برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پروانه بنفش رنگ، نماد بیماری لوپوس در دنیا

پروانه بنفش رنگ، نماد بیماری لوپوس در دنیا پروانه بنفش رنگ، نماد بیماری لوپوس در دنیاست. آیا از علت این انتخاب اطلاعی دارید؟
در روز جشن حمایت از مبتلایان به بیماری لوپوس که به مناسبت فرارسیدن 20 اردیبهشت ماه - 10 می - روز جهانی بیماری لوپوس در بیمارستان شهید هاشمی نژاد برگزار شد، به هریک از حاضران، کیسه ای کوچک با طرح پروانه بنفش روشن که محتوای آن اطلاعاتی درمورد بیماری لوپوس بود، اهدا شد.

همچنین سنجاق سینه پروانه ای شکل با همان رنگ برای الصاق روی لباس به شرکت کنندگان در مراسم داده می شد.

شمایل این حشره زیبا و شگفت انگیز و انتخاب آن به عنوان نماد یکی از خطرناک ترین بیماری ها، سووالاتی را در ذهنم پیرامون پیوستگی این دو پدید آورد و بر آن شدم برای شناخت بیشتر، نظر رییس انجمن حمایت از بیماری لوپوس را جویا شوم.

دکتر «محمود اکبریان» می گوید: لوپوس در زبان لاتین به معنی «گرگ» است و در قرن هجدهم برای توصیف تظاهرات پوستی گوناگون بکار برده شد.

وی علت انتخاب این عنوان را ایجاد هاله قرمز رنگ روی گونه ها با ظاهری شبیه به محل گاز گرفتگی «گرگ» عنوان می کند که شکلی پروانه وار دارند.

دکتر اکبریان، بیماری لوپوس را یکی از انواع بیماری خود ایمنی و زیرمجموعه روماتولوژی عنوان کرده و می افزاید: این بیماری زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار شروع به حمله به بافت ها و اندام های دیگر می کند.

وی ادامه می دهد: این حملات باعث التهاب، ورم و آسیب دیدن نقاط مختلف بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه ها، خون، قلب و ریه می شود.

دکتر اکبریان می افزاید: از آنجاییکه علایم لوپوس شباهت فروانی با علایم بیماری های دیگر دارد، از این رو تشخیص لوپوس بسیار سخت است.

این پزشک متخصص خاطرنشان می کند: هرچند درمان کاملی برای لوپوس وجود ندارد، اما انواع روش ها برای کنترل و کاهش شدت آن موجود است.

به گفته رییس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به لوپوس، درد و تورم مفصلی از علایم شایع این بیماری است که در کنار این دردها، ضایعات پوستی در بیماران ایجاد می شود.

خستگی و تب، درد مفصل، خشکی و تورم، پدید آمدن جوش ها و نواحی ملتهب شبیه پروانه بر روی صورت، ضایعات پوستی، سفید یا آبی شدن انگشتان در سرما یا مواقع استرس زا، تنگی نفس، درد قفسه سینه و سر درد و از دست دادن حافظه از دیگر علایم بیماری لوپوس است، دکتر اکبریان به آنها اشاره می کند.

 

از هر 2500 ایرانی یک نفر مبتلا به لوپوس است


رییس مرکز همودیالیز بیمارستان شهید هاشمی نژاد نیز درمورد تعداد مبتلایان به بیماری لوپوس می گوید: در ایران براساس مطالعه ای که توسط مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده، به ازای هر 2500 نفر، یک نفر به لوپوس مبتلا است.

«شهرزاد عصاره» می افزاید: از تعداد بیماران مبتلا به لوپوس در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست اما واحد لوپوس بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مرکز ارجاعی لوپوس در ایران، تاکنون 2350 بیمار لوپوسی را ثبت کرده است.

این متخصص نفرولوژی درمورد انواع این بیماری می گوید: لوپوس معمولا در چهارگونه «پوستی»، «منتشر»، «دارویی» و «نوزدای - جنینی» ظاهر می شود.

عصاره ادامه می دهد: تشخیص بیماری لوپوس سخت است و از شخصی به شخص دیگر فرق می کند؛ دوران خاموشی و بیداری دارد و علایم آن می تواند تقلیدی از بیماری های دیگر باشد.

 

5 میلیون لوپوسی در دنیا

برخی منابع پزشکی از وجود پنج میلیون مبتلا به بیماری لوپوس در دنیا خبر می دهند.

پزشکان علت دقیق این بیماری را نمی دانند اما اکثر آنها معتقدند که لوپوس هم منشا محیطی و هم ‍ژنتیکی می تواند داشته باشد.

فشار زیاد، قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید، کشیدن سیگار، مصرف دارو و آنتی بیوتیک ها و عفونت، عوامل محیطی این بیماری عنوان شده اند.

موسسه لوپوس آمریکا اعلام کرده که یک ونیم میلیون آمریکایی از لوپوس رنج می برند و هر ساله نیز یکهزار و 600 نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

زنان بیش از مردان به لوپوس مبتلا می شوند و زنان آفریقایی - آمریکایی به مرگ و میر بیشتری بر اثر ابتلا به بیماری لوپوس دچار می شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات