برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آسیب های رایج در ورزش فوتبال

آسیب های رایج در ورزش فوتبال پیچ خوردگی مچ پا شایع ترین آسیب در فوتبال است. شما نمی توانید از اولین پیچ خوردگی جلوگیری کنید اما می توانید از پیچ خوردگی هایی که بعد از آن به دنبال دارد پیشگیری کنید زیرا پیچ خوردگی در ناحیه مچ پا اغلب یک الگوی خاص را دنبال می کند.

ورزش فوتبال نیاز به آمادگی در سه زمینه هوازی (استقامت) و بیهوازی (قدرت) و کششی دارد. یک ورزشکار فوتبالیست باید با انجام مرتب نرمش های هوازی یا استقامتی ظرفیت های قلبی ریوی خود را افزایش دهد. او همچنین باید بطور مرتب نرمش های بیهوازی یا قدرتی را انجام دهد تا بتواند عضلات نیرومندتری داشته باشد. همچنین انجام نرمش های کششی باید جزئی از فعالیت های پایه ای یک فوتبالیست باشد.
به بهانه شروع بازی های جام جهانی فوتبال، سایت فیفا گزارشی از آسیبهای رایج در فوتبال ارائه کرده که در ادامه می‌خوانید:

آسیب های مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا شایع ترین آسیب در فوتبال است. شما نمی توانید از اولین پیچ خوردگی جلوگیری کنید اما می توانید از پیچ خوردگی هایی که بعد از آن به دنبال دارد پیشگیری کنید زیرا پیچ خوردگی در ناحیه مچ پا اغلب یک الگوی خاص را دنبال می کند. علاوه بر این ویژگی های فردی مانند قدرت پا، دامنه ی حرکت و اینکه چگونه یک بازیکن حرکات خود را کنترل می کند موثر است.برای جلوگیری از رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی باید از آن ها محافظت کرد.

علایم و نشانه های رگ به رگ شدن مچ پا: تورم در عرض چند دقیقه یا در عرض چند ساعت به آرامی، احساس درد در هنگام حرکت دادن پا یا راه رفتن و عدم توانایی در قرار دادن وزن روی مچ پا.

 

آسیب های زانو

یکی از آسیب های شدید در فوتبال پارگی رباط متقاطع قدامی زانو است. آسیب در این ناحیه می تواند فرد را مدت ها از میادین ورزشی دور کند.

بعد از مچ پا، زانو عضوی از بدن است که بازیکنان بسیار از این قسمت آسیب می‌بینند. این قسمت ممکن است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مورد ضربه قرار گیرد. ضربه به زانو ممکن است رباط ها (به خصوص رباط صلیبی قدامی)، تاندون ها و غضروف را تحت تاثیر قرار دهد.

ALC از رباط های مهم در زانوست که مانع از حرکت بیش از حد ران می شود. هفتاد درصد از صدماتی که به ALC وارد می شود بدون تماس با بازیکن دیگری اتفاق می افتد. مانند خیز برداشتن با یک پا، تغییر جهت ناگهانی و یا هنگامی که بازیکن پس از پرش با زانو به زمین می آید.

اگر ALC فرد پاره شود، ممکن است شش تا نه ماه از ورزش فوتبال دور بماند. در دو سوم موارد که پارگی کامل رباط ACL رخ می دهد، دیگر ساختار های زانو هم آسیب می بینند و این امر موجب بروز مشکلات دراز مدت و همچنین آرتروز زانو می شود.

علایم و نشانه ها: آسیب دیدگی زانو با صدا همراه است؛ درد، تورم و عدم توانایی در صاف کردن کامل زانو و عدم توانایی در قرار دادن وزن در زیر پاست.

 

آسیب های همسترینگ

همسترینگ ماهیچه های پشت ران هستند و در هنگام حرکت ناگهانی و دو سرعتی آسیب می‌بینند. بیشتر این آسیب ها بدون برخورد با بازیکن دیگری رخ می‌دهند.

با توجه به شدت پارگی همسترینگ آسیبی که به آن می رسد متفاوت است و بیشتر زمانی اتفاق می افتد که بازیکن قبلا دچار آسیب دیدگی در این ناحیه شده باشد و یا دارای عضلات ضعیفی در ناحیه ران باشد.

علائم و نشانه ها: ترک خوردگی و درد شدید در پشت پا در همان لحظه آسیب دیدگی؛ تورم و کبودی و وقتی این ناحیه دچار جراحت شدید است راه رفتن فرد تحت تاثیر قرار می گیرد و خم کردن زانو با درد همراه است.

 

ضربه به سر

مهمترین موضوع در رابطه با ضربه به سر بحث ضربه مغزی است پس هرگز یک ضربه به سر را دست کم نگیرید.

دو موضوع در ضربه سر حائز اهمیت است: ممکن است فرد ضربه مغزی شود و اگر دچار این عارضه شد، چه زمانی می تواند به فوتبال برگردد؟

ضربه مغزی آسیبی بسیار نگران کننده است زیرا ممکن است حافظه را تحت تاثیر قرار دهد یا فرد پس از ضربه دیگر نتواند تمرکز کند. در زندگی واقعی تشخیص این که فرد از ضربه مغزی رنج می برد یا خیر چندان آسان نیست زیرا حتما لازم نیست که حافظه خود را به طور کامل از دست دهد که بگوییم ضربه مغزی شده است. نا آگاهی از زمان، مکان، تاریخ یا ساعت بعد از ضربه یا داشتن سر درد، گیجی و از دست دادن تعادل می تواند ضربه مغزی به حساب آید. هر ضربه به سر ممکن است منجر به ضربه مغزی شود. اگر احساس کردید که به این عارضه دچار شدید فوتبال بازی نکنید. بهترین کار در این زمان دور ماندن از ورزش است.

به طور کلی بیشتر ضربه ها پس از چندین روز خود به خود مداوا می شوند. در طول این چند روز استراحت مطلق همراه با انجام فعالیت هایی که به تمرکز نیاز دارند مانند بازی های رایانه ای و مطالعه لازم است. حتی اگر بعد از ضربه هیچ علایمی را حس نکردید تقریبا یک هفته لازم است تا به فوتبال بازگردید، اگر می خواهید ورزش کنید ورزش های هوازی مانند پیاده روی و دوچرخه ثابت انجام د هید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات