برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شیوه‌های جراحی کاهش وزن

شیوه‌های جراحی کاهش وزن برخی از افراد چاق نمی‌توانند با شیوه‌های معمول وزن خود را کاهش دهند، و سراغ جراحی‌ها می‌روند، البته اعمال جراحی برای هر فرد چاقی مناسب نیستند و تاثیربخشی برخی از آنها بهتر از برخی دیگر است.
برخی از افراد چاق نمی‌توانند با شیوه‌های معمول وزن خود را کاهش دهند، و سراغ جراحی‌ها می‌روند، البته اعمال جراحی برای هر فرد چاقی مناسب نیستند و تاثیربخشی برخی از آنها بهتر از برخی دیگر است.
شایع‌ترین شکل این اعمال جراحی بای‌پس یا میان‌برزدن معده است که در آن بخشی از دیواره معده را با گره‌هایی به صورت کیسه کوچکی درمی آورنده، و به این ترتیب معده تنها می‌تواند مقدار کمی از غذا را درون خود نگهدارد.
همچنین در این جراحی بخشی از روده نیز از مسیر عبور غذا خارج می‌شود، بنابراین کالری کمتری جذب بدن می‌شود. این شیوه معمولا بیشترین میزان کاهش وزن را باعث می‌شود.
عـمل جراحـی دیگـری که بـرای کاهـش وزن به کـار می‌رود، «حلقه‌گـذاری به دور مـعده» (gastric banding) نام دارد. این شیوه عملی کمتر تهاجمی است و بر خلاف شیوه بای‌پس معده قابل‌برگشت است، یعنی می‌توان در صورت ضرورت حلقه را از دور معده برداشت.
این حلقه که اندازه آن قابل‌تنظیم است، برای محدود کردن مقدار غذایی که فرد هر بار می‌تواند بخورد، به دور معده قرار داده می‌شود. با ایجاد کاهش وزن ابتدایی می‌توان این حلقه را تنگ‌تر کرد. البته بیماران با این روش معمولا به اندازه بای‌پس کاهش وزن پیدا نمی‌کنند.
یک روش دیگر جراحی کاهش وزن «معده‌برداری‌آستینی» ‌(gastric sleeve) نام دارد که در آن بخش بزرگی از معده برداشته می‌شود و تولید یکی از هورمون‌های محرک گرسنگی که در معده تولید می‌شود، کاهش پیدا می‌کند. شیوه‌های‌پیچیده‌تر عمل جراحی هم وجود دارند که کمتر استفاده می‌شوند، مانند جابه‌جایی‌دوازدهه ‌(duodenal swich) که در آن مسیر غذا در لوله گوارش تغییر داده می‌شود.این اعمال جراحی کاهش وزن در شرایط مطلوب – در صورتی که فرد رژیم غذایی سالمی داشته باشد و ورزش هم بکند- ممکن است در طول یکی دو سال باعث کاهش وزن50تا حتی 80 درصد وزن اضافی افراد شوند. نکته مهم‌تر این است که پژوهش‌ها نشان داده‌اند که جراحی کاهش وزن می‌توانند دیابت نوع 2را در افراد دارای اضافه وزن برطرف کند. بای‌پس معده باعث سریع‌ترین روند کاهش وزن می‌شود، و کاهش وزن با شیوه حلقه‌گذاری معده تدریجی‌تر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات