برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماران روماتیسمی برای مسافرت رفتن نکات زیر را در نظر داشته باشند

بیماران روماتیسمی برای مسافرت رفتن نکات زیر را در نظر داشته باشند بیماری روماتیسم مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد که حتی در سفر هم با بیمار بوده و او را رها نمی کند. حال این سفرها چه کاری باشد چه تفریحی، باید راه هایی را بیاموزید و روش هایی را در پیش گیرید که بتوانید از مخاطرات بیماری کاسته و از سفر خود لذت ببرید.
با شروع فصل تابستان و تعطیلات حتما به فکر برنامه سفر به همراه خانواده هستید. بیماری روماتیسم مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد که حتی در سفر هم با بیمار بوده و او را رها نمی کند. حال این سفرها چه کاری باشد چه تفریحی، باید راه هایی را بیاموزید و روش هایی را در پیش گیرید که بتوانید از مخاطرات بیماری کاسته و از سفر خود لذت ببرید. لزومی ندارد برنامه سفرتان را به هم بزنید؛ پیشنهادهای زیر را عمل کنید!
 
بیشتر بخوانید: کدام بیماران نباید با هواپیما مسافرت کنند؟

قبل از سفر

۱-برنامه ریزی کنید: تا جاییکه ممکن است قبل از رفتن به سفر در مورد مقصد سفر و تمام جزئیات آن برنامه ریزی کنید. محل اسکان شما کجاست؟ چه مدتی آنجا خواهید ماند؟ همراهان شما چه کسانی هستند و آیا می توانند زمانی که شما نیاز به استراحت دارید، به کارها رسیدگی کنند؟

۲-انتخاب زمان مناسب: زمانی را برای سفر انتخاب کنید که در بهترین شرایط جسمانی از نظر بیماری هستید. اگر مستعد عود بیماری در گرمای تابستان هستید و یا اینکه فشار و شلوغی مسافرت ها در تعطیلات حالتان را بد می کند، سعی کنید برنامه سفر خود را در این ایام نگذارید.

۳-عجله نکنید: اگرچه مسافرت باعث سرگرمی و آرامش می شود، می تواند استرس زا هم باشد. سعی کنید در شروع سفرتان جهت ایجاد آمادگی یک روز اضافه در نظر بگیرید و در انتهای سفر و بازگشت به خانه نیز روز دیگری را در برنامه قرار دهید که بتوانید استراحت کرده و برای رفتن به سر کار یا انجام فعالیت های روزمره، آمادگی داشته باشید.

۴-درمورد واکسیناسیون سوال کنید: اگر به خارج از کشور سفر می کنید، درمورد هر نوع واکسیناسیونی که ممکن است نیاز داشته باشید با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که بعضی از واکسن ها باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شوند و با وجود بیماری روماتیسم توصیه نمی شوند.
 
بیشتر بخوانید: واکسیناسیون در بیماری های روماتیسمی
 

چیزهایی که باید در سفر همراه داشته باشید


۵-چمدان مناسب انتخاب کنید: چمدانی همراه ببرید که چرخ داشته باشد، به جای اینکه آن را پشت سرتان بکشید، بهتر است آن را هل دهید. به این ترتیب انرژی شما ذخیره شده و از اعمال فشار اضافی به دست ها و شانه ها جلوگیری می شود.

۶-بارتان را سبک بردارید: هل دادن و بلند کردن چمدان سبک، راحت تر است. اگر مجبور شدید که چمدان را از زمین بلند کنید تا داخل ماشین بگذارید یا به قسمت بار هواپیما تحویل دهید، حتما از کسی بخواهید به شما کمک کند؛ تا حد امکان از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.

۷-اطلاعات سلامت خود را فراموش نکنید: بر روی یک برگه، سابقه درمانی و داروهایی که مصرف می کنید را بنویسید. شامل شماره تماس پزشک روماتولوژیست و پزشک خانواده و همچنین اطلاعات بیمه درمانی.

۸-داروها را به همراه داشته باشید: بیشتر از آنچه که در طول این سفر دارو مورد نیازتان است، با خود دارو همراه داشته باشید. داروها را بین چمدان های مختلف تقسیم کنید تا اگر احیانا یکی از چمدان ها گم شد، دسترسی به دارو داشته باشید. فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید تهیه کرده و یک کپی از آن را به افراد خانواده یا دوستتان بدهید، تا اگر در سفر داروها گم شدند یا سفر بیش از حد انتظار طول کشید و داروها تمام شد، فهرست را برای شما فکس کرده و در تهیه دارو مشکلی نداشته باشید.

 

در مسیر حرکت

۹-یک سره ننشینید: اگر ساعت های متمادی در ماشین، هواپیما، اتوبوس یا قطار بنشینید، نتیجه آن خشک شدن مفاصل است. وقتی رانندگی می کنید، هر یک ساعت یک بار توقف کرده و قدم زده و حرکات کششی انجام دهید. اگر با اتوبوس یا هواپیما سفر می کنید، صندلی انتخاب کنید که در کنار راهرو است. بنابراین راحت تر می توانید از جا بلند شده، قدم زده و چند حرکت کششی انجام دهید.
 

مسافرت با هواپیما برای بیماران روماتیسمی


۱۰-از شلوغی و جمعیت دوری کنید: از ایستادن در صف های طولانی و پرواز با خطوط هوایی شلوغ پرهیز کنید. از مسوول یا نماینده خط هوایی مربوطه بپرسید تا شما را به زمانهایی راهنمایی کند که کمترین ترافیک وجود دارد.

۱۱-نسخه امضا شده پزشک را همراه داشته باشید: اگر داروهایی مصرف می کنید که تزریقی هستند و نیاز به سوزن دارند، یک نسخه پزشک به همراه داشته باشید تا مشکل امنیتی برای شما پیش نیاید.

۱۲-از توقف بپرهیزید: اگر امکان دارد با خطوط هوایی مسافرت کنید که بین راه توقف ندارند. در این صورت مجبور نخواهید بود در فرودگاهی که برایتان نا آشناست، مسیری طولانی را پیاده راه بروید.

۱۳-برای وسایل کمکی ترتیب بگذارید: اگر از ویلچیر استفاده می کنید، بر روی آن برچسبی بزنید که نام، آدرس و مقصد سفرتان قید شده باشد و از مهماندارها بخواهید آن را آخر از همه به هواپیما آورده و اول از همه از هواپیما خارج کنند. اگر عصا استفاده می کنید، می توانید آن را همراه خود به هواپیما بیاورید. اگرچه ضروری است به هنگام برخواستن و نشستن هواپیما، آن را در جایی محکم جای دهید.
 
بیشتر بخوانید: بیماران قبل از سفر هوایی باید به چه نکاتی توجه کنند؟
 

محل اسکان


۱۴-اتاق مناسبی بگیرید: وقتی در هتل اتاق رزرو می کنید، از مسوول هتل بخواهید اتاقی برایتان کنار بگذارد که به طبقه اصلی نزدیک باشد. در اینصورت نگرانی برای پله ها وجود نخواهد داشت.
۱۵-درخواست یخچال کنید: اگر داروهایی دارید که باید در یخچال نگهداری شود (روی برچسب دارو ذکر شده)، به یک یخچال در اتاق خود نیاز خواهید داشت. همچنین می توانید غذاهای لقمه ای را در آن نگه دارید تا اگر برای مصرف دارو یا افزایش انرژی بدن بعد از گشت و گذار روزانه، نیاز به خوردن لقمه ای غذا بود، در دسترستان باشد.

۱۶-به دنبال امکانات رفاهی باشید: هتل هایی که استخر دارند به شما اجازه می دهد برنامه روزانه ورزشی خود را دنبال کنید، وجود وان آب گرم در حمام درد مفاصل را کم می کند و هتل هایی که ساعت خاص صرف غذا ندارند و یا اجازه می دهند غذا در اتاق صرف شود، برای مواقعی که حال مناسبی جهت صرف غذا در رستوران ندارید، گزینه بسیار خوبی هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات