برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ارتباط ژنتیکی بین سردرد و نشگان روده تحریک پذیر

ارتباط ژنتیکی بین سردرد و نشگان روده تحریک پذیر محققان می‌گویند به احتمال زیاد رابطه ژنتیکی بین نشانگان روده تحریک‌پذیر (IBS)، میگرن و سردردهای تنشی وجود دارد.
محققان می‌گویند به احتمال زیاد رابطه ژنتیکی بین نشانگان روده تحریک‌پذیر (IBS)، میگرن و سردردهای تنشی وجود دارد.

به گزارش webmd، از آنجایی که سردرد و نشانگان روده تحریک‌پذیر، بیماری‌های بسیار شایعی هستند و علت هر دو نامشخص است؛ کشف یک ارتباط احتمالی می‌تواند امیدوارکننده باشد. امکان دارد این یافته‌ها به درمان‌های جدیدی برای همه اختلالات منجر شود.

این پژوهش شامل ۱۰۷ نفر دارای میگرن، ۵۳ مبتلا به سردرد تنشی، ۱۰۷ تن دارای نشانگان روده تحریک‌پذیر و ۵۳ نفر بدون این مشکلات بود.

اشخاص مبتلا به میگرن، حدود دو برابر کسانی که مبتلا به سردرد تنشی بودند، نشانگان روده تحریک‌پذیر هم داشتند (۵۴ درصد در مقابل ۲۸ درصد).

از آن تعدادی که مبتلا به IBS بودند، ۳۸ نفر میگرن و ۲۴ نفر سردرد تنشی نیز داشتند.

سپس پژوهشگران بر روی ژن‌ها، به‌خصوص ژن انتقال‌دهنده سروتونین و گیرنده سروتونین متمرکز شدند. نویسندگان مقاله دریافتند که اشخاص دارای نشانگان روده تحریک‌پذیر، میگرن یا سردردهای تنشی، حداقل ۱ ژن متفاوت از آن‌هایی که مبتلا به این بیماری‌ها نبودند، دارند.

تحقیقات بیشتری نیاز است تا این ارتباط بررسی شود. شاید کشف ژن‌های مشترک، به روش‌های درمانی جدیدی برای این بیماری‌های مزمن بیانجامد.

IBS که سبب علائمی مانند درد شکمی، دل‌پیچه، نفخ، اسهال یا یبوست می‌شود؛ شایع‌ترین اختلال گوارشی در جهان است. این بیماری ۴۵ میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده، علت دقیق آن نامشخص است و بیماری بسیاری از افراد تشخیص داده نمی‌شوند./
 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات