برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بداخلاق‌ها ظهرها بخوابند

بداخلاق‌ها ظهرها بخوابند خواب روزانه برای افزایش سطح هوشیاری و حافظه بسیار موثرتر از مصرف کافئین است. چرت‌های روزانه معمولا بین 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشند و طبق برآوردی که انجام‌شده است دوسوم از مردم جهان خواب روزانه دارند.
بسیاری از اما از فواید خواب نیم‌روزی غافل هستیم، ولی خلبان‌ها ازجمله افرادی هستند که می‌دانند یک چرت کوتاه می‌تواند چه تاثیری برایشان داشته باشد.
اگر هنگام خواندن این مطلب خمیازه می‌کشید، حتما یا حوصله‌تان سر رفته یا خسته شده‌اید (که اصلا مودبانه نیست). بااحساس خستگی، بی‌انگیزگی، بیهودگی و کمی بیچارگی هم سراغتان می‌آید.
اغلب، خواب‌آلودگی پیامدهایی در پی دارد، مثل کم شدن حافظه، عدم داشتن تمرکز و همچنین پرش ذهن. جای شکرش باقی است که این مشکلات درمان دارند. خواب نیم‌روزی حتی در روزهای بسیار پرمشغله می‌تواند یک نوع درمان محسوب می‌شود.
تحقیق کوتاهی در مقاله «تفاوت‌های فردی» صورت گرفت که با بررسی 40داوطلب در گروه‌های سنی 18 تا 50 سال به این نتیجه رسیده بود که همه این افراد باوجوداینکه میزان خواب یکسانی در طول شبانه‌روز داشتند ولی آنهایی که یک ساعت خواب نیم روزی در برنامه روزانه‌شان گنجانده بودند، می‌توانستند وقت و حوصله بیشتری را صرف حل مسائل دشوار بکنند.
 

چه کسانی می‌خواهند مشکلاتشان را راحت‌تر حل کنند؟

چرت زدن در طول روزنه تنها خستگی را کم می‌کند، بلکه باعث کاهش تصمیمات آنی و در پی آن عصبانیت‌های زودگذر هم می‌شود. به عقیده برخی به‌ویژه افراد بداخلاق و خسته اساسا چرت زدن در زندگی پیشرفته امروز کاری بی‌فایده است. تحقیقی که پیش‌تر صورت گرفته بود، بیانگر این موضوع است که خواب روزانه می‌تواند باعث افزایش انرژی‌های مثبت شود، بنابراین آیا می‌توان به این نتیجه رسید که باید به دوران کودکی خود بازگردیم و بعد از صرف ناهار بخوابیم؟
 

خواب روزانه موثرتر ازکافئین

طبق تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، خواب روزانه برای افزایش سطح هوشیاری و حافظه بسیار موثرتر از مصرف کافئین است. چرت‌های روزانه معمولا بین 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشند و طبق برآوردی که انجام‌شده است دوسوم از مردم جهان خواب روزانه دارند. حتی یک چرت 7 تا 10 دقیقه‌ای هم می‌تواند اثرات مثبتی در پی داشته باشد که حداقل 3 ساعت به طول بیانجامد. بااین‌وجود چرت‌هایی که بیش از دو ساعت طول می‌کشند باعث حس گیجی و گنگی در طول روز می‌شود.
بین ساعات 1 تا 4 بعدازظهر بهترین زمان برای خواب روزانه است. یک تحقیق ژاپنی بهترین زمان برای خواب روزانه را دو بعدازظهر به بعد و به مدت 20 دقیقه معرفی کرد و این خواب را سبب به وجود آوردن بهترین سطح هوشیاری و ماندگاری دانست.
بررسی روی چرت زدن خلبانان (که چرت زدن استراتژیک نامیده می‌شود) نشان داد که معمولا خواب روزانه (طبق تحقیقات گاهی در اتاقک خلبانان) باعث افزایش کارایی و هوشیاری در حال پرواز می‌شود. خستگی در خلبانان خودش را در عکس‌العمل‌های ضعیف و هوشیاری پایین در هنگام پرواز نشان می‌دهد.
بازنگری تحقیق «داروهای خواب‌آور» بیانگر نسبت بین چرت روزانه و خطر مرگ بود. محققین بر این باور هستند که درهرصورت افراد مریض چرت روزانه خودشان رادارند.
در ضمن اجازه ندهید مسائلی چون خروپف کردن در مقابل همکارانتان خواب روزانه شمارا به تاخیر بیندازد./
*نشریه سپید به نقل از Guardian

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات