برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شستشوی بینی در درمان سینوزیت بهتر از بخور دادن است

شستشوی بینی در درمان سینوزیت بهتر از بخور دادن است گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه ساوث‌همپتون در بریتانیا تصمیم گرفتند که مشخص کنند کدام یک از دو درمان رایج برای این علائم، شستشوی بینی و بخور دادن موثرتر هستند.
علائم سینوزیت مزمن - بند آمدن مجراهای بینی، آبریزش بینی یا سردرد مبهم- به‌ندرت نشانه یک عارضه جدی پزشکی هستند، بنابراین بررسی‌های زیادی درباره کارایی درمان‌ها برای آنها انجام نشده است. گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه ساوث‌همپتون در بریتانیا تصمیم گرفتند که مشخص کنند کدام یک از دو درمان رایج برای این علائم، شستشوی بینی و بخور دادن موثرتر هستند.

آنان ۸۷۱ بزرگسال را که سابقه سینوزیت مزمن یا راجعه را داشتند و گزارش کرده بودند علائم سیوزیت تاثیر «متوسط تا شدیدی» بر کیفیت زندگی‌شان داشته است، بررسی کردند. این افراد به‌طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند؛ یک گروه که همان اقدامات معمولشان برای رفع علائم را ادامه دادند، گروه دوم از یک قوری نتی برای وارد کردن محلول آب‌نمک به درون سینوس‌هایشان یک بار درروز استفاده کردند، گروه سوم روزانه روی یک ظرف محتوی آب داغ بخور دادند و گروه چهارم هم شستشوی بینی انجام دادند و هم بخور دادند.

همه این افراد پرسشنامه‌ای را که به‌طورمعمول برای ارزیابی این علائم به کار می‌رود، در شروع بررسی تکمیل کردند و ۶۷۱ نفرشان پس از سه ماه و شش ماه از شروع بررسی مجددا پرسشنامه پر کردند. هنگامی‌که پژوهشگران این پرسشنامه‌ها را تجزیه‌وتحلیل کردند، دریافتند در افرادی که از قوری نتی استفاده کرده بودند، علائم در حد متوسطی بهبود پیدا کرده است، بدون توجه به اینکه بخور هم داده باشند یا نه.
نتایج این بررسی در ژورنال انجمن پزشکی کانادا منتشرشده است. بنابراین اگر دچار مشکلات مزمن سینوس هستید، شاید بد نباشد شستشوی سینوس با قوری نتی را امتحان کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات