برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نگاهی به نتایج تحقیقات جدید در مورد اعتیاد به خرید در میان افراد

نگاهی به نتایج تحقیقات جدید در مورد اعتیاد به خرید در میان افراد آیا شما از افرادی هستید که به خرید کردن اعتیاد دارید؟ گروهی از محققان دانشکده سایکولوژی دانشگاه برگن (Bergen) نروژ، روش جدید و منحصر به فردی را برای اندازه‌گیری میزان اعتیاد به خرید ابداع کرده‌ و نام «مقیاس اعتیاد به خرید برگن» را بر آن نهاده‌اند.
آیا شما از افرادی هستید که به خرید کردن اعتیاد دارید؟ گروهی از محققان دانشکده سایکولوژی دانشگاه برگن (Bergen) نروژ، روش جدید و منحصر به فردی را برای اندازه‌گیری میزان اعتیاد به خرید ابداع کرده‌ و نام «مقیاس اعتیاد به خرید برگن» را بر آن نهاده‌اند.
این روش جدید براساس عناصر اصلی شناخته شده اعتیاد، به عنوان کرایتریاهای تشخیصی که برای دیگر انواع اعتیاد به کار می‌رود، بنا شده و برای نخستین بار است که در نوع خود در دنیا منتشر شده است.
 

وقتی خرید کردن کاری خسته کننده می‌شود

امروزه تکنولوژی مدرن، خرید کردن را به کاری بسیار قابل دسترس و راحت تبدیل کرده است، به‌طوری‌که این پتانسیل را دارد تا عمل خرید کردن را به کاری مشکل‌ساز و خسته کننده تبدیل کند، خصوصا اگر همراه با عوامل اجتماعی‌فرهنگی مانند شبکه‌های اجتماعی، کارت‌های بانکی، و بازاریابی پیشرفته باشد.
محقق ارشد این مطالعه که در حال حاضر برای گذراندن دوره‌ای در دانشگاه ییل آمریکا به سر می‌برد، نتایج تحقیقات خود و همکاران نرووژی، آمریکایی و بریتانیایی خود را در نشریه Frontiers in Psychology به چاپ رسانده است.
 

اعتیاد به خرید، بیشتر در زنان

براساس نتایج مطالعه مزبور، این تحقیق بزرگ نشان می‌دهد داشتن تمایل خاص به خرید کردن در بعضی افراد بیشتر دیده می‌شود. براین اساس، اعتیاد به خرید، به‌طور واضحی میان گروه‌های دموگرافیک خاص ،بیشتر رخ می‌دهد. این موضوع در میان زنان بیشتر جلب‌توجه می‌کند و برجسته‌تر است و اغلب در اواخر دوره نوجوانی و ابتدای جوانی بروز می‌کند. این نوع اعتیاد با افزایش سن، کمرنگ‌تر می‌شود.
این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که اعتیاد به خرید کردن ویژگی‌های کلیدی شخصیت هر فرد مربوط می‌شود: «نتایج این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد، افرادی که نمره‌های بالایی در آزمون‌های برون گرایی و روان‌پریشی به دست می‌آورند، بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد خرید کردن قرار دارند. افراد برون‌گرا، ممکن است از این ابزار برای بیان خود استفاده کرده یا بخواهند وضعیت اجتماعی و جذابیت شخصیتی خود را تقویت کنند. افراد نوروتیک، که اغلب افراد مضطرب، افسرده و خجالتی هستند، ممکن است از خرید کردن، به عنوان ابزاری برای کاهش احساسات منفی خود بهره‌برداری کنند.»
 

بیشتر در معرض خطر هستند

افراد وظیفه‌شناس و سازگار که انگیزه‌ها و محرک‌های جدید و عقلانی را ترجیح می‌دهند، کمتر در معرض به اعتیاد خرید کردن قرار دارند. این افراد، به‌طور معمول، کنترل خوبی روی خود داشته و از انواع تضادهایی که خریدهای مشکل‌ساز ایجاد می‌کنند، پرهیز دارند و ممکن است خرید کردن را، به عنوان یک فعالیت معمولی که در تقابل با اغلب ارزش‌های غیرمتعارف آنها است، بینند. این مطالعه، همچنین نشان داد که اعتیاد به خرید کردن با علایمی مانند اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس مرتبط بوده و خرید کردن، شاید مکانیسمی باشد برای رهایی یافتن یا سازگار شدن با این احساسات نامطلوب. هرچند اعتیاد به خرید کردن هم ممکن است خود این علایم را ایجاد کند.
 

7 علامت هشدار دهنده

مطالعه محققان نروژی نشان می‌دهد علایم اعتیاد به خرید کردن در ارتباط نزدیکی با علایم اعتیاد دارویی، الکلیسم و دیگر اعتیادهای موادی قرار دارد.
مقیاس اعتیاد به خرید برگن از 7 کرایتریای پایه برای تشخیص این نوع اعتیاد استفاده می‌کند و همه آیتم‌ها به صورت زیر نمره‌دهی می‌شوند: صفر: کاملا مخالف، 1: مخالف، 2: نه موافق و نه مخالف، 3: موافق و 4: کاملا موافق. این 7 آیتم، به قرار زیر هستند:
1) شما در تمام مدت درباره خریدکردن اجناس فکر می‌کنید.
2) شما خرید می‌کنید تا خلق و خو و حال خود را تغییر دهید.
3) شما آنقدر در خرید غرق می‌شوید که تاثیر منفی بر وظایف روزانه شما می‌گذارد (مانند مدرسه و کار)،
4) شما احساس می‌کنید باید بیشتر و بیشتر خرید کنید تا به همان سطح رضایت قبل برسید.
5) شما تصمیم می‌گیرید که کمتر خرید کنید، اما نمی‌توانید آنطور رفتار کنید.
6) شما احساس بدی پیدا می‌کنید، اگر به دلایلی از خرید کردن منع شوید.
7) شما آنقدر خرید می‌کنید که سلامت و رفاه شما را با مشکل مواجه می‌کند.
مطالعه اخیر نشان داده، دادن نمره «موافق» یا «کاملا موافق» به حداقل 4 مورد از 7 آیتم بالا، حاکی از آن باشد که شما به خرید معتاد شده‌اید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات