برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راز شاد زیستن در آموزه‌های اسلامی‌

راز شاد زیستن در آموزه‌های اسلامی‌

مراجعه‌ای کوتاه به احادیث، روایات و آموزه‌های ناب اسلامی ‌کافی است تا متوجه شویم این دین آسمانی نه فقط دین اشک و آه نیست، بلکه شادی را به عنوان یکی از اسباب سلامت روان و جسم انسان قبول دارد و لازم می‌داند و راهکارهای متعددی را هم برای دستیابی به شادی پیشنهاد می‌دهد. در ادامه برخی از این روش‌ها را از زبان حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد، کارشناس برنامه سمت خدا می‌خوانید.

شادی، سیره پیامبر(ص) است

اگر به سیره حضرت رسول(ص) مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که ایشان با آن جایگاه رفیع و آن عظمت بی‌نظیر، بسیار متواضع، بانشاط، گشاده‌رو، متبسم و شاداب بودند و لطیفه‌گویی و خوش‌طبعی یکی از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر اخلاق ایشان بوده، چنان که در تاریخ آمده آن بزرگوار با کلام نمکین خود، دیگران را مسرور و شادمان می‌کردند. نشاط، سرور و شادمانی، آنچنان جایگاهی در بین تعالیم دینی ما دارد که یکی از فصول کتاب‌های روایی ما به باب «ادخال‌السرور» اختصاص یافته و در این روایات از کسانی که موجبات دل‌خوشی و شادکامی بندگان خدا را فراهم می‌آورند، تقدیر شده است.

خانه شادی در بهشت

یادمان باشد که توجه به شادی، سرگرمی‌ و نشاط در زندگی دنیایی ما نیز اثر بسیار مهمی ‌دارد، تا آنجا که امام رضا(ع) می‌فرماید: «تفریح و سر‌گرمی‌های لذت‌‌بخش، شما را در اداره زندگی یاری می‌کند و با کمک آن بهتر در امور دنیوی خویش موفق خواهید شد.»

شاد کردن برادر دینی مساوی است با 10 حسنه

اگر مسلمانی بتواند با چهره گشاده و لبخندی صمیمی، غمی ‌را از دل دوستش بزداید، با این عمل، علاوه بر اینکه خود به نشاط و شادی رسیده، عبادت پروردگار را نیز به جا آورده است.

گفتار نورانی امام صادق(ع) در این باره بسیار راهگشاست: «کسی که از چهره برادر دینی‌اش رنج و اندوهی را بردارد، خداوند به پاداش آن، 10 حسنه در نامه اعمالش می‌نویسد.»

در روایتی دیگر امام محمدباقر(ع) می‌فرماید: «در نزد خدا، عبادتی محبوب‌تر از شاد کردن مومنان نیست.» یکی دیگر از راهکارهای ایجاد شادی و تقویت روحیه نشاط در جامعه، مشاهده نعمت‌های خدا و شکرگزاری آنهاست.

کم کردن وابستگی‌ها؛ میانبری به سمت شادی

براساس آموزهای نورانی اسلام یکی دیگر از روش‌های به دست آوردن شادی و نشاط کم شدن وابستگی فرد به دنیا و به عبارت دیگر زهد و قانع بودن است.

به همین دلیل است که رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: «علاقه شدید به مظاهر دنیا غم و اندوه را زیاد می‌کند.»

شاد نیستید؟ طرز فکرتان را عوض کنید

از سوی دیگر یکی از راه‌های مهم برای شاد زیستن دیدن نکات مثبت و به قول معروف نیمه پر لیوان زندگی است.

مثبت‌نگری روحیه‌ای است که برای دستیابی به آن لازم است طرز فکر خود را عوض کنیم و با نگاهی دقیق به نعمت‌های بی‌شماری که خدا به انسان ارزانی داشته بکوشیم شادی را به زندگی خود بیاوریم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات