برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چگونه باردار شویم؟

چگونه باردار شویم؟ آگاهی از چرخه عادت ماهیانه به شما کمک می کند شانس بارداری خود را افزایش دهید. معمولا تخمک گذاری بین روزهای 11 تا 21 دوره قاعدگی اتفاق می افتد. اگر زمان بندی شما صحیح باشد اسپرم می تواند در طی مسیر به سمت رحم، تخمک را بارور کند. اگر ظرف 24 ساعت پس از آزاد سازی تخمک از تخمدان، باروری اتفاق نیفتد تخمک از دست می رود.

چرخه عادت ماهانه خود را بدانید

وقتی از چرخه عادت ماهانه خود مطلع باشید، می توانید شانس بارداری را در خود افزایش دهید. فاز اول با روز اول خونریزی پریود شروع می شود. بدن هورمون هایی مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) ترشح می کند که باعث رشد تخمک درون تخمدان می شود. این هورمون به ضخیم شدن دیواره رحم ها بین روز دوم تا چهاردهم کمک می کند تا آن را برای بارور کردن تخمک آماده کند. این مرحله، فولیکولار نام دارد.
 

در طول تخمک گذاری چه می شود؟

میانگین چرخه قاعدگی 28 تا 35 روز است. معمولا تخمک گذاری بین روزهای 11 تا 21 دوره قاعدگی اتفاق می افتد. در این دوران هورمونی به نام لوتئینی کننده (LH) افزایش می یابد و باعث آزاد شدن تخمک بالغ می شود. همزمان مخاط دهانه رحم لیز و لغزنده تر می شود تا به اسپرم کمک کند راه خود را به سمت تخمک پیدا کند.
 

همه چیز به زمان بندی مربوط است

زنان با یک تا دو میلیون تخمک به دنیا می آیند، اما در دوره های تخمک گذاری عمر خود تنها 300 تا 400 تای آنها را آزاد می کنند. معمولا تنها یک تخمک در ماه آزاد می شود. تخمک ها در طول یکی از لوله های فالوپ که تخمدان را به رحم متصل می کنند حرکت می نمایند. اگر زمان بندی شما صحیح باشد اسپرم می تواند در طی مسیر به سمت رحم، تخمک را بارور کند. اگر ظرف 24 ساعت پس از آزاد سازی تخمک از تخمدان، باروری اتفاق نیفتد تخمک از دست می رود. اسپرم می تواند 3 تا 5 روز زنده بماند، بنابراین دانستن زمان تخمک گذاری به بارداری کمک می کند.
 

بهترین روزهای باروری را بدانید

عموما بیشترین شانس برای باردار شدن زمانی است که یک تا دو روز قبل از تخمک گذاری، رابطه جنسی برقرار شود. اگر پریود منظمی دارید که 28 روز یک بار رخ می دهد، روزی را که در ماه بعد قرار است پریود شوید پیدا کنید، از آن روز 14 روز به عقب برگردید. برنامه خود را طوری تنظیم کنید که در محدوده این زمان (روز های 12 تا 14) هر روز رابطه جنسی داشته باشید. در نظر داشته باشید که رابطه هر روزه، میزان اسپرم مردان را کاهش می دهد. ممکن است دوره عادت شما کوتاه تر یا بلند تر باشد، بنابراین از شمارنده آنلاین تخمک گذاری استفاده کنید تا روز های محتمل را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: مهارت های زناشویی در 6 نکته
 

زمان تخمک گذاری را با دمای بدن دنبال کنید

پس از اینکه بدن تخمک آزاد می کند، هورمون پروژسترون شروع به ساخت و نگهداری دیواره رحم می کند. این کار باعث بالا رفتن اندک دمای بدن می شود. بنابراین می توانید با استفاده از دماسنج مقعدی، هر روز صبح قبل از بلند شدن از رختخواب زمان تخمک گذاری خود را متوجه شوید. می توانید این دماسنج را از داروخانه خریداری نمایید. این دماسنج ها ارزان هستند اما به اندازه دیگر روش های سنجش تخمک گذاری دقیق نیستند.
 

پیش بینی زمان تخمک گذاری با اندازه گیری هورمون

افزایش هورمون LH تخمدان ها را به آزاد سازی تخمک تحریک می کند. معمولا 36 ساعت قبل از آزاد سازی تخمک، این افزایش شروع می شود. کیت های کنترل سطح LH در ادرار می توانند به تشخیص روز تخمک گذاری کمک کنند. این کیت ها که  از داروخانه قابل خریداری است، بسیار دقیق و راحت هستند. بهتر است 1-2 روز قبل از روزی که تصور می کنید تخمک گذاری آغاز می شود این تست را آغاز کنید و افزایش هورمون را یادداشت نمایید.
 

فاز آخر چرخه قاعدگی

در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی هورمون پروژسترون بالا می رود تا به دیواره رحم کمک کند برای بارور کردن تخمک آماده شود. اگر تخمک بارور و مستقر نشود، از بین می رود و سطح پروژسترون پایین می آید و حدود 12 تا 16 روز دیگر به همراه خون و بافت تخلیه شده از رحم، از بدن خارج می شود. این فرایند را قاعدگی می گویند و معمولا 3 تا 7 روز طول می کشد.
 

وزن روی باروری تاثیر می گذارد

اگر دچار چاقی یا اضافه وزن هستید، کاهش وزن به بالا رفتن شانس بارداری کمک می کند. مطالعات نشان می دهد در زنانی که شاخص توده بدنی آن ها (BMI) بیش از حد نرمال است، نسبت به زنانی که شاخص بدنی متناسبی دارند، دو برابر بیشتر زمان لازم است تا باردار شوند. اما کاهش وزن 10 تا 50 درصدی میزان بارداری و تخمک گذاری را به طور چشمگیری بهبود می بخشد. چاقی باعث ناباروری و کاهش تستوسترون در مردان نیز می شود. کمبود وزن شدید نیز در ناباروری موثر است.
 

سن روی شانس بارداری اثر می گذارد

با افزایش سن، میزان باروری کاهش می یابد، خصوصا پس از گذر از میانه دهه سی. همچنین شانس موفق شدن درمان های باروری نیز کم می شود. کارشناسان می گویند اگر زیر 35 سال دارید و بیش از 12 ماه است که تلاش می کنید بچه دار شوید یا اگر بالای 35 سال هستید و بیش از 6 ماه است که سعی دارید باردار شوید اما باردار نشده اید، می بایست با پزشک مشورت کنید.
 

باروری مردان نیز با بالا رفتن سن کاهش می یابد

مطالعات نشان می دهد با بالا رفتن سن تعداد اسپرم و تحرکات آن و همچنین عملکرد جنسی مردان کاهش می یابد. اما در مردان سن خاصی وجود ندارد که بگوییم دیگر قابلیت باروری ندارند. یک مطالعه نشان می دهد در مردان بالای 45 سال باردار کردن زن به زمان بیشتری نیاز دارد. اگر سن شوهرتان بالاست برای بالا بردن شانس بارداری با پزشک مشورت کنید.
 

چگونه مردان قدرت باروری خود را افزایش می دهند

استرس را کاهش داده یا آن را کنترل کنید - از مصرف تنباکو و الکل پرهیز کنید - وزن خود را در محدوده متناسب نگه دارید - رژیم غذایی سرشار از روی و سلنیوم و ویتامین E داشته باشید (گوشت، غلات کامل و سبوس دار، غذا های دریای و تخم پرندگان منابع خوب روی هستند و گوشت، غذا های دریایی، قارچ، غلات و بادام برزیلی دارای سلنیوم می باشند). - بیضه ها را خنک نگه دارید، حمام داغ یا وان داغ یا سونای طولانی مدت تعداد اسپرم را کاهش می دهند.
 

درمان های ناباروری

عوامل ناباروری متعددند. اولین اقدام پزشک بررسی شما و همسرتان است. درمان های ناباروری شامل داروهای ناباروری برای تحریک تخمک گذاری و IVF یا لقاح آزمایشگاهی است. در روش IVF تخمک را از تخمدان خارج کرده، بارور می کنند و در رحم قرار می دهند.
 

تست بارداری خانگی چگونه است

تست بارداری خانگی وجود هورمون بارداری hCG را در ادرار بررسی می کند. بدن هورمون بارداری را در زمان جایگیری تخمک در رحم تولید می کند. برخی از این تست ها حتی 5 روز بعد از عقب افتادن پریود قادرند بارداری شما را پیش بینی کنند.
 

5 علامت اولیه بارداری

بارداری 5 نشانه اولیه دارد: عقب افتادن پریود - احساس نیاز مکرر به ادرار کردن - زود خسته شدن  - تهوع صبحگاهی یا در تمام روز - حساسیت سینه ها به لمس یابزرگ شدن سینه ها./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات