برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

قرص مکیدنی روی دوره سرماخوردگی را کوتاه می کند

قرص مکیدنی روی دوره سرماخوردگی را کوتاه می کند یک تجزیه و تحلیل جدید از نتایج کارآزمایی‌های بالینی پیشین نشان می‌دهد که قرص‌های مکیدنی حاوی استات روی در مقدارهای کافی در کوتاه‌کردن دوره سرماخوردگی از 7 روز معمول آن به حدود 4 روز موثرند.
یک تجزیه و تحلیل جدید از نتایج کارآزمایی‌های بالینی پیشین نشان می‌دهد که قرص‌های مکیدنی حاوی استات روی (zink acetate) در مقدارهای کافی در کوتاه‌کردن دوره سرماخوردگی از 7 روز معمول آن به حدود 4 روز موثرند. در حالی که پژوهش‌های گذشته نشان داده‌اند که قرص‌های مکیدنی روی برای افراد مبتلا به آلرژی که سرما خورده‌اند تاثیر بیشتری دارند، این بازبینی جدید سودمندی‌های مشابهی را برای افراد غیرمبتلا به آلرژی که سرما خورده‌اند، نشان داد. این پژوهشگران می‌گویند ویروس عامل سرماخوردگی ممکن است در حلق یا گلو رشد کند و به همین علت استفاده از قرص‌های مکیدنی بهتر از قرص‌های خوراکی است.

به گزارش رویترز، دکتر هری هامیلا از دانشگاه هلسینکی در فنلاند و نویسنده اصلی مقاله این تحقیق می‌گویند: «قرص‌های معمولی مستقیما به درون معده وارد می‌شوند، بدون اینکه روی در منطقه حلق آزاد شود، بنابراین موثر نیستند.» از آنجایی که بررسی‌های بالینی که با استفاده از قرص‌های مکیدنی با میزان کم روی انجام شده است، اثری بر سرماخوردگی نشان نداده‌اند، هامیلا و گروهش فقط کارآزمایی‌هایی را بررسی کردند که از قرص‌های مکیدنی استفاده کرده بودند که درمجموع ۷۵ میلی‌گرم یا بیشتر روی را به بدن افراد وارد می‌کردند. این کارآزمایی‌ها درمجموع شامل ۱۹۹ شرکت‌کننده می‌شد که عمدتا زنانی بین ۲۰ تا ۵۰ سال داشتند. یک‌سوم افراد آلرژی داشتند، ازجمله آلرژی نسبت به علف، درختان و حیوانات خانگی. به شرکت‌کنندگان دستور داده شد تا هر 2 تا 3 ساعت یک قرص مکیدنی مصرف کنند و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشید تا قرص حل شود. درمجموع، دوز میانگین روی که این افراد در هرروز دریافت می‌کردند، بین ۸۰ تا ۹۲ میلی‌گرم بود. این بازبینی نشان داد که در بیمارانی که قرص‌های مکیدنی روی مصرف می‌کردند، دوره سرماخوردگی‌شان 94/2 روز کاهش یافته است، درحالی که افرادی که در گروه شاهد قرار داشتند، به‌طور میانگین دوره 7‌روزه سرماخوردگی را گذراندند. این اثرات قرص‌های مکیدنی با ابتلای فرد به آلرژی، سیگار کشیدن یا شدت سرماخوردگی تغییر نکرده بود. این نتایج همچنین با توجه به سن، جنس و گروه قومی هم ثابت باقی می‌ماند. دکتر مینو سینگ، استاد بیماری‌های کودکان در انستیتو آموزش و پژوهش پزشکی در چاندیگار در هند درباره این یافته‌ها گفت: «این موضوع بسیار مهم است، زیرا سرماخوردگی مشکلی بسیار شایع است و باعث از دست رفتن ساعات بسیار کاری و نیز ناتوانی در انجام کارها به علت فقدان تمرکز می‌شود.» سینگ که در این بررسی شرکت نداشت گفت بااینکه این نتایج امیدوارکننده است، باید قبل از آنکه قرص‌های حاوی دوزهای بالای روی بدون نیاز به نسخه در اختیار بیماران قرار گیرد، عوارض جانبی روی بررسی شود. سینگ گفت که برای مثال در تحقیقات پیشین استفاده از روی به صورت داروی استنشاقی باعث از دست رفتن موقتی حس بویایی در افراد بود و ممکن است قرص‌های مکیدنی حس چشایی را مختل کنند. این پژوهشگران هم اشاره کرده‌اند که برخی از بیماران از اینکه قرص‌های مکیدنی باعث مزه فلزی در دهانشان می‌شود، ناراحت هستند اما شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی‌ها مشکلی از این لحاظ نداشتند.

سینگ گفت: «اطلاعات فعلی نشان می‌دهد که روی در دوز بالاتر می‌تواند طول دوره سرماخوردگی را برای مدتی معین کاهش دهد.» به گفته او، این قرص‌ها باید به طور مداوم در تمام دوره سرماخوردگی مصرف شوند تا موثر واقع شوند. هامیلا هشدار داد که بیماران دچار سرماخوردگی باید به دنبال قرص‌های مکیدنی باشند که حاوی اسید سیتریک نباشند، چرا که این ماده از آزاد شدن روی در بدن جلوگیری می‌کند. هامیلا توصیه کرد:‌ «بیماران سرماخورده باید مصرف قرص‌های مکیدنی روی را با دوز حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز به محض شروع علائم سرماخوردگی شروع کنند و قرص‌های مکیدنی را می‌توان برای 1 تا 2 هفته برای درمان مصرف کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات