برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مراقب سندرم گردن پیامکی باشید

مراقب سندرم گردن پیامکی باشید ساعت های طولانی خیره شدن به صفحه گوشی با حالت بدنی غلط باعث بروز دردهایی چون گردن درد، شانه درد، مچ درد و... می شود. نگرانی کارشناسان سلامت هم از این است که گستردگی استفاده از این وسایل هر روز دردهای بیشتری را در افراد جامعه ایجاد کرده است. برای مثال سندرم گردن پیامکی، یکی از بیماری های عصر تکنولوژی است.
کمتر کسی را در اطرافمان می شناسیم که از تکنولوژی های روز اعم از گوشی های همراه هوشمند، تبلت، لپ تاپ و... استفاده نکند. ساعت های طولانی خیره شدن به صفحه گوشی با حالت بدنی غلط باعث بروز دردهایی چون گردن درد، شانه درد، مچ درد و... می شود. نگرانی کارشناسان سلامت هم از این است که گستردگی استفاده از این وسایل هر روز دردهای بیشتری را در افراد جامعه ایجاد کرده است. برای مثال سندرم گردن پیامکی، یکی از بیماری های عصر تکنولوژی است.
در حالی که سرتان را به جلو خم کرده اید و به صفحه گوشی خیره شده اید مدت طولانی را صرف تایپ کردن می کنید غافل از اینکه چه فشار مضاعفی بر عضلات اطراف گردن وارد می کنید.
به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی، وقتی ستون فقرات در حالت طبیعی خودش قرار دارد، سر حدود 4/5 تا 5/5 کیلوگرم وزن دارد. اگر سرتان را 15 درجه به پایین خم کنید 12 کیلوگرم نیرو به بدن وارد می شود و وقتی زاویه خم بودن سر به پایین به 60 درجه برسد نیرویی برابر با 27 کیلوگرم بر بدن وارد می شود!
27 کیلوگرم فشار بر عضلات و اعصابی که در حالت طبیعی فقط توان تحمل 4/5 تا 5/5 کیلوگرم فشار را دارند و وقتی این نیروی مضاعف هر روز تکرار شود باعث آسیب های جبران ناپذیر در طول زمان خواهد شد.
تصویر

این فشار مضاعف چه بلایی سر شما می آورد؟ در ابتدا ستون فقرات دچار ساییدگی می شود، سپس این ساییدگی به دیسک ها می رسد و نهایتا به فتق دیسک مبتلا خواهید شد.
در فضای بین گردن و شانه دسته بزرگی از اعصاب وجود دارد. هر نوع فشار، تحریک، انحراف، اسپاسم عضلات یا تنش در این ناحیه باعث بروز درد و انتشار آن به سمت اعضای پایین تر و حتی انگشتان می گردد.
در کلینیک های درمانی هر روز با خیل عظیم بیمارانی روبرو هستیم که گردن درد دارند و وقتی به نتیجه ام.آر.آی آنها نگاه می کنیم نسبتا سالم و بدون اشکال است و با کمی آموزش اصول ارگونومیک و درمان های فیزیکی بهبودی قابل توجهی در آنها حاصل می شود.
اگر هم اکنون در حال خواندن این مطلب از گوشی هوشمند یا تبلت خود هستید و چنان به صفحه خیره شده اید که فراموش کردید حالت بدن تان اشتباه است، کمی سر را به عقب برده و قوس طبیعی کمر را حفظ کنید! زاویه دید نسبت به دستگاه باید کمی زیر سطح چشم باشد، فاصله دستگاه از چشم ها به حدی باشد که احساس راحتی کنید، فونت دستگاه به حدی بزرگ باشد که چشم ها برای خواندن مطالب اذیت نشوند و مجبور نباشید دستگاه را به صورت نزدیک کنید و بالاخره وضوح، کنتراست و روشنی صفحه گوشی طوری تنظیم شده باشد که باعث اذیت چشم نگردد.
حفظ اصول ارگونومیک هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال و هوشمند، بهترین کمکی است که به خود می کنید و شاید از میزان تاثیر مثبت آن در طول زندگی بی خبر باشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات