برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علل ضعف عضلانی

علل ضعف عضلانی به خاطر داشته باشید ضعف عضلانی با خستگی یا درد متفاوت است.

آیا بلند شدن از روی صندلی، بالا رفتن از پله ها یا باز کردن شیشه برایتان سخت تر از گذشته است؟ دلایل بسیاری می تواند باعث شود عضلات شما قدرت خود را از دست بدهند و احساس ضعف کنید. گاهی اوقات به طور ناگهانی اتفاق می افتد ،اما گاهی ضعف عضلانی به مرور زمان کم کم بر شما تأثیر می گذارد . به خاطر داشته باشید ضعف عضلانی با خستگی یا درد متفاوت است.

 

افزایش سن

 

برخی از ضعف های عضلانی با افزایش سن رخ می دهند.طبیعی است که با افزایش سن مقداری توده عضلانی را از دست بدهید و ضعیف تر شوید. پزشکان به این پدیده سارکوپنی می گویند. احتمالاً قبل از 60 یا 70 سالگی خیلی متوجه آن نخواهید شد. سارکوپنیا همچنین فرد را غیرفعال می‌کند. اگر پزشک در بیمار مشکوک به سارکوپنی شود، ممکن است سرعت راه رفتن او را آزمایش کند.

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با سارکوپنیا و عوارض کم ماهیچگی

 

 

سرماخوردگی یا آنفولانزا

 

برخی از بیماری های ویروسی، از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا، می توانند منجر به ضعف موقت عضلانی شوند.اگر سرماخوردگی شدید، آنفولانزا یا بیماری دیگری دارید، ممکن است احساس خستگی و ضعف در شما ایجاد کند. علائم آنفولانزا می تواند تا چند هفته باقی بماند. اما پس از بهبودی باید از بین بروند. برخی از ویروس ها می توانند خود عضله را آلوده کرده و باعث ضعف شوند.در غیر این صورت اگر سالم باشید، بعید است این اتفاق بیفتد.

 

 

بیشتر بخوانید : درمان های طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا

 

 

COVID-19

 

علائم زیادی از جمله ضعف عضلانی دارد.علائم COVID-19 اغلب شبیه علائم آنفولانزا است و شامل سرفه، تب و خستگی است. اما کووید همچنین می تواند علائمی را در سایر قسمت های بدن از جمله ضعف عضلانی ایجاد کند. اگر یک مورد بد کووید یا هر بیماری دیگری شما را روزها یا هفته ها در رختخواب در خانه یا بیمارستان نگه دارد، عضلات شما نیز به سرعت قدرت خود را از دست می دهند. فیزیوتراپی یا تمریناتی که در خانه انجام می دهید به شما کمک می کند تا قدرت خود را بازگردانید.

 

آسیب عضلانی

 

اگر ضعف عضلانی به دلیل آسیب باشد، استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا نگهداشتن  کمک می کند.آیا چیزی را بلند کردید که برای شما خیلی سنگین بود؟ یا کار شما تکراری است؟ اگر چنین باشد، علت ضعف عضلانی شما می تواند کشیدگی عضله یا حتی پارگی باشد.در صورت تشدید آسیب به پزشک مراجعه کنید. حرکات کششی و تمرینات منظم می تواند به قوی نگه داشتن عضلات و جلوگیری از آسیب های بعدی کمک کند.

 

مولتیپل اسکلروزیس

ضعف عضلانی می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) باشدکه در آن سیستم ایمنی بدن به لایه محافظی که رشته های عصبی را احاطه کرده است، حمله می کند. این منجر به اختلال در ارتباط بین مغز و سایر قسمت های بدن می شود. علائم و نشانه های ام اس از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، اما اغلب شامل بی حسی یا ضعف در یک یا هر دو دست و پا می شود.

 

 

بیشتر بخوانید : آیا ام اس ژنتیکی است؟

 

 

سکته مغزی

 

ضعف عضلانی ناگهانی ممکن است نشانه سکته مغزی باشد.اگر عضلات به طور ناگهانی ضعیف شوند، ممکن است سکته مغزی باشد. اغلب اوقات، ضعف عضلانی مربوط به سکته مغزی یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و نه طرف دیگر. همچنین ممکن است فرد متوجه علائمی همچون سرگیجه ، تاری دید ، مشکل در راه رفتن یا صحبت کردن ، از دست دادن تعادل ویا هماهنگی  ، گیجی و یا سردرد شود. حتما با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

 

بارداری

 

از علائم و نشانه های بارداری خستگی زیاد است، اما ضعف عضلانی نیست. اگر بیماری دیگری مانند میاستنی گراویس دارید که عضلات شما را ضعیف می کند، بارداری ممکن است آن را بدتر کند و می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی نادر مانند سندرم گیلن باره باشد.


اگر به دلیل ضعف عضلانی کارهایی که قبلاً می توانستید انجام دهید سخت است، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تفاوت بین ضعف عضلانی و سایر مشکلاتی که ممکن است با درد، تعادل یا استقامت همراه باشد را تشخیص دهند.

 

بیماری های دیگری نیز می توانند با ضعف عضلانی همراه باشند:

اختلالات خواب
اختلالات تیروئید
سندرم خستگی مزمن
درماتومیوزیت، پلی میوزیت و سایر میوپاتی ها
میاستنی گراویس
نارسایی قلبی
دیابت


اگر در حال از دست دادن قدرت خود هستید و دلیل آن را نمی دانید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی سلامتی باشد.

برای بازیابی و حفظ قدرت عضلانی خود ورزش منظم داشته باشید.چه ضعف عضلانی به دلیل عدم تحرک باشد، چه به دلیل سن یا یک مشکل سلامتی، ورزش منظم می تواند کمک کند تا قدرت به دست آورید. از پزشک خود راهنمایی بخواهید یا به فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا یک برنامه ورزشی سالم برایتان تجویز کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات