برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنچه گوش ها درباره سلامتی می گویند

چین نرمه گوش این علامت که با نام علامت فرانک شناخته می شود (با نام پزشکی به نام دکتر فرانک که برای اولین بار متوجه این نشانه شد) یک خط مورب روی نرمه گوش است که ممکن است نشانی از بیماری قلبی باشد. دانشمندان نمی دانند دقیقا چه عاملی باعث این خط می شود و هرکس که این خط را دارد نیز مبتلا به بیماری قلبی نمی شود. اگر چنین خطی روی گوش خود دارید با پزشک مشورت کنید.
بروز حفره و تا خوردگی در گوش تولد نوزادان با این عارضه روی نحوه رشد آنها تاثیر می گذارد. یکی از این عوارض سندرم بک ویت ویدمن است که موجب ایجاد تا یا حفره های کوچک در گوش می شود. نوزاد مبتلا به این عارضه از حالت معمولی بزرگتر است و زبان بزرگتر و قند خون پایینی دارد. برای بسیاری افراد این سندرم هیچ مشکل جسمی جدی ایجاد نمی کند. اما با رشد کودک ممکن است یک طرف بدن کودک بزرگتر از طرف دیگر شود و احتمال ابتلا به برخی تومورها در او بیشتر خواهد شد.
گوش‌هایی پایین‌تر از موضع طبیعی دو تا از شایع ترین عارضه های مرتبط با این عارضه سندرم های داون و ترنر هستند. مشکل در یک کروموزم، عامل این دو عارضه است. مبتلایان به سندرم داون تفاوت های جسمی و مشکلات رشدی دیگری نیز نشان می دهند. سندرم ترنر نیز منجر به ایجاد مشکلاتی در رشد و تکامل سر و گردن شده و در رشد جسمی و بلوغ فرد نیز تاثیر گذار خواهد بود. دو سندرم نادر به نام های جاکوبسن و اشپرینتزن-گلدبرگ نیز موجب گوش های پایین تر و مشکلات رشد می شوند.
نداشتن گوش خارجی این حالت می‌تواند نشانه‌ای از آنوتیا، یک عارضه مادرزادی، باشد. علت بروز این حالت مشخص نیست اما عوامل محیطی و مصرف داروهای خاصی در دوران بارداری ممکن است در این امر نقش داشته باشند. نداشتن گوش خارجی می‌تواند به تنهایی و یا به همراه عارضه های ژنتیکی دیگر رخ دهد. در بیشتر موارد، پزشکان می‌توانند با جراحی پلاستیکی یک گوش خارجی تعبیه کنند.
گوش با شکل غیرطبیعی حتی وجود زائده‌ای گوشتی (اسکین تگ) در گوش، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات کلیوی باشد. چون کلیه نوزاد و گوش او به طور همزمان رشد می کنند. اگر پزشک متوجه چنین حالتی در نوزاد تازه به دنیا آمده شود، احتمالا آزمایش کلیه و یا یک سونوگرافی برای بررسی‌های بیشتر تجویز می کند.
وزوز گوش (تینیتوس) این حالت معمولا در اثر عاملی که مربوط به خود گوش می شود ایجاد می شود؛ برای مثال ممکن است تجمع موم گوش و قرار گرفتن در معرض صداهای بلند عامل ایجاد این عارضه باشد. اما ممکن است وزوز گوش، نشانه‌ی بروز مشکلی در محل اتصال مفصل فک با جمجمه (مفصل تمپورومندیبولار یا تی ام جِی) و یا جراحتی در سر و گردن باشد. افرادی که صدای زنگ، ویز ویز، همهمه، کلیک، و یا هیس می‌شنوند بهتر است به پزشک مراجعه کنند.
خارش گوش عفونت های قارچی یا سایر محرک های گوش اغلب موجب بروز این عارضه می‌شوند. عامل دیگر پسوریازیس است که وقتی سیستم ایمنی به اشتباه به پوست حمله می کند این بیماری بروز می کند. اگر پسوریازیس در گوش بروز کند بسیار دردناک خواهد بود، زیرا پوست گوش نازک است. ممکن است پسوریازیس در داخل یا خارج گوش خودش را نشان دهد و منجر به تجمع سلول های مرده پوستی و اشکال در شنوایی فرد گردد. درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد اما با مراجعه به پزشک می‌توان علایم آن را کنترل کرد.
گوش درد این عارضه می‌تواند نشانه‌ای از عفونت گوش، گلو، و یا تجمع موم و یا مایع در گوش، آبسه‌ی دندان و یا دندان قروچه باشد. اگر ظرف یک روز درد گوش کودکتان بهتر نشد و یا اگر تب، استفراغ، درد گلو، ترشح گوش و یا تورم اطراف گوش نیز به آن اضافه شدند، باید به پزشک مراجعه کرد. برای درد‌های گوش کودکان زیر ۶ ماه به پزشک اطفال مراجعه کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات