برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

گزارش موردی - آیا حلال های شیمیایی می توانند باعث بیماری اسکلروز سیستمیک شوند؟

گزارش موردی - آیا حلال های شیمیایی می توانند باعث بیماری اسکلروز سیستمیک شوند؟ بیماری اسکلروز سیستمیک یک بیماری غیر شایع سیستم ایمنی بافت همبند است که در آن پوست دچار سفتی شده و در مسیر بیماری عروق ،دستگاه گوارش ،ریه ها و کلیه ها درگیر می شوند.
بیماری اسکلروز سیستمیک یک بیماری غیر شایع سیستم ایمنی بافت همبند است که در آن پوست دچار سفتی شده و در مسیر بیماری عروق ،دستگاه گوارش ،ریه ها و کلیه ها درگیر می شوند.
شیوع بیماری حدود ۲۰۰ در یک میلیون نفر است.علت آن مشخص نیست ولیکن فاکتورهای متعددی از جمله علل داخلی اختلال سیستم ایمنی و علل خارجی عفونت ها و یا عوامل محیطی را بعنوان علت احتمال شروع بیماری مطرح کرده اند.در موارد محدود این بیماری در مواجه مواد شیمیایی مانند بنزن ،تولوئن،گزیلن،تری کلرو اتان و غیره جزو حلال هایی هستند که علت احتمالی بیماری اسکلروز سیستمیک مطرح کرده اند.
ما در این مقاله یک بیمارمبتلا به اسکلروز سیستمیک که در صنایع رنگ سازی در مواجه با حلال های مختلف بوده است را معرفی می کنیم.
بیمار مرد ۴۵ ساله ای بود که بعلت تغییر رنگ ،سختی و سفتی پوست همراه با درد در مفاصل از ۵ ماه قبل به کلینیک ما ارجاع شد.در بررسی صورت گرفته بیمار ابتلای ریوی داشت.
بیمار با تشخیص اسکلروز سیستمیک تحت درمان قرار گرفت که با توجه به سیر پیشرونده بیماری و عدم پاسخ مناسب به درمان از نظر شغلی مورد بررسی قرار گرفت.در مطالعه انجام شده مشخص شد که نامبرده در مواجه مستقیم با بنزن و مشتقات آن بوده است.هدف از معرفی این بیمار این است که در افرادی که مواجه شغلی با حلال های شیمیایی دارند بایستی محافظت کافی صورت گرفته و بطور دوره ای تحت کنترل پزشکی قرار گیرند.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات