برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش پررنگ افزودنی های غذایی در ابتلا به سرطان

نقش پررنگ افزودنی های غذایی در ابتلا به سرطان در مطالعه‌ای جدید که نتایج آن در مجله Cancer Research منتشرشده،محققان نشان داده‌اند که یک افزودنی پرمصرف غذایی چگونه می‌تواند نقش مهمی در تولید سرطان در این قسمت بدن ایفا کند. شیوع این سرطان قسمت‌های پایینی دستگاه گوارش در دهه‌های اخیر به‌طور مرتب در حال افزایش است.
در میان سرطان‌هایی که هم زنان و هم مردان را گرفتار می‌کند، سرطان‌های کولورکتال یعنی آن‌هایی که قسمت‌های پایینی روده را گرفتار می‌کنند، شیوع بالایی دارند. در مطالعه‌ای جدید که نتایج آن در مجله Cancer Research منتشرشده،محققان نشان داده‌اند که یک افزودنی پرمصرف غذایی چگونه می‌تواند نقش مهمی در تولید سرطان در این قسمت بدن ایفا کند. شیوع این سرطان قسمت‌های پایینی دستگاه گوارش در دهه‌های اخیر به‌طور مرتب در حال افزایش است.

مطالعات اخیر نشان داده که تغییر در نوع باکتری‌هایی که به‌طور طبیعی در روده انسان‌ها زندگی می‌کنند نقش مهمی در تغییر شیوع سرطان‌های کولورکتال بازی می‌کنند و این موجب تقویت این فکر در محققین دانشگاه جورجیا شد که شاید وجود بعضی مواد افزودنی غذایی است که موجب این تغییر در باکتری‌ها می‌شود.

شایان‌ذکر است که در روده هرکدام از ما بیش از یک‌صد تریلیون باکتری و ویروس و قارچ زندگی می‌کند که نقش مهمی در کنترل کارکرد بدن و سلامتی ما ایفا می‌کنند. به این جمعیت میکروبی، میکروبیوم می‌گویند. نوع این میکروب‌ها در هر فردی با دیگری متفاوت بوده و نقش مهمی در تنظیم سیستم دفاع ایمنی ما ایفا می‌کنند.

بررسی محققان نشان داده که حتی میزان اندکی از دو نوع ماده امولسیفایر به نام‌های کربوکسی متیل سلولز و پلی سوربات 80 در غذای موش‌ها می‌تواند موجب التهاب در سلول‌های دستگاه گوارش آن‌ها و چاقی شود. امولسیفایرها موادی مانند شوینده‌ها هستند که به‌عنوان افزودنی‌ها به بسیاری از مواد غذایی امروزی اضافه می‌شوند تا موجب مخلوط شدن آب و روغن شوند. این مخلوط یک‌دست آب و روغن مانند آنچه در انواع سس‌ها دیده می‌شود نوعی قوام یکدست و یکنواخت را برای غذاهای فراوری‌شده فراهم می‌آورد.

محققان می‌گویند وجود این امولسیفایرها در مواد غذایی موجب آن‌چنان تغییری در نوع میکروب‌های درون دستگاه گوارش می‌شوند که نتیجه آن افزایش التهاب در سلول‌های جداره روده و افزایش احتمال بروز سرطان است. این مواد همچنین تعادل بین تکثیر و مرگ سلولی را تغییر می‌دهد و این فرآیند هم می‌تواند احتمال بروز سرطان را افزایش دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر مرسی عالی

دیدگاه و نظــرات