برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

حمله قلبی خاموش را جدی بگیرید

حمله قلبی خاموش را جدی بگیرید یکی از انواع حملات قلبی، حمله قلبی خاموش است که به دلیل عدم وجود هر نوع نشانه پیش از ظهور، بسیار خطرناک بوده و قابل پیش‌بینی نیست. بهترین گزینه برای اجتناب از این عارضه، داشتن سبک زندگی سالم و انجام تمرینات ورزشی است.
یکی از انواع حملات قلبی، حمله قلبی خاموش است که به دلیل عدم وجود هر نوع نشانه پیش از ظهور، بسیار خطرناک بوده و قابل پیش‌بینی نیست. بهترین گزینه برای اجتناب از این عارضه، داشتن سبک زندگی سالم و انجام تمرینات ورزشی است.

به گزارش وبمد، به گفته پزشکان، حملات قلبی در بیشتر مواقع فاقد هرگونه نشانه و علائمی هستند. اگرچه به صورت کلاسیک برخی از علائم مانند درد در قفسه سینه، تنگی نفس ، عرق سرد و انقباض عضلات سینه می‌تواند به عنوان نشانه‌های حمله قلبی در نظر گرفته شوند، پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که در حدود 50 درصد موارد، حملات قلبی بدون هیچ نشانه‌ای رخ می‌دهد.

به گفته پزشکان، حملات قلبی خاموش عمدتا هنگامی رخ می‌دهند که جریان خون به قلب با کاهش عمده‌ای رو به رو شده یا کلا قطع شود. پیامد حملات قلبی خاموش به همان میزان حملات قلبی عادی، خطرناک و کشنده بوده و این عارضه تنها زمانی که رخ می‌دهد قابل شناسائی است. مشاهدات پژوهشگران در این تحقیقات نشان می‌دهد که حملات قلبی خاموش، بیش از 45 درصد از انواع حملات قلبی را در سراسر جهان شامل می‌شود و این پدیده در بین مردان بسیار بیشتر از زنان شایع بوده ولی موارد منجر به مرگ بر اثر حملات قلبی خاموش در زنان بیشتر است. قابل ذکر است که در این مطالعات همچنین مشخص شد در صورتی که فردی از یک حمله قلبی خاموش جان سالم به در ببرد، احتمال مرگ وی بر اثر حملات قلبی در دوران نقاهت، سه برابر بیشتر از سایر افراد خواهد بود. در این میان تنها راه شناسائی حملات قلبی خاموش استفاده از روش الکتروکاردیوگرام است که با کمک آن فعالیت الکتریکی ماهیچه‌های قلب بررسی می‌شود. طبیعتا احتمال انجام چکاپ الکتروکاردیوگرام از سوی افراد عادی بسیار کم بوده و در این میان تنها راه ممکن جهت کاهش خطر مرگ بر اثر حملات قلبی خاموش، مواردی همچون ترک سیگار و عدم مصرف هرگونه دخانیات، کاهش اضافه وزن و داشتن وزن متناسب، کنترل میزان کلسترول و فشار خون و داشتن تمرینات کافی ورزشی است.

پژوهشگران به منظور مطالعه دقیق این عارضه، اقدام به بررسی و آنالیز اطلاعات ثبت شده پزشکی 9 هزار و 498 فرد میانسال کردند. این مطالعات طی مدت زمانی برابر با 9 سال ادامه داشته و در این بازه زمانی، 317 نفر از شرکت کنندگان در مطالعه دچار عارضه حمله قلبی خاموش شدند. در حالی که 386 نفر از افراد این گروه نیز دچار حملات قلبی شدند که دارای عوارض و نشانه‌های کلاسیک حملات قلبی بود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات