برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اهمیت توجه به تغییر رنگ دندان کودک

اهمیت توجه به تغییر رنگ دندان کودک والدین معمولا انتظار دارند دندان های کودکشان همچون مروارید بدرخشند و سفید باشند. اما به دلایلی رنگ دندان برخی کودکان تغییر می کند و گاه حتی به سیاهی می رسد.«تغییر رنگ دندان کودک» به منزله هشداری برای والدین است که هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنند.
والدین معمولا انتظار دارند دندان های کودکشان همچون مروارید بدرخشند و سفید باشند. دندان های کودکان که به «دندان شیری» معروفند، معمولا از دندان های بزرگسالان سفیدترند، زیرا با کلسیم بیشتری در تماسند. اما به دلایلی رنگ دندان برخی کودکان تغییر می کند و گاه حتی به سیاهی می رسد.
به گزارش «بهپو»، «تغییر رنگ دندان کودک» به منزله هشداری برای والدین است که هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنند. در ادامه به برخی از مهم ترین علل «تغییر رنگ دندان کودک» اشاره می کنیم.
 
بیشتر بخوانید: چرا مراقبت از دندان های شیری مهم است؟
 

مهم ترین علل تغییر رنگ دندان کودک

  • مسواک زدن به روش نادرست: اگر دندان کودک به درستی مسواک زده نشود، باکتری -پلاک- روی آن تشکیل و منجر به «تغییر رنگ دندان» می شود.
  • مصرف داروی خاص: آن دسته از داروهای کودکان که دارای آهن هستند، مانند ویتامین های مکمل، روی دندان ایجاد لکه می کنند. البته تماس قطره آهن با دندان همیشه عامل «تغییر رنگ دندان» نیست بلکه رسوبات آهکی روی دندان با ایجاد شیار به قطره آهن اجازه می دهند که در این منافذ رسوب کرده و به صورت لکه های تیره رنگ بروز کند. با مراجعه به دندانپزشک مشخص خواهد شد که آیا علت این تغییر رنگ قطره آهن است یا «پوسیدگی دندان». مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در طول بارداری یا شیردهی هم ممکن است موجب «تغییر رنگ دندان کودک» شود.
  • صدمه به دندان: گاهی به دلیل ضربه و آسیب، دندان خونریزی کرده و رنگ تیره پیدا می کند.
  • ضعف مینای دندان: یک مشکل ژنتیکی در شکل گیری مینا می تواند منجر به «تغییر رنگ دندان کودک» شود. برخی افراد به طور ژنتیکی دندان های سفیدتری دارند.
  • فلوراید اضافی: دریافت مقدار زیاد فلوراید از آب آشامیدنی یا خمیردندان حاوی فلوراید یا شیر خشک های حاوی فلوراید در زمان کودکی -هشت سال اول زندگی کودک- می تواند باعث ایجاد شرایطی به نام فلوروزیس شود. در این وضعیت خط ها یا رگه های سفید رنگی روی دندان دیده می شود و دندان کودک به شکل خفیف تغییر رنگ پیدا می کند.
  • بیماری: در برخی کودکان مبتلا به بیلی روبین بالا -هیپربیلیروبینمی- ممکن است دندان ها ته رنگ سبز یا زرد پیدا کنند.
اگر تغییر رنگ به علت بهداشت ضعیف دندان باشد با مسواک زدن بیشتر بهبود می یابد. قبل از اینکه کودک بیرون دادن آب دهان را یاد بگیرد از خمیردندان فلورایدی به مقدار کم و در حد یک دانه برنج استفاده کنید.
برای حفظ سلامت دهان و دندان شیشه شیر نوزاد را پر از آب قند، آبمیوه یا نوشابه نکنید. همچنین ظرف غذای او را از بزرگسالان جدا کنید. با این کار می توانید از انتقال باکتری های عامل «پوسیدگی دندان» - استرپتوکوک موتانس- پیشگیری کنید. اگر کودک از پستانک استفاده می کند هیچ وقت آن را در عسل یا شکر نخوابانید.
در مورد مشکلات کودک با پزشک او صحبت کنید. او شما را به دندانپزشک کودکان ارجاع می دهد. دندانپزشک پس از بررسی عوامل زمینه ای به سفید کردن دندان ها می پردازد.
 

لکه های سفید دندانی، خوش خبر نیست

خیلی ها تصور می کنند که لکه های سفید دندانی که عوارضی برای کودک به همراه نداشته باشد، بی خطر است و نباید نسبت به آن حساس بود. در حالی که دندانپزشک ها نظر کاملا متفاوتی در این مورد دارند. در واقع، گرچه عوامل زیادی می تواند سبب بروز لکه های سفید روی دندان شوند، اما در بسیاری موارد، این لکه ها ناشی از ایجاد شیارهایی روی مینای دندان و آسیب پذیر شدن آن است و به بیان دیگر نشانه شروع پوسیدگی دندانی محسوب می شود.
 

هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید

والدین باید بدانند که در زیر لثه نوزاد تازه متولد شده دندان ها در حال رشد هستند حتی اگر قادر به دیدن آنها نباشند. به محض جوانه زدن دندان، باکتری های موجود در دهان نیز شروع به تشکیل پلاک روی دندان ها می کنند. جرم باقی مانده از شیر مادر یا شیر خشک بر روی دندان کودک، توسط باکتری ها به اسید تبدیل شده و شرایط برای «پوسیدگی دندان» فراهم می شود. لکه سفید یا «تغییر رنگ دندان کودک» یک علامت هشدار است که والدین باید به آن اهمیت دهند. مراجعه به دندانپزشک پیش از سن یک سالگی و تکرار آن هر شش ماه یک بار بزرگترین خدمتی است که می توانید به کودک خود بکنید. همچنین مادران باید آموزش های لازم را در رابطه با ایجاد پلاک های میکروبی روی مینای دندان کودک، پس از هر وعده شیر خوردن ببینند. پس از تغذیه نوزاد با شیر دندان های او را با یک دستمال نرم مرطوب پاک کنید تا از تشکیل پلاک جلوگیری شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات