برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بارداری و لوپوس با هم نمی‌سازند؟

بارداری و لوپوس با هم نمی‌سازند؟ خیلی‌ از خانم‌های دچار بیماری‌های خاص از اینکه باردار شوند می‌ترسند در حالی که واقعیت چیز دیگری است و در بیشتر موارد اگر بیماری‌شان کنترل شود و زیر نظر پزشک حاذقی باشند نه تنها می‌توانند دوران بارداری را به سلامت بگذرانند بلکه کودک سالمی خواهند داشت.
خیلی‌ از خانم‌های دچار بیماری‌های خاص از اینکه باردار شوند می‌ترسند در حالی که واقعیت چیز دیگری است و در بیشتر موارد اگر بیماری‌شان کنترل شود و زیر نظر پزشک حاذقی باشند نه تنها می‌توانند دوران بارداری را به سلامت بگذرانند بلکه کودک سالمی خواهند داشت.
یکی از این بیماریهای خاص، بیماری لوپوس است. لوپوس یک اختلال مادام العمر سیستم ایمنی بدن است که در آن سلول های ایمنی به بافت های سالم بدن بیمار حمله کرده و باعث التهاب و تخریب بافت ها می گردد. لوپوس از گروه بیماری های خود ایمنی است. نشانه های بیماری ممکن است محدود به پوست بیمار شود اما در اغلب موارد باعث مشکلات داخلی مثل درد مفصل نیز می گردد. در موارد حاد می تواند به قلب، کلیه ها و دیگر اندام های حیاتی بدن نیز آسیب وارد کند.
سوالی که همیشه مبتلایان به بیماری لوپوس مطرح می کنند این است که آیا خانم‌های مبتلا به لوپوس می‌توانند باردار شوند؟ در این مورد نمی‌توان یک عقیده کلی را برای همه بیان کرد ولی اگر خانمی بچه دارد، بهتر است دیگر باردار نشود. البته اگر بیماری تشخیص داده شده باشد و بیمار با روماتولوژیست و متخصص زنان همکاری کند، احتمال بروز خطر کم است ولی درحقیقت بارداری برای خانم‌های مبتلا به لوپوس ریسک است. اگر بیماری فراموش شده یا تشخیص داده نشده باشد، می‌تواند خیلی خطرناک باشد.
این بیماری علایم مسمومیت بارداری را تقلید می‌کند (پرفشاری خون، افزایش پروتئین ادرار و تورم) و خیلی وقت‌ها تشخیص داده نمی‌شود و حتی گاهی با آپاندیسیت اشتباه می‌شود و در مواردی هم انسداد سرخرگ‌ها، سوراخ شدن روده، تشنج، کاهش هوشیاری و آریتمی (نامنظمی ضربان قلب) می‌دهد. گاهی هم به علت کمبود پلاکت، خونریزی زیرپوستی اتفاق می‌افتد. البته این موارد به نوع لوپوس بستگی دارد.
اگر پزشک علایم لوپوس را با مسمومیت بارداری اشتباه بگیرد، تمام اقدام‌ها‌ را برای رفع این مسمومیت انجام می‌دهد در حالی که مشکل اصلی همچنان درمان نشده باقی می‌ماند بنابراین حتی ممکن است به مرگ مادر بینجامد. به همین دلیل پزشکان باید همیشه لوپوس را در گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشند و احتمال آن را در نظر بگیرند. سقط جنین‌ و مرگ داخل رحمی نیز شایع است. گاهی هم متاسفانه علایم حاد می‌شود مثلا فشارخون بالا می‌رود، پلاکت پایین می‌آید و... که در این صورت باید به بارداری خاتمه داد.
اگر خانم مبتلا به لوپوس باردار شد، باید تحت مراقبت‌های شدید قرار گیرد و زیر نظر متخصص زنان و روماتولوژیست باشد و مدام آزمایش برایش انجام شود. برای زایمان هم لازم است به مرکزی مجهز مراجعه کند.
 

لوپوس در دوران بارداری تشدید می‌شود؟

گاهی این اتفاق می‌افتد. در برخی موارد هم قبل از بارداری اصلا بیماری حالت نهفته و خفته داشته و در این دوران به دلیل اثر هورمون‌هایی مثل استروژن و پروژسترون تشدید می‌شود و بیمار را دچار خطر می‌کند.
گاهی آنتی‌بادی‌ها باعث می‌شوند بدن جنین نیز دچار کمبود پلاکت شود و ضربان قلب او کاهش یابد. در این حالت ممکن است پزشک تصور کند جنین دچار کمبود اکسیژن شده ولی علت واقعی مشکل ابتلای مادر به لوپوس است. خیلی‌وقت‌ها این اشتباه‌ها باعث از دست رفتن جنین می‌شود.
داروهای این بیماری روی جنین اثر دارند و ممکن است باعث اختلال رشد او شوند ولی برای حفظ سلامت مادر نباید قطع شوند چون فواید آنها بیشتر از مضراتشان است. کورتونی هم که این بیماران مصرف می‌کنند در مواردی منجر به تولد کودک لب‌شکری خواهد شد.
 

خانم‌های مبتلا به لوپوس می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند؟

این موضوع به شرایط بیمار و نتایج آزمایش‌ها بستگی دارد و پزشک با توجه به نکته‌هایی در این مورد تصمیم می‌گیرد. مثلا اگر پلاکت خون پایین باشد و بچه درشت نباشد، برای کم کردن ریسک خونریزی معمولا زایمان طبیعی توصیه می‌شود.
به خانم‌های باردار مبتلا به لوپوس توصیه می‌کنیم که حتما در دوران بارداری مرتب به یک مرکز مجهز و به پزشک متخصص زنانی که لوپوس را بشناسد و تا به حال با مواردی از این دست برخورد داشته، مراجعه کنند. بارداری برای آنها یک ریسک است و باید کاملا مراقب علایمی مانند تورم، سردرد و درد سردل، تاری‌دید و... باشند و هر تغییری را جدی بگیرند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات