برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا نوشیدن روزانه نوشابه‌های انرژی‌زا خطرناک است؟

آیا نوشیدن روزانه نوشابه‌های انرژی‌زا خطرناک است؟ این عجیب نیست که نوشیدنی‌های انرژی‌زا به گروهی با سریع‌ترین رشد در صنعت نوشیدنی تبدیل شده‌اند. آنچه که موجب انرژی‌زایی و ایجاد تحرک توسط این گونه نوشیدنی‌ها می‌شود،‌‌ همان کافئین است.
پرسش: من دو فرزند وشغلی پرفشار دارم. به تازگی من برای به پایان رساندن روز در بعدازظهر یک نوشیدنی انرژی می‌نوشم. همسرم معتقد است، این کار خطرناک است. آیا این درست است؟
 
پاسخ: من مطمئنم بسیاری از خوانندگان رخوت و خستگی اواسط بعدازظهر را درک می‌کنند. این عجیب نیست که نوشیدنی‌های انرژی‌زا به گروهی با سریع‌ترین رشد در صنعت نوشیدنی تبدیل شده‌اند. آنچه که موجب انرژی‌زایی و ایجاد تحرک توسط این گونه نوشیدنی‌ها می‌شود،‌‌ همان کافئین است. این ماده به طور طبیعی در چای، قهوه، کاکائو و شکلات نیز وجود دارد و به نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های غیرالکلی نیز افزوده می‌شود. کافئین یک ماده محرک است. وقتی شما یک غذا یا نوشیدنی حاوی کافئین را مصرف می‌کنید، سلول‌های مغزی شما پیام‌هایی را با سرعت بیشتر آزاد می‌کند که موجب بهبود تمرکز و زمان عکس‌العمل شما می‌شود. قلب خون را سریع‌تر و با قدرت بیشتری پمپ ‌می‌کند که موجب افزایش انرژی بدنی شما می‌شود.
افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند، نسبت به آن تحمل پیدا می‌کنند و به این منظور نیاز دارند، به طور مداوم مصرف آن را افزایش دهند تا به تاثیر مشابه دست پیدا کنند. افراد همچنین ممکن است که آنقدر به کافئین وابستگی پیدا کنند که در صورت عدم دریافت آن به میزان کافی احساس فرسودگی کنند.
نوشینی‌های انرژی‌زا می‌توانند حاوی تا242 میلی‌گرم کافئین در هر وعده باشند. در مقایسه، یک فنجان قهوه 147 تا236میلی‌لیتری تقریبا حاوی 100 میلی‌گرم کافئین و یک قوطی 354 میلی‌لیتری کوکا کولا حاوی50میلی‌گرم کافئین است.
اغلب نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقادیر زیادی قند هستند. این میزان قند به همراه کافئین ممکن است، در ابتدا فورانی از انرژی ایجاد کند، اما پس از مدتی انرژی فرد افت می‌کند (درست مانند اثری که خوردن شکلات ایجاد می‌کند).
نوشیدنی‌های انرژی‌زا همچنین حاوی مخلوطی از گیاهان و مواد دیگری که به عنوان تقویت کننده‌های انرژی (energy booster) در بازار عرضه می‌شوند، هستند که ویژگی تقویت و افزایش انرژی به‌وسیله آنها واقعا اثبات نشده است.
بسیاری از افراد واکنش‌های منفی شامل تپش قلب، درد قفسه سینه، فشار خون بالا، اضطراب، تاری دید، تهوع، استفراغ و گرگرفتگی را بعد از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا گزارش کرده‌اند.
اگر به دریافت سریع انرژی نیاز دارید، بهتر است گاهی و حداکثر یک‌بار در آن روز نوشیدنی انرژی‌زا را مصرف کنید، اما این کار نباید به عادتی روزانه یا طولانی مدت بدل شود. اگر احساس خستگی می‌کنید، به مراتب بهتر است که یک فنجان چای یا قهوه بنوشید.
بهتر است، این مواد غذایی تایید شده، ورزش و راهکارهایی از سبک زندگی که به شما احساس انرژی بیشتری می‌بخشد را امتحان کنید:
  • به جای3وعده غذایی بزرگ در روز وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی کوچک بخورید.
  • آب فراوان بنوشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • خواب شبانه مناسب داشته باشید.
  • استرس را با روش‌های تمدد اعصاب و ایجاد آرامش نظیر نفس‌های عمیق و مدیتیشن کاهش دهید.‌‌

متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از افراد به نوشیدنی انرژی‌زا که به‌طور فزاینده‌ای در دسترس هستند، روی آورده‌اند، دیگر فقط گاهی از آنها استفاده نمی‌کنند. استفاده این نوشیدنی‌ها ممکن است، به یک تکیه‌گاه ذهنی یا عادت برای فرد تبدیل شوند.
 
اگر این وضعیت در مورد شما نیز رخ داده است، تاکید می‌کنم میزان نوشیدنی‌های انرژی‌زایی را که مصرف می‌کنید، به تدریج کاهش دهید و آن را به کمتر از یک عدد در هفته برسانید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات