برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ریتالین نوعی آمفتامین است مثل شیشه!

ریتالین نوعی آمفتامین است مثل شیشه! اگر این داروها بجا و با تجویز پزشک مصرف شوند مفیدند در غیر این صورت عوارضی دارند که بیش از فوایدشان خواهد بود.
مدتی است مدشده دانش‌آموزان و دانشجویان نزدیک امتحانات کنکور خودسرانه داروهایی مثل ریتالین مصرف می‌کنند تا شب‌ها بیدار بمانند و بیشتر درس بخوانند. آنها فکر می‌کنند این دارو روی قدرت یادگیری‌شان اثر مثبت می‌گذارد یا داروهایی مثل پروپرانولول می‌خورند تا استرس و اضطراب‌هایشان کم شود و آرام باشند. اگر این داروها بجا و با تجویز پزشک مصرف شوند مفیدند در غیر این صورت عوارضی دارند که بیش از فوایدشان خواهد بود.
مثلا ریتالین دارویی است که برای کودکان بیش‌فعال تجویز می‌شود و داروی مناسبی است که توجه و تمرکز را در این کودکان بالا می‌برد و باعث یادگیری بهتر آنها می‌شود. اما هیچ تحقیقی نشان نداده که این دارو روی قدرت یادگیری افراد سالم اثر مثبت دارد. از سوی دیگر ریتالین نوعی آمفتامین است و عوارض سوئی دارد؛ از ناراحتی‌های قلبی-عروقی گرفته تا ضایعات مغز و اعصاب.
والدینی که به فرزندشان اجازه مصرف این نوع داروها را می‌دهند باید توجه داشته باشند شیشه هم نوعی آمفتامین و روانگردان است که به مرور اعتیاد می‌آورد. دوز مصرفی این نوع داروها حتی در بیماران مهم است چه برسد به افراد سالمی که بی دلیل دارو مصرف می‌کنند. پروپرانولول نیز داروی قلبی است که برای کنترل فشارخون در دوز بالا تجویز می‌شود. استفاده از آن در دوز پایین کنترل‌کننده اضطراب است اما از آنجا که باعث بلوک قلبی می‌شود حتما باید تحت‌نظر پزشک مصرف شود. از دیگر عوارض این دارو افت فشارخون و بدخوابی است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات