برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

صفحه‌های نمایش ایمن برای کسانی که چشم از مونیتور برنمی‌دارند

صفحه‌های نمایش ایمن برای کسانی که چشم از مونیتور برنمی‌دارند هرچه چشم برداشتن از تلفن‌های هوشمند،‌ تلویزیون‌ها، تبلت‌ها یا کامپیوترها سخت‌تر می‌شود، نگرانی‌ها درباره نور آبی انتشاریافته از صفحه‌های نمایش این دستگاه‌ها که در آسیب رساندن به شبکیه و ایجاد اختلال خواب مقصر دانسته شده است،‌ بالا می‌گیرد.
هرچه چشم برداشتن از تلفن‌های هوشمند،‌ تلویزیون‌ها، تبلت‌ها یا کامپیوترها سخت‌تر می‌شود، نگرانی‌ها درباره نور آبی انتشاریافته از صفحه‌های نمایش این دستگاه‌ها که در آسیب رساندن به شبکیه و ایجاد اختلال خواب مقصر دانسته شده است،‌ بالا می‌گیرد. اما شرکت‌های بزرگ الکترونیکی دارند این بحران را به فرصت بدل می‌کنند و به‌سرعت اعلام می‌کنند که آخرین محصولاتشان دارای صفحات نمایش «ایمن» هستند. شرکت هلندی فیلیپس در نمایشگاه بزرگ لوازم مصرفی الکترونیک IFA، تکنولو‍ژی جدیدی به نام SoftBlue را برای صفحه‌های نمایش کامپیوتری‌اش به اجرا درآورده است که مدعی است تاثیری زیان‌بار بر شبکیه نمی‌گذارد.
استفان سامر، مدیر بازاریابی فیلیپس دراین‌باره گفت: «ما در حال جابه‌جایی از فرکانس‌های زیان‌بار نور آبی که طول‌موج زیر 450 نانومتر دارند، به طول‌موج‌های بالای 460 نانومتر هستیم.»
سایر برندها مانند ایسوس و بن‌کیو همگام با شرکت آمریکایی ویوسونیک نیز از صفحات «ایمن» به‌عنوان تکیه‌گاهی جدید برای فروش محصولاتشان استفاده کرده‌اند. مراقب مصرف بیش‌ازحد باشید آیا همه این ادعاهای شرکت‌ها جاروجنجال است یا حقیقتی علمی هم دراین‌باره وجود دارد؟ سرژ پیکو، پژوهشگری در انستیتوی سایت در پاریس، موضع سنجیده‌تری دراین‌باره دارد. پیکو در سال 2013 بررسی انجام داد که در آن نمونه‌ای از سلول‌های شبکیه خوک را که به سلول‌های شبکیه انسان شباهت دارند- در معرض طول‌موج‌های متفاوت نور قرار داد، و نشان داد که طول‌موج‌های میان 415 و 455 نانومتر این سلول‌ها را می‌کشند.
بااین‌وجود، دانشمندان می‌گویند، این تاثیر را باید در تناسب با شدت‌های نور تولیدشده به‌وسیله صفحات نمایش معمول تفسیر کرد که هنوز در مقایسه با نور خورشید نسبتا ضعیف‌تر هستند.
پیکو این سوال را مطرح می‌کند: «آیا افرادی که از آسیب ناشی از صفحات نمایش الکترونیکی نگران هستند، هنگامی که در مقابل آنها قرار دارند، مانند هنگامی که در ساحل دریا هستند، عینک آفتابی می‌زنند؟»
وینسنت گوالینو، متخصص چشم در یک بیمارستان فرانسه نیز اعتقاد دارد که «ما نباید از صفحات نمایش الکترونیکی بترسیم.» این متخصص بیماری‌های شبکیه می‌گوید: «مشکل واقعی استفاده بیش‌ازحد از این صفحه‌های نمایش است» و هشدار می‌دهد که افراد نباید بیش از شش ساعت در روز در برابر صفحه‌های نمایش بنشینند. چشم‌های کودکان بیش از همه آسیب‌پذیر است، چراکه شبکیه‌هایشان شفاف است و آنان هنوز 40 تا 50 سال دیگر تابش طول‌موج‌های آسیب‌رسان نور به شبکیه‌هایشان را در پیش دارند.
گوالینو برای افرادی که چاره‌ای به‌جز خیره ماندن طولانی‌مدت به صفحه‌نمایش ندارند، عینک‌های خاصی را تجویز می‌کند که نور آبی را فیلتر می‌کنند. چنین عینک‌هایی به‌طور گسترده در ژاپن در دسترس هستند،‌ و در فرانسه نیز شرکت اسیلور (Essilo) این عدسی‌های خاص را تولید می‌کند که پرتوهای زیان‌بار صفحه‌نمایش را فیلتر می‌کنند./

*به نقل از AFP

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات