برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ترکیبی در گوشت که خطر حمله قلبی را بالا می برد

ترکیبی در گوشت که خطر حمله قلبی را بالا می برد نوعی مولکول که در اثر هضم گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی تولید می شود خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.
نوعی مولکول که در اثر هضم گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی تولید می شود خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.
به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی و به نقل از وبمد، در این مطالعه افرادی که غلظت تری متیل آمین ان-اکسید (TMAO)خونشان بالاست با خطر مرگ 6 برابری ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی یا نیاز به جراحی برای باز کردن عروق مسدود در طول ماه آینده مواجه بودند.
TMAO در طولانی مدت باعث بروز خطر سلامتی می شود. افرادی که غلظت بالایی از TMAO در خونشان داشتند طی شش سال آینده دو برابر بیشتر احتمال مرگشان وجود داشت. سطح بالای TMAO با بروز مشکلات قلبی عروقی رابطه دارد.
TMAO توسط باکتریهای روده و شکم در طول گوارش غذاهای حبوانی تولید شده و در پلاسمای خون جمع می شود. بنظر می رسد این ماده باعث لخته شدن خون توسط پلاکت ها و مسدود شدن عروق می گردد. اگر TMAO را به خون اسپری کنید می توانید فعالیت شدید پلاکت ها را مشاهده کنید. کمی محرک برای ایجاد فعالیت شدید و قوی پلاکت ها و تولید لخته های بیشتر کفایت می کند.
همچنین بنظر می رسد TMAO با افزایش توانایی کلسترول در تشکیل رسوب در عروق خونی به شخت شدن عروق کمک کند.
به گفته محققان در این مطالعه، TMAO بنظر می رسد نسبت به تروپین که از گذشته بعنوان یک نشانگر زیستی در حمله قلبی شناخته می شود، عمل کند. تروپین پروتئینی است که توسط سلول های ۀسیب دیده قلبی آزاد می شود و بعنوان بهترین نشانگر زیستی برای تشخیص حمله قلبی در بیمار بکار می رود.
در آینده ممکن است پزشکان از TMAO بعنوان یک نشانگر زیستی برای تشخیص مشکلات قلب و عروق در بیماران مشکوک استفاده کنند. هزینه آزمایش TMAO بالا نیست اما برای اندازه گیری غلظت آن در خون روش سریع وجود ندارد که امید است بزودی طراحی شود.
نتایج این مطالعه بر ضرورت محدود کردن مصرف پروتئین در رژیم غذایی تاکید می کند اگرچه برخی افراد بطور طبیعی غلظت بالایی از TMAO را در خون خود نشان می دهند که ناشی از ترکیب باکتری روده هایشان است.
محققان اظهار داشتند همانطور که برای کاهش کلسترول داروهایی وجود دارد در آینده داروهایی تولید خواهد شد که وظیفه آنها کاهش غلظت TMAO در خون است.
این مطالعه 11 ژانویه 2017 در مجله European Heart Journal به چاپ رسید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات