برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شبکه‌های اجتماعی مضطرب‌تان می‌کند

شبکه‌های اجتماعی مضطرب‌تان می‌کند نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران انگلیسی، چراغ خطر را برای نوجوانانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، روشن کرده و به آنها هشدار می‌دهد، فشار حاصل از آنلاین بودن 24 ساعته، الگوی خواب آنها را مختل کرده و ممکن است به مشکلات سلامت روان، مانند اضطراب و افسردگی بیا‌نجامد.
نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران انگلیسی، چراغ خطر را برای نوجوانانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، روشن کرده و به آنها هشدار می‌دهد، فشار حاصل از آنلاین بودن 24 ساعته، الگوی خواب آنها را مختل کرده و ممکن است به مشکلات سلامت روان، مانند اضطراب و افسردگی بیا‌نجامد.
برای دستیابی به این نتایج، محققان از 467 نوجوان 11 تا 17 سال، از یک مدرسه، خواستند تا پرسشنامه آنها را تکمیل کنند. در این پرسشنامه، در مورد اعتماد به نفس، اضطراب، افسردگی و کیفیت خواب سوال شده بود. همچنین در مورد میزان ساعت‌هایی که روزانه در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، سوال شد. در نهایت مشخص شد، نوجوانانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و انرژی عاطفی زیادی را در این راه از دست می‌دهند، در مقایسه با افرادی که سرمایه‌گذاری عاطفی کمتری در این شبکه‌ها می‌کنند، کیفیت خواب کمتر، اعتماد به نفس پائین‌تر و میزان بیشتری اضطراب و افسردگی را بر دوش خود حمل می‌کردند. آنالیزهای بیشتر نشان داد، این ارتباط به‌خصوص برای نوجوانانی که از شبکه‌های اجتماعی در شب استفاده می‌کنند، قوی‌تر و قابل توجه‌تر است. درواقع، آنها احساس می‌کنند که باید 24‌ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته در دسترس باشند و اگر به پست‌‌ها یا تکست‌های خود فورا پاسخ ندهند، احساس اضطراب می‌کنند. از سوی دیگر، دائم نگران هستند که موضوعی را از دست بدهند. همین امر، کیفیت خواب آنها را مختل کرده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند./

*به نقل از Medical News Today

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات