برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فنگ شویی در محل کار استرس را کاهش می دهد

فنگ شویی در محل کار استرس را کاهش می دهد ما بخش زیادی از اوقاتمان را در محیط کار می گذرانیم، بنابراین محل کار ما جایی است که فنگ شویی می‌تواند در آن کاربرد زیادی داشته باشد و می‌تواند استرس ما را کاهش دهد و انگیزه، بهره‌وری و خلاقیت را تشدید کند.
فنگ شویی به عبارتی، هنر اثرگذاری بر درون از طریق نظم و ترتیب دادن به محیط بیرون برای رسیدن به فضای بهتر و موفقیت بیشتر است. اگرچه فنگ شویی یک رویکرد باستانی است، اما روانشناسی مدرن نیز بر این مساله تاکید دارد که محیط پیرامون ما بر احساسات ما تاثیرگذار است. به عنوان مثال وقتی افراد دور و بر ما شاد هستند، این اتفاق بر ما هم تاثیر می‌گذارد و ما احساس انرژی بیشتری می‌کنیم و کمتر دچار استرس می‌شویم. درنتیجه استفاده از فنگ شویی در محیط کار، به منظور ایجاد فضایی مولد، آرام و الهام‌بخش چندان عجیب‌وغریب نیست.

به گزارش
Psychology Today یکی از دکوراتورهایی که بر اساس فنگ شویی کار می‌کند، در این باره می‌گوید: «ما بخش زیادی از اوقاتمان را در محیط کار می گذرانیم، بنابراین محل کار ما جایی است که فنگ شویی می‌تواند در آن کاربرد زیادی داشته باشد و می‌تواند استرس ما را کاهش دهد و انگیزه، بهره‌وری و خلاقیت را تشدید کند.»
در ادامه چند اصل ساده متکی به فنگ‌شویی را که می‌توانید در محل کارتان به کار ببرید، خواهید خواند:

 

خانه‌تکانی

چیزهای زیادی فضای اطراف ما را اشغال کرده است علاوه بر فضایی که آنها اشغال می‌کنند، انرژی محیط را هم از آن خود می‌کنند. مطالعات حاکی از آن است که بهم‌ریختگی فیزیکی منجر به استرس و افسردگی می‌شود. درمقابل تحقیقات نشان‌دهنده این است که هرچقدر محیط اطراف ما سازماندهی فضایی بیشتری داشته باشد، می‌تواند بهره‌وری در محیط کار را نیز ارتقاء دهد. یکی از محققان در این باره می‌گوید: «برای بیشتر مردم، نظم بیرونی با آرامش درونی در ارتباط است.» میشل سرانو از مرکز فنگ‌شویی منهتن بهم‌ریختگی را این طور تعریف می‌کند: «هرچیز ناتمام، حل نشده، تحمل شده یا چیزی که موجب آشفتگی می‌شود.» البته به جای دور ریختن چیزها، بهتر است آنها را بازیافت کرد یا به دیگران بخشید.» او در ادامه می‌گوید: «باید نسبت به چیزهایی که انبار می‌کنیم بسیار هوشیارانه رفتار کنیم. وگرنه محل کارما به یک انباری بزرگ تبدیل خواهد شد.» البته هدف ما خالی کردن محیط کار نیست. بنابر نظر برخی از کارشناسانی که با فنگ شویی کار می‌کنند، حداکثر 50 درصد از میزکار ما باید اشغال باشد. پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا دریافتند کسانی که با میزهای شلوغ سروکار دارند، در مقایسه با کسانی که با میزهای تمیز و مرتب‌تری سروکار داشتند، راه‌های خلاقانه‌تری برای استفاده از یک توپ پینگ‌پونگ ارائه دادند.
 

سازماندهی دوباره

فنگ‌شویی از تغییر جایگاه در اتاق برای تسط بیشتر بر محیط دفاع می‌کند. برای مثال صندلی شما نباید پشت به در باشد بلکه ما باید در جایی باشیم که یک دیوار پشت سرما قرار بگیرد و ما حالت فرماندهی به فضا را داشته باشیم. حالات شق‌ورق بدن نیز می‌تواند اعتماد به نفس را به شما بازگرداند؛ برعکس حالات افتاده بدن، سبب غمگینی ما می‌شود. کلید اصلی ساماندهی فضا، این است که از چگونگی اشغال فضای اتاق آگاه باشیم، با انواع حالات مختلفی که می‌تواند یک فضا به خود بگیرد بازی کنیم و متوجه باشیم که فضای محل کار ما چطور تحت تاثیر آن واقع می‌شود.
 

تزئین کردن

هم تحقیقات روانشناسی و هم فنگ‌وشویی بر این باورند که وام گرفتن از محیط طبیعی یا استفاده از عناصر طبیعی در محیط کار یا محیط خانه می‌تواند مفید باشد. فنگ‌شویی، به استفاده از نور طبیعی یا طیف رنگ‌های طبیعی در محیط کار تمایل دارد و آن را عامل بهتری برای وضعیت دید، سلامتی و باروری می‌داند. بر همین اساس، گزارش‌های محققان نشان از کاهش استرس کارمندانی دارد که در محیط کار از گیاهان استفاده می‌کنند. فنگ‌شویی کار کردن در محیط کار باز را توصیه می‌کند. علاوه بر این فضاهایی با سقف بلند می‌تواند تفکرات انتزاعی و نسبیت‌گرایی بیشتری به همراه داشته باشد؛ علاوه بر آن به مشارکت‌کنندگان در این فضا کمک می‌کند رابطه و مشترکات بیشتری میان اشیاء و مفاهیم پیدا کنند. مطالعات دیگر هم از تاثیرات رنگ‌ها بر میزان بهره‌وری و کیفیت حال ما در کار سخن می‌گوید. برای نمونه، سبز احساس تازگی و آغاز کردن را به مخاطب القا می‌کند. سایر تحقیقات علمی نیز نشان می‌دهد که رنگ سبز کیفیت اجرای وظایفی را که با ایده‌های جدید سروکار دارند، بالا می‌برد. مهم‌ترین کاری که می‌توانید در مورد ساماندهی به فضای کارتان انجام دهید، این است که درباره تصمیم‌گیری‌هایتان آگاهانه عمل کنید، از گیاهان و از تصاویر عزیزانتان در محیط کار استفاده کنید زیرا این کار می‌تواند بهره‌وری شما را تا 32 درصد افزایش دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات