برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بادکنک های هلیمی خطر مرگ دارند

بادکنک های هلیمی خطر مرگ دارند این روزها استفاده از گاز هلیم در بادکنک های تولد یا در کلاس درس برای نشان دادن تاثیر این گاز بر تارهای صوتی معمول شده است. بین مردم اینطور تصور می شود که گاز هلیم گازی بی خطر است و تنفس آن اشکالی ندارد. در حالیکه به گفته کارشناسان استنشاق گاز هلیم بسیار خطرناک است و حتی می تواند کشنده باشد.
خنده و سرگرمی خوب است به شرط آنکه خطرناک نباشد و سلامتی شما را نشانه نگیرد. حتما تا به حال کسانی را دیده اید که با تنفس «گاز هلیم»، تغییر صدا می دهند. این کار در نظر اول بسیار جالب و سرگرم کننده است اما خطراتی هم در پی دارد.
به گزارش «بهپو»، این روزها استفاده از گاز هلیم در بادکنک های تولد یا در کلاس درس برای نشان دادن تاثیر این گاز بر تارهای صوتی معمول شده است. حتما به یاد می آورید که در برنامه خندوانه هم با چالش گاز هلیم سعی در خنداندن مخاطب داشتند. نتیجه آنکه بین مردم اینطور تصور می شود که گاز هلیم گازی بی خطر است و تنفس آن اشکالی ندارد. در حالیکه به گفته کارشناسان استنشاق گاز هلیم از هر منبعی –بادکنک یا مخزن گاز- بسیار خطرناک است و حتی می تواند کشنده باشد. تاثیر چنین برنامه ها و فعالیت هایی روی کودکان این خواهد بود که آنها فکر می کنند می توانند هر گازی را بدون اینکه خطری داشته باشد روی بدنشان امتحان کنند.
«کمیته ملی پیشگیری از بیماری های تنفسی امریکا» در 15 مارس 2012 اعلام کرد: «تکرار این کار –تنفس گاز هلیم- باعث صدمه به افراد می شود و حتی می تواند کشنده باشد.»
همانطور که می دانید تارهای صوتی که در حنجره هستند با عبور هوا دچار ارتعاش و لرزش می شوند. این ارتعاش در مسیر گلو، بینی، دهان و لب ها می پیچد تا صدایی که موقع حرف زدن می شنوید، ایجاد شود.
هوایی که ما تنفس می کنیم بطور عمده از دو گاز نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. گاز هلیم از هوایی که نفس می کشیم متراکم تر است. به همین دلیل بالن ها و بادکنک ها را با گاز هلیم پر می کنند تا در هوا معلق و شناور بمانند. به خاطر تراکم کمتر گاز هلیم، صوت از لابلای مولکول های هلیم دو برابر سریع تر از مولکول های هوا حرکت می کند. بنابراین وقتی گاز هلیم را نفس می کشید صدای شما از بین تارهای صوتی سریع تر حرکت می کند. نتیجه کار این است که وقتی حرف می زنید صدایتان تغییر کرده و خنده دار به نظر می رسد.
کارشناسان حوزه سلامت می گویند: «استنشاق گاز هلیم میزان دریافت اکسیژن را کاهش می دهد و غلظت اکسیژن خون کم می شود. کاهش اکسیژن خون ممکن است منجر به ضایعات مغزی شود. در مواردی که تنفس هلیم عمیق باشد حتی می تواند منجر به آمبولی ریوی شود. علاوه بر این اگر فشار گاز منبعی که از آن تنفس می کنید بالا باشد، پارگی ریه ها را در پی خواهد داشت.»
تنفس گاز هلیم خطرناک است و لازم است خانواده ها کودکانشان را از این خطرها آگاه کنند و به یاد داشته باشند که ریسک این کار بیشتر از خنده ای است که لحظاتی بر لب می نشیند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات