می شود. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های ریوی مثل آمفیزم –اتساع حباب های هوای ریه همراه با کاهش خاصیت ارتجاعی ریه ها، برونشیت مزمن –التهاب نایژه ها- و برخی از انواع آسم اشاره کرد.
استفاده از انواع مواد شوینده و سفید کننده در ایام خانه تکانی افزایش می یابد و به همان نسبت مراجعه به اورژانس به دلیل تنگی نفس و حملات آسم هم بیشتر می شود. تحقیقات جدید نشان می دهد استفاده مداوم از سفید کننده ها باعث بروز «بیماری مزمن انسدادی ریه» و بیماری های حاد و گاهی کشنده می شود. از جمله این بیماری ها می توان به  بیماری های ریوی مثل «آمفیزم» –اتساع حباب های هوای ریه همراه با کاهش خاصیت ارتجاعی ریه ها، «برونشیت مزمن» –التهاب نایژه ها- و برخی از انواع «آسم» اشاره کرد.
به گزارش «بهپو»، در سال 2017 مطالعه ای در فرانسه دریافته است پرستارانی که دست کم یک بار در هفته برای پاک کردن سطوح از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرده اند، 24 تا 32 درصد بیش از پرستارانی که کمتر از این مواد استفاده می کنند، در معرض بیماری های ریوی قرار دارند. حتی وقتی پژوهشگران عوامل دیگری مانند سن، سیگارکشیدن، شاخص توده بدنی و نژاد را درنظر گرفتند، این خطر باز هم به قوت خود باقی ماند.
یکی از پزشکانی که دراین مطالعه شرکت کرده است می گوید: «یافته های ما بر آثار مخرب ضدعفونی کننده ها بر دستگاه تنفس انسان مهر تایید می زند. بهبود ایمنی شغلی کارکنان مراکز درمانی ایجاب می کند مسوولان سلامت هرچه زودتر دستورالعمل واحدی برای تمیز و ضدعفونی کردن این مراکز تدوین کنند. این مطالعه مراحل دقیقی را گذرانده است و طی آن وضعیت ریه بیش از 55 هزار پرستار زن که قبل از شروع مطالعه سابقه بیماری ریوی نداشتند، بررسی و پس از 8 سال مطالعه، نتیجه مطالعات به کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا ارائه شد. طی این 8 سال، در 663 نفر از این افراد تشخیص بیماری مزمن انسدادی ریه داده شد.»
بیش از یک سوم از آن هایی که هفته ای یک بار از ضدعفونی کننده ها استفاده کرده بودند، در معرض ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه بوده اند. محققان اعلام کرده اند، مواد «گلاتارالدئید»، سفیدکننده ها، «پراکسید هیدروژن»، «الکل» و ترکیبات «آمونیوم چهارگانه» که با نام «کواتز» هم شناخته می شوند، بیشترین نقش را در این میان برعهده داشته اند. با وجود مشخص شدن بسیاری از مسائل، هنوز معلوم نیست استفاده از دستکش یا ماسک می تواند میزان خطر بروز بیماری را کم کند یا نه، اما توصیه می شود تا حد امکان از شکل اسپری این محصولات استفاده نشود.بر اساس اعلام انجمن ریه آمریکا، برخی ترکیبات شیمیایی در تمیزکننده ها مانند محلول های آمونیاک یا سفیدکننده ها دلیل بروز برخی مشکلات تنفسی شناخته شده اند. علاوه بر این، ترکیب کردن محلول حاوی آمونیاک با ترکیبات سفیدکننده گازی خطرناک تولید می کند که می تواند در صورت تنفس کشنده باشد.
این تحقیق روی تاثیر مواد پا ک کننده بر پرستاران تمرکز داشته است، اما این موضوع به این معنی نیست که بقیه مردم، مثلا کسانی که در خانه های خود از این مواد استفاده می کنند، از تاثیرات مخرب در امان هستند. پژوهشگران عقیده دارند، علاوه بر پرستاران، بقیه کارکنان بخش درمان و نیز افرادی که در این مراکز کار نمی کنند هم ممکن است با استفاده از این ترکیبات در معرض خطر ابتلا به بیماری های ریوی قرار گیرند، کما اینکه مطالعات قبلی هم نشان داده بودند قرار گرفتن درمعرض تمیزکننده ها و ضدعفونی کننده ها می تواند خطر بروز آسم را افزایش دهد. این مطالعات هنوز در مراحل ابتدایی هستند و ارتباط استفاده از این ترکیبات و بیماری مزمن انسدادی ریه را نشان داده اند، اما درباره علت این ارتباط هنوز مورد زیادی به دست نیامده است. باوجود این، همین یافته ها برای هشدار درباره مصرف کمتر وهمراه با احتیاط این محصولات کفایت می کند.
در مطالعه ای دیگر، پژوهشگران دانشگاه نروژ به این نتیجه رسیده اند که استفاده مداوم از مواد شوینده، اثری معادل کشیدن 2 پاکت سیگار بر ریه می گذارد. این تحقیق روی حدود 6هزار نفر که بیش از 2 دهه از مواد پاک کننده استفاده کرده بودند، انجام شد. متوسط سنی این افراد در زمان تحقیق 34 سال بود و درنهایت پژوهشگران به این نتیجه رسیدند وضعیت ریه زنانی که مرتب در مجاورت مواد شوینده هستند، مانند کارکنان خشکشویی ها و زنانی که روزانه 2 پاکت سیگار می کشند، دچار افت عملکرد شده است. سرپرست این مطالعه می گوید: «درباره آثار کوتاه مدت مواد شوینده مانند بروز آسم، همواره مستندات خوبی وجود داشته، اما آگاهی از آثار بلندمدت این مواد کم است. عناصر شیمیایی شوینده، برای تمیز کردن کف ها و دیوارها ساخته شده اند، نه برای ریه انسان. بنابراین تعجب ندارد که باعث آسیب به بافت ریه شوند.» دانشمندان تصور می کنند کاهش عملکرد ریه ها به دلیل تاثیر مواد پاک کننده بر غشای مجاری تنفسی بوده است.
«نیوزویک» در این باره می نویسد: «نگرانی دانشمندان از این است که مواد شیمیایی شوینده ها با بالا رفتن سن، باعث افت بیشتر عملکرد ریه شوند. به نظر آنها، باید تا حد امکان به جای استفاده از مواد شیمیایی از الیاف میکروفیبر و آب استفاده کرد. معیار عملکرد تنفسی در این بررسی اندازه گیری هوایی است که شرکت کنندگان می توانستند با شدت خارج کنند. بعد از این آزمایش از شرکت کنندگان خواسته شد با پر کردن پرسشنامه ای، میزان تداوم تماس با مواد شوینده را مشخص کنند. با مقایسه این دو گروه داده، معلوم شد زنانی که مدام از این مواد استفاده می کنند، دارای کاستی عملکرد ریه ها هستند. درضمن، بروز آسم در این دسته بیش از سایر افراد است. به نظر می رسد، اثر زیانبار مواد شوینده بر زنان بیش از مردان است، اما نباید فراموش کرد تعداد مردان مورد مطالعه کمتر از زنان بوده است.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات