برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

واکسن سیاه‌سرفه جدید آنقدر که باید موثر نیست

واکسن سیاه‌سرفه جدید آنقدر که باید موثر نیست افزایش آمار مبتلایان به سیاه‌سرفه در سا‌ل‌های اخیر،احتمالا به دلیل تغییراتی است که دو دهه پیش در واکسن این بیماری داده شده است.
افزایش آمار مبتلایان به سیاه‌سرفه در سا‌ل‌های اخیر،احتمالا به دلیل تغییراتی است که دو دهه پیش در واکسن این بیماری داده شده است.
در سال 2012 در آمریکا، 40 هزارنفر به بیماری سیاه‌سرفه مبتلا شدند که این بیشترین آمار مبتلایان از سال 1955 تا آن سال بود. البته در سال‌های 2012 و 2013 این آمار کاهش یافت و به حدودا 29 هزار مبتلا در هر سال رسید، اما همین آمار هم اگر با آمار سال‌های 1965 تا 2002 مقایسه شود ( در همه آن سال‌ها میزان ابتلا زیر 10 هزار نفر در سال بود) بسیار بالا به نظر می‌رسد. برخی محققان می‌گویند که افزایش ابتلا ناشی از افزایش آگاهی عمومی در مورد بیماری و نیز دقیق‌تر شدن تشخیص‌ها است، گروهی دیگر معتقدند که شمار دریافت‌کنندگان واکسن کاهش یافته است و برخی دیگر اما معتقد بودند که واکسن‌های جدید کارایی لازم را ندارند. گروهی از پژوهشگران به بررسی این موارد پرداختند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که تغییرات در ترکیبات شکل دهنده واکسن عامل این افزایش ابتلا بوده است.
سیاه‌سرفه توسط بوردتلا پرتوزیس ایجاد می‌شود، اولین واکسن علیه بیماری در دهه 40 و با استفاده از میکروب‌های کشته‌شده تولید شد. تا پیش از استفاده از این واکسن، آمار ابتلا به سیاه‌سرفه در امریکا در هر سال، 150 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بود، اما با واکسیناسیون گسترده آمار به 5/0 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت رسید. این واکسن باعث پاسخ سیستم ایمنی می‌شد، اما خودش موجب بیماری نمی‌شد. دکتر مانوج گامبیر، متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه ملبورن استرالیا و محقق ارشد این تحقیق، می‌گوید:« این واکسن گاهی عوارضی داشت مثل، تب و تشنج، برای همین در اواسط دهه 90، واکسنی ساخته شد که به «آسلولار» مشهور بود و براساس برخی ترکیبات داخل میکروب و نه همه آن ساخته شده بود، با این واکسن احتمال ابتلا به بیماری اندکی افزایش یافته است.» او می‌گوید که با استفاده از واکسن حاوی میکروب کشته شده، 90درصد ایمنی به وجود می‌آمد و با استفاده از واکسن جدید، تنها 80درصد ایمنی به دست می‌آید. دکتر گامبیر می‌گوید، به طور معمول در همه‌گیری‌های سیاه‌سرفه موج اول ابتلا در نوزادان دیده می‌شود و متعاقب آن موجی از ابتلا در بزرگسالان دیده می‌شود، اما در همه‌گیری سال 2010 بیشترین ابتلا در کودکان بین 7 تا 10 سال بود و در همه‌گیری سال 2012 در واشنگتن بیشتر مبتلایان کودکان بین 7 تا 13 ساله بودند. نکته جالب این است که اکثریت این کودکان از اولین بچه‌هایی بودند که واکسن‌های جدید را دریافت کرده بودند.
حالا این گروه از پژوهشگران می‌گویند که باید به دنبال واکسنی برای سیاه‌سرفه بود که هم عوارض جانبی نداشته باشد و هم کاملا موثر باشد. دکتر پرتیش تاش، متخصص عفونی که در این مطالعه شرکت داشته، می‌گوید:« در درازمدت، ما قطعا به واکسن جدیدی برای مقابله با سیاه‌سرفه نیاز خواهیم داشت که شمار ابتلای سالیانه را خیلی پایین‌تر بیاورد.» البته همه محققان حاضر در این تحقیق و نیز انجمن متخصصان عفونی آمریکا اعلام کرده است که یافته‌های این تحقیق به معنای بی‌خاصیت بودن واکسن فعلی و عدم استفاده از آن نیست. دکتر تاش می‌گوید:« واکسن فعلی تقریبا بی‌عارضه است و سطح ایمنی نسبتا بالایی را موجب می‌شود. هر کودک باید این واکسن را برای ایمنی خودش و دیگران دریافت کند و اگر فرد بزرگسالی هم بود که این واکسن را دریافت نکرده بود، باید این واکسن را بزند. حتی زنان باردار هم بهتر است، در سه ماهه سوم بارداری خود یک دوز یادآوری برای بیماری تزریق کنند.» سیاه‌سرفه بیماری است که در کل جهان بیشتر کودکان را درگیر می‌کند و براساس تحقیق صورت گرفته در سال 2008 سالیانه جان حدود 190 هزار نوزاد و کودک را در جهان می‌گیرد و تنها راه کاهش این آمار در شرایط فعلی افزایش آمار واکسیناسیون در سرتاسر جهان با همین واکسن در دسترس است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات