برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر اضافه وزن بر زانو

تاثیر اضافه وزن بر زانو اگر فردی اضافه وزن داشته باشد، زانوها و مفاصل ستون فقرات کمری‌اش تحت فشار قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند. فشار روی مفصل زانو، آرتروز و ساییدگی زانو و افزایش گودی کمر به علت برآمدگی شکم از عوارض چاقی هستند. همچنین فشار به مفاصل بین ستون فقرات می‌تواند موجب تخریب، آرتروز و ساییدگی این مفاصل شود.
دکتر علی ترکمان، فوق‌تخصص جراحی زانو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با بیان این نکته که هنگام راه رفتن نیروی وارد بر مفاصل زانو 2 تا 3 برابر وزن فرد است می گوید: طبق قوانین فیزیک، وقتی نیرو به یک سطح کوچک‌تر وارد می‌شود، چند برابر می‌شود. وقتی فردی روی یک سطح صاف راه می‌رود، حدود 2 تا 3برابر وزن بدنش به سطح مفصلی زانو نیرو وارد می‌شود. این نیرو هنگام دویدن، پریدن و بالا و پایین رفتن از پله گاهی به 20 تا 25 برابر وزن بدن می‌رسد. حال اگر فردی اضافه وزن داشته باشد، زانوها و مفاصل ستون فقرات کمری‌اش تحت فشار قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند. فشار روی مفصل زانو، آرتروز و ساییدگی زانو و افزایش گودی کمر به علت برآمدگی شکم از عوارض چاقی هستند. همچنین فشار به مفاصل بین ستون فقرات می‌تواند موجب تخریب، آرتروز و ساییدگی این مفاصل شود.
 
حتی ممکن است دیسک‌های بین مهره‌ای از جای خود خارج شوند و روی نخاع و ریشه‌های عصبی فشار بیاورند و حالت بی‌حسی، گزگز، مورمور و خواب‌رفتگی در پاها ایجاد کنند اما با کاهش وزن فشار زیاد روی مفاصل از بین می‌رود.
 
دکتر ترکمان با تاکید بر این نکته که اگر کاهش وزن با ورزش همراه نباشد، علاوه بر کاهش بافت چربی، بافت عضلانی هم ضعیف می‌شود افزود: برای پیشگیری از این مشکل باید رژیم غذایی با ورزش همراه باشد تا عضلات قوی باقی بماند. هرچه عضلات اطراف مفصل قوی‌تر باشند، فشار روی مفصل کمتر است. تقویت عضلات ستون فقرات، ناحیه شکم و پشت ران به کاهش دردهای ستون فقرات و تقویت عضلات ناحیه ران به‌ویژه عضله چهارسر به کاهش دردهای زانو کمک می‌کند.
 
ایشان به مبتلایان به زانودرد توصیه کرد که وزنشان را به حد طبیعی برسانند و آن را برای همیشه ثابت نگه‌دارند و عضلاتشان را با نرمش‌های مناسب تقویت کنند. بهترین ورزش ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، شنا، راه رفتن در آب و دوچرخه زدن است و باید از ورزش‌هایی که با دویدن و پریدن توام هستند، پرهیز کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات