برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سرطان معده

سرطان معده سرطان معده همیشه در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند. علائم ممکن است شامل سوء هاضمه و درد در قسمت بالای شکم باشد و تا زمانی که سرطان پیشرفته نشده باشد هیچ علائمی رخ ندهد. مراحل بعدی سرطان معده ممکن است علائمی مانند احساس خستگی بسیار، کاهش وزن بدون تلاش، استفراغ خون و دفع مدفوع سیاه رنگ داشته باشد.

سرطان معده رشد سلول هایی است که از معده شروع می شود. معده در قسمت میانی بالای شکم، درست زیر دنده ها قرار دارد. معده به تجزیه و هضم غذا کمک می کند.سرطان معده ممکن است در هر قسمتی از معده رخ دهد. در بیشتر نقاط جهان، سرطان معده در قسمت اصلی معده اتفاق می افتد. این قسمت را بدن معده می نامند.در ایالات متحده، سرطان معده بیشتر از محل اتصال معده به مری شروع می شود. این قسمتی است که در آن لوله بلندی که غذایی را می بلعید به معده می رساند که مری نامیده می شود.جایی که سرطان در معده شروع می شود یکی از عواملی است که پزشکان هنگام تهیه یک برنامه درمانی به آن توجه می کنند. سایر عوامل ممکن است شامل مرحله سرطان و نوع سلول های درگیر باشد. درمان اغلب شامل جراحی برای برداشتن سرطان معده است. درمان های دیگر ممکن است قبل و بعد از جراحی استفاده شوند.اگر سرطان فقط در معده باشد، درمان سرطان معده به احتمال زیاد موفقیت آمیز است. درمان سریع برای افراد مبتلا به سرطان معده کوچک بسیار خوب است. بسیاری از آنها می توانند انتظار درمان داشته باشند. بیشتر سرطان های معده زمانی مشخص می شوند که بیماری پیشرفته باشد و احتمال درمان آن کمتر است. درمان سرطان معده که از طریق دیواره معده رشد می کند یا به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد سخت تر است.

 


 

علائم و نشانه های سرطان معده  شامل موارد زیر می باشد:

 

مشکل در بلع
شکم درد
احساس نفخ بعد از غذا خوردن
احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
احساس گرسنگی نکردن در زمانی که انتظار دارید گرسنه باشید
سوزش سردل
سوء هاضمه
حالت تهوع
استفراغ
کاهش وزن بدون تلاش
احساس خستگی بسیار
مدفوع تیره


سرطان معده همیشه در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند. علائم ممکن است شامل سوء هاضمه و درد در قسمت بالای شکم باشد و تا زمانی که سرطان پیشرفته نشده باشد هیچ علائمی رخ ندهد. مراحل بعدی سرطان معده ممکن است علائمی مانند احساس خستگی بسیار، کاهش وزن بدون تلاش، استفراغ خون و دفع مدفوع سیاه رنگ داشته باشد.

سرطان معده که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، سرطان معده متاستاتیک نامیده می شود و علائمی را ایجاد می کند که مربوط به محل انتشار است. به عنوان مثال، زمانی که سرطان به غدد لنفاوی گسترش می یابد، ممکن است باعث ایجاد توده هایی شود که می توانید از طریق پوست احساس کنید. سرطانی که به کبد سرایت می کند ممکن است باعث زردی پوست و سفیدی چشم شود. اگر سرطان در داخل شکم گسترش یابد، ممکن است باعث پر شدن مایعات شکم شود و شکم متورم به نظر برسد.

 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد


اگر علائم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند، به متخصص مراجعه کنید. بسیاری از شرایط می توانند علائمی مانند علائم سرطان معده ایجاد کنند. پزشک شما ممکن است قبل از آزمایش سرطان معده، علل دیگر را بررسی کند.

علل


مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان معده می شود. کارشناسان معتقدند اکثر سرطان های معده زمانی شروع می شوند که چیزی به پوشش داخلی معده آسیب برساند. به عنوان مثال می توان به عفونت در معده، رفلاکس اسید معده طولانی مدت و خوردن مقدار زیادی غذاهای شور اشاره کرد. با این حال، همه افراد دارای این عوامل خطرناک به سرطان معده مبتلا نمی شوند. بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود دقیقاً چه چیزی باعث آن می شود.سرطان معده زمانی شروع می شود که چیزی به سلول های لایه داخلی معده آسیب می زند و باعث می شود سلول ها تغییراتی در DNA خود ایجاد کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. تغییرات به سلول ها می گوید که به سرعت تکثیر شوند. سلول ها زمانی می توانند به زندگی خود ادامه دهند که سلول های سالم به عنوان بخشی از چرخه زندگی طبیعی خود بمیرند که موجب ایجاد تعداد زیادی سلول اضافی در معده می شود. سلول ها می توانند توده ای به نام تومور تشکیل دهند.سلول های سرطانی در معده می توانند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آنها را از بین ببرند. ممکن است شروع به رشد بیشتر در دیواره معده کنند. با گذشت زمان، سلول های سرطانی می توانند شکسته شده و به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. زمانی که سلول های سرطانی به قسمت دیگری از بدن گسترش می یابند به آن متاستاز می گویند.نوع سرطان معده بر اساس نوع سلولی است که سرطان از آنجا شروع شده است.

 

 

نمونه هایی از انواع سرطان معده عبارتند از:

 

آدنوکارسینوم

 

سرطان معده آدنوکارسینوما در سلول هایی که مخاط تولید می کنند شروع می شود. این شایع ترین نوع سرطان معده است. تقریباً تمام سرطان هایی که از معده شروع می شوند، سرطان های آدنوکارسینومایی معده هستند.


تومورهای استرومایی دستگاه گوارش (GIST)

 

 GIST در سلول های عصبی خاصی که در دیواره معده و سایر اندام های گوارشی یافت می شوند شروع می شود. GIST نوعی سارکوم بافت نرم است.


تومورهای کارسینوئیدی

 

تومورهای کارسینوئید سرطان هایی هستند که از سلول های عصبی غدد درون ریز شروع می شوند. سلول های عصبی غدد درون ریز در بسیاری از نقاط بدن یافت می شوند. آنها برخی از عملکردهای سلولهای عصبی و برخی از کارهای سلولهای سازنده هورمون را انجام می دهند. تومورهای کارسینوئید نوعی تومور عصبی غدد درون ریز هستند.


لنفوم

 

لنفوم سرطانی است که از سلول های سیستم ایمنی شروع می شود. سیستم ایمنی بدن با میکروب ها مبارزه می کند. لنفوم گاهی اوقات می تواند در معده شروع شود اگر بدن سلول های سیستم ایمنی را به معده بفرستد ویا اگر بدن در تلاش برای مقابله با عفونت باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. اکثر لنفوم هایی که از معده شروع می شوند نوعی لنفوم non-Hodgkin's هستند.

 

بیشتر بخوانید : توصیه ها و هشدارها به بیماران دچار گاستریت یا التهاب معده


عواملی که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند عبارتند از:

 

مشکلات مداوم با برگشت اسید معده به مری که به آن بیماری ریفلاکس معده می گویند.
رژیم غذایی سرشار از غذاهای شور و دودی
رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات
عفونت در معده که توسط میکروبی به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود
تورم و تحریک داخل معده که به آن گاستریت می گویند
سیگار کشیدن
رشد سلول های غیر سرطانی در معده به نام پولیپ

سابقه خانوادگی سرطان معده

سابقه خانوادگی سندرم های ژنتیکی که خطر سرطان معده و سایر سرطان ها را افزایش می دهد، مانند hereditary diffuse gastric cancer ،  juvenile polyposis syndrome ، Lynch syndrome ،  Peutz-Jeghers syndrome ، and familial adenomatous polyposis
 

بیشتر بخوانید : ریشه کنی عفونت هلیکوباکتری و کاهش بروز سرطان معده


برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده رعایت موارد ذیل الزامی است :

 

میوه و سبزیجات فراوان بخورید. سعی کنید هر روز میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید.
میزان مصرف غذاهای شور و دودی را کاهش دهید. با محدود کردن این غذاها از معده خود محافظت کنید.
سیگار نکشید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. اگر هم سیگار نمی کشید،هرگز شروع نکنید. سیگار خطر ابتلا به سرطان معده و بسیاری از انواع سرطان های دیگر را افزایش می دهد. ترک سیگار می تواند بسیار سخت باشد، بنابراین از پزشک خود کمک بخواهید.
اگر سرطان معده در خانواده شما وجود دارد، به پزشک خود اطلاع دهید. افراد با سابقه خانوادگی قوی سرطان معده ممکن است غربالگری سرطان معده را انجام دهند. آزمایش های غربالگری می توانند سرطان معده را قبل از ایجاد علائم تشخیص دهند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات