برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

رازهای افزایش قدرت سیستم ایمنی

رازهای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن انسان دارای سیستم ایمنی قوی است که به آن ایمنی سلولی می‌گویند. این سیستم ما را در برابر عوامل بیماری‌زا از قبیل میکروب، ویروس، انگل، قارچ و آلاینده‌های محیطی حفاظت می‌کند. سیستم ایمنی ارگان‌های مختلف بدن را حمایت می‌کند و بدین‌ترتیب، سیستم‌های تنفس، گردش خون، کلیه‌ها و پوست هر یک به طریقی (عرق، ادرار، مدفوع، خلط و صفرا) مواد مضر را از بدن انسان خارج می‌کنند.
محیط زندگی انسان هیچگاه به‌طور کامل عاری از عوامل بیماری‌زا نیست و انسان نیز هر قدر تلاش کند، نمی‌تواند به تنهایی محیط زندگی‌اش را استریل و عاری از میکروب کند.

در عین حال انسان نمی‌تواند خودش را هم ایزوله و از محیط دور کند، بنابراین راهی جز تقویت سیستم ایمنی برای انسان وجود ندارد. با وجود این چگونه می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟

بدن انسان دارای سیستم ایمنی قوی است که به آن ایمنی سلولی می‌گویند. این سیستم ما را در برابر عوامل بیماری‌زا از قبیل میکروب، ویروس، انگل، قارچ و آلاینده‌های محیطی حفاظت می‌کند. سیستم ایمنی ارگان‌های مختلف بدن را حمایت می‌کند و بدین‌ترتیب، سیستم‌های تنفس، گردش خون، کلیه‌ها و پوست هر یک به طریقی (عرق، ادرار، مدفوع، خلط و صفرا) مواد مضر را از بدن انسان خارج می‌کنند.

پزشکان آکادمی علم تغذیه آمریکا توصیه می‌کنند افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود مواد مغذی و خوراکی‌هایی همچون تخم‌مرغ، سویا، خشکبار، غذاهای دریایی و گوشت که حاوی پروتئین هستند مصرف کنند تا خود را در برابر بیماری‌ها محافظت کنند. به اعتقاد آنها خوراکی‌های حاوی ویتامین A نیز وضعیت سلامت پوست و بافت‌های آن را بهبود می‌بخشند که می‌توان با مصرف مواد خوراکی همچون اسفناج، فلفل قرمز، هویج، تخم‌مرغ و کلم‌پیچ از آنها بهره برد.

 

بیشتر بخوانید: خوراکی هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

بیشتر بخوانید: 17 دستور غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بیشتر بخوانید: 25 تاکتیک دفاعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در زمستان

بیشتر بخوانید: توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی- 13 نسخه طبیعی ضد اضطراب

 

مصرف مواد خوراکی حاوی ویتامین C نیز با تولید آنتی‌بادی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ازجمله مواد خوراکی حاوی این ویتامین می‌توان به پرتقال، نارنگی و گریپ‌فروت اشاره کرد. روی نیز که در مواد خوراکی همچون شیر، خشکبار، غذاهای دریایی و گوشت‌مرغ وجود دارد عملکرد سیستم ایمنی بدن را ارتقا می‌دهد.

دکترمنصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به همشهری می‌گوید: نوشیدن مایعات یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است. نوشیدن آب و مایعات به‌ میزان کافی می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت کند چرا که آب و مایعات می‌تواند مواد سمی را از بدن دفع و خارج کند، به تقویت عملکرد سلول‌ها کمک کرده و دستگاه تنفس را نیز را مرطوب نگه دارد. از سوی دیگر، مصرف انواع ویتامین‌ها هم به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می‌رساند. ویتامین C، E، D، AD، A، از این جمله هستند. محققان می‌گویند:

ویتامین C میزان تولید گلبول‌های سفید خون و پادتن را افزایش می‌دهد، به‌ویژه اینترفرون را که پادتنی است که روی سلول‌ها را می‌پوشاند و از ورود ویروس به داخل آنها جلوگیری می‌کند. ویتامین C احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد و همچنین با مداخله در عملیاتی که از طریق آن چربی در شریان‌ها به پلاک تبدیل می‌شود، از بالا رفتن فشارخون جلوگیری می‌کند. افرادی که ویتامین C را جز یکی از اصلی‌ترین مواد در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند، به میزان کمتری به بیماری‌های روده، پروستات و سرطان سینه مبتلا می‌شوند. ویتامین C در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد.

به‌گفته دکتر رضایی، مصرف ویتامین E، D، A نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. ویتامینE در انواع دانه‌ها و جوانه‌های گندم وجود دارد. گردو، بادام و پسته از منابع غنی ویتامینE است. 85درصد ویتامین D هم از طریق نورآفتاب و مابقی از طریق لبنیات پرچرب و غذاهای دریایی تأمین می‌شود. ویتامین A هم در منابع حیوانی و در غذاهایی همچون تخم‌مرغ، جگر و لبنیات وجود دارد و هم در غذاهای گیاهی و انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی. مصرف زینک و روی نیز که منابع آن پروتئین‌های حیوانی و گیاهی، غلات و حبوبات است، سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.

اما دکتر مهدی فهیمی، کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با همشهری از خواب راحت به‌عنوان عامل ارتقای سیستم ایمنی بدن یاد می‌کند و معتقد است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن افراد باید قبل از ساعت 10شب بخوابند و قبل از طلوع آفتاب نیز از خواب بیدار شوند چرا که در این حالت سلول‌های ایمنی به عالی‌ترین درجه آماده باش می‌رسند و می‌توانند هم مانع از بروز عفونت‌ها در بدن و هم مانع از شروع فعالیت‌های سلول‌های سرطانی شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات