برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نانوذرات سمی جوهر تتو به سیستم ایمنی آسیب می رساند

نانوذرات سمی جوهر تتو به سیستم ایمنی آسیب می رساند محققان می گویند ذرات میکروسکوپی موجود در جوهر تتو درون بدن حرکت کرده و خود را به غدد لنفاوی می رسانند. غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و وجود مواد سمی و آلاینده در این غدد ممکن است باعث آسیب سیستم ایمنی شود.
محققان می گویند ذرات میکروسکوپی موجود در جوهر تتو درون بدن حرکت کرده و خود را به غدد لنفاوی می رسانند. غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و وجود مواد سمی و آلاینده در این غدد ممکن است باعث آسیب سیستم ایمنی شود.
علاوه بر مواد رنگی، جوهر تتو حاوی مواد نگهدارنده و آلاینده هایی چون نیکل، کروم، منگنز و کبالت است.
هیرام کاستیلو نویسنده همراه این مطالعه و از محققان European Synchrotron Radiation Facility در فرانسه می گوید: تتوکارها تنها تبلیغ استریل بودن سوزن مورد استفاده و محیط کارشان را می کنند. هیچ کس ترکیبات شیمیایی جوهر تتو را بررسی نمی کند. درحالیکه مطالعات ما نشان داده این جوهرها حاوی مواد مضره ای هستند.
به گفته محققین این مطالعه اولین مطالعه ای است که بر روی امکان حرکت ذرات میکروسکوپی موجود در جوهر تتو در بدن و رسیدن آنها به غدد لنفاوی انجام شده است.
به گفته برنهارد هس، نویسنده اول این مطالعه، شواهد قطعی وجود دارد که مواد رنگی جوهر تتو به غدد لنفاوی می رسند؛ از جمله تغییر رنگ غدد لنفاوی به رنگ جوهر تتو. این در واقع واکنش بدن برای تمیز کردن محل ورود جوهر تتو است. او می افزاید تنها چیزی که هنوز برای ما مشخص نشده اینست که آیا این عمل در سطح ذرات نانو انجام می شود؟ به این معنا که ذرات نانو ممکن است رفتارشان مشابه ذرات میکرو (بزرگتر) نباشد. نحوه رفتار و واکنش نانوذرات موجود در جوهر تتو هنوز برای این گروه تحقیقاتی مشخص نشده است.
نتایج این مطالعه 12 سپتامبر در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات